Äntligen e208 GTI

Det har länge ryktats om en EV som tittar tillbaka på legendariska 106 Rallye och 205 GTI Hot Hatches som båda hade 110 hästar och runt 700 kilo att dra runt på det var på 80talet det bästa av vad som fanns på marknaden om man ville ha optimal körglädje

Nu släpper Peugeot Sport e208 GTI som det har gått rykten om sen första e208 kom till marknaden Nu väntar vi bara på siffror den lär ju bli framhjulsdriven men hur många hästar under huven och vad väger den personligen kan jag tänka mig mindre batteri för en 200+ hästar och max 1000kilo bil man kan ju få drömma

Jag har kört alla generationer av e208 och den är inte helt fel och har bara blivit bättre och bättre men en Hot Hatch är den definitivt inte

Flipp eller flopp beror helt på chassi och HP - vikt ratio eller är den bara en sminkad gris

Lite mer info

280 hästkrafter 350km WLTP laddsiffror är väl inte direkt upphetsande men när man kommer till 30mm sänkt fjädring styvare chassi 18" fälgar ganska smala Michelin Pilot Sport Cup 2 self locking diff krängningshämmare bak och större bromsar men bäst “Sport Mode button to disable driver aids” förhoppningsvis även antispinn och antisladd så låter det intressant men fortfarande inga siffror på vikten…