Android Automotive (AAOS) kommer till Hyundai och Kia

Finns ganska tydliga indikationer på att Kia inom kort även kommer få CarPlay Ultra i sina bilar, om det enbart sker på nya bilar eller även på de befintliga återstår att se.

Men jag personligen skulle föredra CPU istället för de fruktansvärda renderingarna på AAOS på Pleos.

Stämmer! Det var ju snack först att det skulle komma med Hyundai Ioniq3, men sedan har det varit tyst om det. Oklart varför!

I dagsläget är det väl bara Aston Martin som infört Car Play Ultra och så mycket skit dom fått från journalister och kunder som betalat miljoner för sina bilar lösning ska vara på G sägs det Porsche har lagt det på is och Volvo Polestar Audi Ford Lincoln GM Mercedes BMW och några andra har valt att inte införa Car Play Ultra det är väl egentligen bara Kia Hyundai och Genesis som i nuläget planerar att införa Car Play Ultra

ja CPU är idag lika begränsat som standard CP och AA där man tvingas använda telefonen för ganska många av funktionerna, tex söka musik mm

men det skall väl IOS27 lösa med sin mer avancerade Siri, om vi ens får den i Europa.

Sen är den design som visats på nya Kia Hyundai skärmen ett totalt haveri designmässigt

Den som ens kom på idén att 30% av skärmen skall innehålla information du ser genom att titta ut genom vindrutan borde vara arbetsbefrias.

Resten är bara plottrigt och helt fruktansvärt. :exploding_head:

2 gillningar

Det där ser verkligen hemskt ut.

I Sverige är har Apple 51% och Android 48% av mobil marknaden i USA Apple 58% och Android 42% Globalt har Android 70%

Det känns inte troligt att Car Play Ultra kommer svepa in i bilar nu när Android Automotive som verkligen fungerar har fått ett fotfäste i fordonsindustrin det ska mycket till att vända den vågen även om fler använder Apple lurar Det kommer fortfarande finnas tillverkare (främst i Kina) som kommer envisas med att göra egna OS till sina bilar man undrar ju varför

Personligen skulle jag inte kunna köpa en bil som inte har minimum Android Auto men på sista tiden främst i Renault 5 och Polestar 2 med Android Automotive har jag börjat pilla på skärmen och gillar det jag ser skarpt

Jag vill inte ha Google builtin i en bil och jag skulle inte vilja ha en bil där man måste logga in i bilen för att använda alla funktioner. Är illa nog att mobilapparna kräver konto och inloggning.

Det är det jag tycker är så smidigt med Android Auto min telefon är ju alltid inloggad så dess funktioner dyker upp precis som i telefon på skärmen ingen inloggning inget pill på skärmen den bara är där

Passar mig perfekt då jag ofta kör i lånade bilar eller hyrbilar

Lite intressant med Android Automotive jag hyr ofta Renault 5 och har även kört Alpine A290 som har i princip samma två 10” skärmar med Android Automotive men Alpine har sitt UI med sina egna funktioner och utseende medan Renault har sitt UI ovanpå kanske inte något speciellt men för mig som IT-analfabet är det framförallt estetiskt och snyggt

Som @Larsson vill jag INTE synka tfn med bilen, så Android Automotive är mitt solklara val.

Vill heller inte att bilen tar över samtal, musik mm man har i tfn innan man sätter sig. Störande då jag talar med andra och motpartens tfn hoppar över. Oproffsigt.
Och varför ska mina samtal störa alla andra i bilen? Och jag vill heller inte sprida konfidentiell info till de som åker med.
Och sedan…sprida tfn-nummer, sms och samtal till bilen är big NO-NO i vårt företag.

Dessutom:
Avsaknaden av Android Automotive i Mercan saknar jag GRYMT mycket.
Nästan en dealbreaker…men Merca är bra på annat.
Android Automotive är otroligt bra i hustruns C40, vilket man märker varje gång man kör eller åker med.

Jag håller med till fullo och tycker att det är sorgligt att så många är beredda att medverka till att öka vårt gemensamma beroende av “övervakningskapitalisterna” (“Surveillance capitalism“) i andra länder (främst i USA i dagsläget, men övervakare kan även tänkas finnas i andra länder som till exempel Kina och även med andra syften än rent kommersiella) bara för lite bekvämlighet.

1 gillning

Bra att fler och fler förstår fördelarna med att bygga in funktionalitet i AAOS, istället för att spegla funktioner från mobilen för att hantera bilens användarfunktioner.
Kan vi minska en säkerhetskälla som att behöva en uppkopplad mobil i en bil så är det helt klart bra ur säkerhetspunkt! Kan vi dessutom sköta det vi behöver för bilens användarfunktioner utan koppling till mobilen så finns det ingen anledning att ens ha mobilen igång och uppkopplad!

Sedan är idag inte ens en avstängd mobil helt säker, utan kan ändå avlyssnas. Likaså snurrar det ju saker i atmosfären som vi kanske inte ens vill veta vad de samlar upp. Samt att vi har en massa pryttlar i hemmen som man kanske inte ens vet att de är uppkopplade på näten. Men det är en helt annan fråga som inte AAOS, eller alla andra OS som snurrar i bilarna kan lösa :slight_smile:

Har inget problem med AAOS sålänge det har all funktionalitet utan att man loggar in.

Jag skulle ju heller aldrig acceptera reklam i en bil eller att funktioner byter plats, ser annorlunda ut eller försvinner.

Den dagen jag köper nytt ska bilen vara:

• Klar, testad och allt som står i broschyren ska finnas och fungera utan ett användarkonto.
  • Konsekvent över tid, uppdatera gärna men alla inställningar jag gör och sättet jag ställt in GUI ska förbi som det är.
  • Fortsätta fungera lika bra år efter år utan slowdowns.

Jo det kan jag hålla med om. Min dröm, trots att jag är tekniskt intresserad, är ju att slippa lära sig olika system i bilarna, där det precis som du säger flyttas på funktioner, eller kräver en massa inloggningar m.m
Jag börjar bli så gammal att jag behöver trygghet då jag sätter mig vid ratten på en bil.
Kanske därför jag mer och mer tittar på Volvo EX40 som man bara kan sätta sig i bilen, lägga in en växel och köra iväg. Sedan ha AAOS som jag känner igen då man lärt sig google maps och sedan använda röststyrning så man slipper fippla så mycket i en skärm :slight_smile:

Nej, en telefon som är avstängd kan inte avlyssnas (eller spåras).
Extremt avancerad spionprogramvara (så kallad state-sponsored malware riktad mot specifika högriskpersoner) kan i teorin manipulera avstängningsprocessen.

Är det så (OT) men hur fungerar Apple FindMy isf? Det påstås ju fungera även på avstängda telefoner.

Gissar på att det är likadant som Androids “Find Hub” där man kan se var enheterna var senast dom var uppkopplade?

Intressant att du svarar nej och sedan tar upp en del alternativ som just används. Det finns flera, men vi ska inte göra reklam för detta i forumet tycker jag :slight_smile:

Fast jag tycker det är mer bekvämt att inte synka tfn till bil. (slippa avbrott mm, se min tidigare text) :wink:
Vad är det bekväma med att synka?

Kör du med hörlurar då eller pratar du aldrig i telefon när du kör bil, endast handsfree är ju lagligt?

Alltid AirPods under arbetstid.