Låter fint
själv är jag pensionär så mina arbetssamtal är förbi nu ![]()
Vad folk tycker är bekvämt varierar säkert, men en gissning kan vara att många tycker att det är bekvämt att slippa bry sig om hur “det tekniska” fungerar. En och annan verkar nästan kokettera med hur lite de kan om IT och tycker att det “bara ska fungera”. Då kan det nog verka frestande att låta Google (eller Apple) sköta det tekniska så länge det fungerar smidigt och man kan komma åt samma information i bilen som när man använder mobiltelefonen i andra situationer. Dyker önskad information upp på skärmen eller högtalaren vid rätt tillfälle, så kan det nog kännas smidigt och bekvämt och nästa lite magiskt. Men även kusligt, om man tänker efter.
Att priset är att techföretagen lagrar och använder personliga data, funderar man kanske inte över utan tänker något i stil med “men jag har ju inget att dölja”.
När jag nämnde bekvämlighet syftade jag alltså inte på någon specifik synkroniseringsprocess utan mer på inställningen att man inte bryr sig om vad som händer bakom kulisserna, bara det ser bra ut på skärmarna och önskat ljud kommer ur högtalare och hörlurar.
Å andra sidan är vi redan övervakade överallt. Bara i min lilla ort finns flera kameror uppsatta där vid behov myndigheter förmodligen kan lägga pussel precis hur man rör sig. Kortanvändning finns lagrat. Nya bilar har ju kamera som bevakar att man kollar på vägen och än så länge går det väl att stänga dessa vid varje resa. Jag tror det i framtiden bara kommer att bli mera övervakning och vid behov från t.ex myndigheter så finns våra spår överallt. Tror att man ändå måste ha ett visst förtroende för att de stora tillverkarna av bilar (Kina?) och operativsystem har lite koll och gör sitt bästa för att hålla den information de har tillgång till för sig själva för utveckling o.s.v. Alternativet för att komma ifrån övervakning i bilar är väl då att gå tillbaks till häst och vagn.
Ja, men innan det verkligen ÄR seamless (tex utan att samtal eller media stoppas under en kort period) …är det inte bekvämt enl mig.
100% funktion eller så använder jag andra alternativ.
Stämmer och privat har jag inga problem, tvärt om bra att vi kan fånga buset.
Men på jobbet hanterar vi andra företags och kunders information. Dvs nolltollerans att sprida info om oss, vad vi gör, vår platform och kunders data.
Plattform, all data och stödsystem finns i unikt eget moln som bara våra fast anställda utvecklar/driftar.
Ja det är inte bara i Kina man använder kameror och övervakar bilister.
I sverige så sätter trafikverket upp fler och fler kameror, så att vi bilister kan fångas upp ur flera vinklar. Detta för att bl a fånga upp rattsurfsning i bilarna.
Spanien använder AI drivna kameror som fångar upp bilister på betydligt större avstånd, så då har fartsyndare inte en chans att köra sina gasa/bromsa trix mellan kamerorna.
USA tar det till sin spets då de fångar upp alla digitala enheter man har i bilarna med en teknik som kallas signal trace, så de är väl typ på samma, eller kanske ännu värre än Kina då om man inte gillar att vara bevakad i bilen. Så visst kan man försöka stänga av allt som kan spåras i samhället, eller så får man helt enkelt bara lita på att det inte missbrukas och själv agera som en laglydig medborgare i bilen och samhället i övrigt och hoppas att de inte missbrukas av illasinnade, eller för den delen myndigheter om man nu inte litar på dem!
Så för att återknyta till AAOS, så är iallafall jag övertygad att det är bättre att ha AAOS i bilen och att åtminstone man kan slippa ha mobilen igång i bilen. Då har man en enhet mindre igång iallafall! Sedan är jag inte så förtjust i att ladda ner en massa appar heller i bilen, men tyvärr så slipper man nog inte OTA nu när man använder det på gott och ont för att uppgradera bilen med det mesta nu för tiden. Förhoppningsvis får man valet att avstå en massa nya appar som inte behövs om man vill, så det får jag då nöja mig vid.
Så där man kan styra själv, så kan det vara bra att stänga av sånt man inte behöver ha i bilen.
