The feedback we receive from our customers all over the world is extremely valuable to us and it leads to constant product improvements. Much of this is done digitally and is continuously delivered to our fleet through “over the air” updates. On top, we’re making our hardware upgrade cycles shorter, too.
Faster than any Mercedes ever before, our electric flagship #EQS has now received its most extensive refinement yet, providing the car with even more comfort, more status and more range.
Of the many improvements, the most important for me are:
The iconic upright Mercedes star on the hood is now available for the EQS, along with a newly designed radiator grille
Significantly more rear passenger space and comfort thanks to new executive seats
Various technology upgrades and updated batteries provide even more range on one charge: up to 822 kilometers WLTP
And for something even more exquisite, a “MANUFACTUR Selection” edition will be available for the first time
The extensively upgraded EQS will be ready to order on April 25. Get all the details here:
Mercedes‑Benz has increased the towing capacity for the EQS and EQE sedans with 4MATIC from 750 to 1,700 kilograms. This means they reach a similar level to the SUV derivatives. For example, customers can now tow a horse trailer.
Jag blir nästa mer intresserad av vem den potentiella köparen är än själva bilen/modellen. Tar man extra allt med när det gäller tilläggspaket när man nu ändå lägger en förmögenhet på en lyxbil som denna?
Många har rapporterat att Värmepump, hyperscreen och frånkopplingsmodul för framaxeln nu också är standard. Det är förvisso inte fel, men det är ingen nyhet. VP och frånkoppling kom till modellår -24 och hyperscreen standard var i halvårsuppdateringen-24. Gäller alla EQS och EQE förutom hyperscreen på EQE 300/350.
Det var lätt att misstolka pressutskicket märker jag.
I övrigt. Ge mig en eldriven familjekombi med 610l bagage, 1700kg dragvikt och 820km räckvidd för 1.1 mille fullutrustad och jag hade inte trott det skulle vara en stjärna i fronten. Det är väldigt mycket bil för pengarna nu.
Nästan allt ingår i grundpriset. Finns nästan ingen teknisk utrustning att lägga till utan det är mer sånt Mercedes är duktiga på tex specialsydd inredning och lacker. Det jag kan komma på som är teknisk utrustning som inte medföljer är värmeisolerande rutor, HEPA-filter, multikotursstolar, infotainmentskärmar bak och AR-HUD (vanlig HUD ingår).
Det går fortfarande att bygga en EQS dyrt med en massa manufaktur-utrustning och exekutive-baksäte. Men man måste absolut inte.
En varm sommardag på Gotland så kan du nog runda ön några gånger med den förbrukningen. Kom ihåg att WLTP är WLTP och inte galne gunnar i 140 km/h i uppförsbacke.
EQS är fantastiskt fin bil tekniskt, underbar att köra långt med särskilt på motorväg i 120+.
Men alltid av någon anledning skall Mercedes få lite extra stryk pga. stjärnan. Minns tillbaka till OM651 i 250cdi utförande, fenomenalt effektiv drivlina för sin tid men fick mycket stryk från olika håll, AMS kallade motorljudet för ”stenkross”.
Ser fram emot nya generationen mindre elbilar från Mercedes under 2025.