Android Automotive (AAOS) kommer till Hyundai och Kia

Nuförtiden här på Österlen kan man dom flesta vägarna som lämpar sig för Vespa och Ducati körandes (där det inte är turister som inte vet vart dom ska) det finns tre öst-västvägar (med turister) och mellan dom mängder av fantastiska vägar där man sällan möter något annat än en traktor eller skördetröska så här kör man bara på känn

När jag bodde utanför Enköping och körde heldagar i Västmanland och Sörmland antingen i flock eller ensam så var GPS i hörlurarna fantastiskt man ställde in målet sen körde man såg man någon trevlig väg tog man den och GPS räknade om man kom alltid fram till målet och hade ofta upptäckt helt nya vägar så en GPS i telefon eller på den tiden en Garmin var ett måste för hojåkaren

Det finns ju en grundkunskap som behöver vidmakthållas. Yngsta sonen visade sig vara klart bäst på karta och kompass i klassen och detta utan någon särskilt avancerad kunskap från hans sida och där vissa faktiskt inte visste hur man använder dessa verktyg alls. Gymnasiet, Stockholms innerstad.

1 gillning

När jag gick i mellanstadiet körde dom ut alla klasser till Skavlöten parade ihop oss två och två gav oss en kompass och en karta med tio kontroller våga fan inte komma tillbaka utan att ha hittat alla Det var alltid några som gick vilse och sökpatruller fick skickas ut Det kallades Idrotts Dag

2 gillningar

Google maps är i alla lägen sista valet för navigering, tycker det är klappkasst. :face_with_peeking_eye:

Inbyggda i Kian då det funkar klanderfritt och förvärmer, Waze , Apple och sen där efter Google.

Det har hänt några gånger att jag fått gå till grann cirkelgatan , för att dirigera taxichaufförer när dom kommit med min gamla Mor i färdtjänst . Gps visar möjlig väg mellan kvarteren , som är en cykel väg med hinder . Chauffören ringde mig och sa att han inte kom fram till huset , och jag förklarade att han kunde köra ut på genomfartsgatan till nästa kvarter . Han förstod dock inte utan jag fick hämta Mor vid grann kvarteret , lite skillnad mot när jag var barn och Taxi chaufförer var otroliga på att hitta överallt . Dom har väl blivit så vana vid Gps nu för tiden så dom stänger av hjärnan .

1 gillning

Av dom är det bara Google (vet inte om KIA hittar) som hittar den där getfarmaren som gör 100 ostar om året på ett litet gårdsmejeri vid foten av Dolomiterna Jag har aldrig missat ett mål med Google i Italien förresten ska man förvärma när man ska köpa ost

Ja jag vet…

Fördelen med Google Maps i satellitläge är att man kan zooma in/ut så att man ser hur det ser ut i verkligheten.

1 gillning

Ja Google är ju störst vilket innebär att de flesta mål finns där, har man adressen är det långt ifrån bäst på att hitta.

Waze kommer inte upp i HUD:en på KIA och Hyundai tror jag? Har du HUD så att du kan bekräfta?

Stämmer bra.

Waze har inte det stödet, och övriga som har stödet Vidar betydligt mindre information över CarPlay än vad inbyggda navigationen gör.

1 gillning

Fördelen med Kias inbyggda är att den använder just Google för POI.

Dvs finns målet i Google finns det i OEM navigationen. :innocent:

När tycker du andra än den inbyggda är att föredra? Väntar på min IONIQ 5 så lite nyfiken. :smiley:

Aldrig faktikst.

Händer att jag fortfarande använder Google eller Apple på kortare resor när man tex får en länk till en destination via en 3:e parts app eller likande men skall jag söka efter en destination så gör den inbyggda navigationen det absolut bäst

1 gillning