Vill man bojkotta allt sånt, så är det nog att leva som en eremit på nån bergstopp eller nåt som gäller tyvärr ![]()
Det där funkar inte för mig jag måste (av randiga och rutiga skäl) alltid vara nåbar 24/7 via telefon SMS eller mail men diskuterar inga företagshemligheter så om någon vill lyssna bryr jag mig inte men för mig är mobilen (på gott och ont) en ständig följeslagare och då fungerar Android Automotive/Auto sömlöst och numera med Gemini har det blivit en helt handsfree assistent med allt från telefonsamtal SMS mail adresser laddning och rekommendationer till receptförslag som gör mitt liv så mycket enklare
Hur fan klarade man allt förritiden
Jag hade KAK vägatlas och en massa kartor utrivna från telefonkatalogen liggande i bilen ![]()
Jag har kvar kartatlas i min bil, men kommer ihåg att man slet ut telefonkatalogens viktigaste sidor med kartor och adresser till det viktigaste. Sedan svor man ve och förbannelse när man stannade vid en telefonkur, där någon sabbat telefonen ![]()
Jepp det är ju det valet man måste göra. Det är flera jag snackat med som säger att de ska bojkotta dittan och dattan. Sedan när de får reda på att det bästa man gör är att tänka efter före, så man inte hamnar i ett läge att man inte klarar vardagen med allt bojkottande. Där man i värsta fall hamnar i en depression pga det, sedan då man inser faktum. Tyvärr har det gått så långt för några jag känner!
Brings back memories
The Thomas Guide kartboken som täckte in hela Los Angeles och Orange County från Ventura ner till San Diego 1100 sidor man inte kunde vara utan
De enda minnen jag har av att min far och mor grälade var när vi var på bilresor. Farsan satt med näsan mot framrutan för att se var vi var och vart vi skulle. Morsan satt med en kartbok och undrade alltid var vi var och kom sedan med instruktioner så där lagom sent för att farsan skulle missa avfarten. Å andra sidan kunde han alltid ge två olika besked om vad för instruktion han ville ha. Ska vi ta väg 70 där framme? - morsan börjar svara men blir avbruten med frågan om det inte är närmare att ta väg 82 istället. Morsan kollar desperat efter väg 82:s sträckning och vi missar väg 70 som givetvis var ca tre gånger bättre..
. Allt detta med mig i baksätet medan farsan rökte pipa och morsan tog en cigg. I bilen..![]()
![]()
Good old days
Far rökte cigarett alltid med nervevad ruta där satt man bortblåst i baksätet
Ibland känns det som att smart teknik , gör att man själv tappar förmågor och blir dum i huvudet . Granska kartan i kartbok eller på skärm , och köra efter skyltar istället för gps ger större självförtroende och uppfattning om var man befinner sig . Skönt att slippa höra tjatet från Siri också . Men ibland när det är mer bråttom använder jag gps såklart .
Jag reser mest med motorcykel men sångkör jag oftare än jag vill erkänna som man gjorde förr, kolla kartan, räkna korsningar och kolla trippen.
Allt kommer tillbaka, fast i annan form!
Man kan säga att AAOS och google maps är kartboken man försökte titta i under färd.
AAOS Gemeni röstassistent är co-pilot som oftast bestod av någon nära släkt, typ svärmor/svärfar, fru,make, eller annan nära vän som såklart vet bäst vart man ska åka, äta, shoppa, eller meningen med livet ![]()
När vi ändå är inne på Google maps, jag tycker den blivit mycket sämre i det senaste, när jag va i Kroatien ledsen den flera gånger in på lustiga återvändsvägar och två gånger ville den göra olagliga vänstersvängar på trafikplatser.
Även i Skåne nu i helgen försöker den leda in på vägar med infartsförbud och nån cykelväg. Numer syns även en geminisynbol i Maps, något jag inte valt…
Intressant! Har använt Google Maps på en 600mils resa till Italien och Kroatien och har inte upplevt det där en enda gång
Vad har du för inställningar aktiva i google maps?
Man kan närmligen styra en del ruttval som att undvika vägtullar, motorvägar och färjor som kan ställa till det om de är aktiva.
Sedan tror jag det default är inställt att maps skall prioritera bränslesnåla rutter som standard om ankomsttiderna är detsamma, dvs lite som kortaste vägen som ju också kan ställa till det om det råkar bli en u-sväng eller annat.
Med gemini så kan du klart och tydligt säga vart du ska och att bilen absolut inte får åka in i återvändsgator eller göra u-svängar, så det kan du testa att säga til den nästa tur du tar ![]()
Inte rört något, brukar inte använda maps speciellt ofta ![]()