Äntligen kan EQS få stjärnan på huven - som en riktig Mercedes

Dessutom är WLTP 82,2 mil :star_struck:

Källenius skrev detta på LinkedIn:

The feedback we receive from our customers all over the world is extremely valuable to us and it leads to constant product improvements. Much of this is done digitally and is continuously delivered to our fleet through “over the air” updates. On top, we’re making our hardware upgrade cycles shorter, too.

Faster than any Mercedes ever before, our electric flagship #EQS has now received its most extensive refinement yet, providing the car with even more comfort, more status and more range.

Of the many improvements, the most important for me are:
:arrow_forward: The iconic upright Mercedes star on the hood is now available for the EQS, along with a newly designed radiator grille
:arrow_forward: Significantly more rear passenger space and comfort thanks to new executive seats
:arrow_forward: Various technology upgrades and updated batteries provide even more range on one charge: up to 822 kilometers WLTP
:arrow_forward: And for something even more exquisite, a “MANUFACTUR Selection” edition will be available for the first time

The extensively upgraded EQS will be ready to order on April 25. Get all the details here:

Sjukt habegär på den.

Verkligen! Och detta är inte så pjåkigt heller:

Mercedes‑Benz has increased the towing capacity for the EQS and EQE sedans with 4MATIC from 750 to 1,700 kilograms. This means they reach a similar level to the SUV derivatives. For example, customers can now tow a horse trailer.

the MBUX Hyperscreen is now standard on the EQS

Stjärnan där den ska sitta. Så man kan sikta ordentligt.

Bild på min gamla 220CDI.

Ey, du har fågel där!

Gillar skarpt nya fronten, hoppas EQE får liknande :slight_smile:

1 gillning

Tror ni MB lyckas komma igenom Euroncap med nygamla kylarprydnaden?

Den är ett tillval så troligtvis inte testad med den

Den viker sig för ingenting.

Jag blir nästa mer intresserad av vem den potentiella köparen är än själva bilen/modellen. Tar man extra allt med när det gäller tilläggspaket när man nu ändå lägger en förmögenhet på en lyxbil som denna?

Varför skulle den inte klara testet? Nuvarande S-klassen har ju också stjärna.

Angående WLTP, är det EQS som är WLTP-kung just nu?

Många har rapporterat att Värmepump, hyperscreen och frånkopplingsmodul för framaxeln nu också är standard. Det är förvisso inte fel, men det är ingen nyhet. VP och frånkoppling kom till modellår -24 och hyperscreen standard var i halvårsuppdateringen-24. Gäller alla EQS och EQE förutom hyperscreen på EQE 300/350.

Det var lätt att misstolka pressutskicket märker jag. :slight_smile:

I övrigt. Ge mig en eldriven familjekombi med 610l bagage, 1700kg dragvikt och 820km räckvidd för 1.1 mille fullutrustad och jag hade inte trott det skulle vara en stjärna i fronten. Det är väldigt mycket bil för pengarna nu.

Jag tror det, iaf på europeiska marknaden innan NIO har lanserat sitt 150kwh batteri fullt ut?

Nästan allt ingår i grundpriset. Finns nästan ingen teknisk utrustning att lägga till utan det är mer sånt Mercedes är duktiga på tex specialsydd inredning och lacker. Det jag kan komma på som är teknisk utrustning som inte medföljer är värmeisolerande rutor, HEPA-filter, multikotursstolar, infotainmentskärmar bak och AR-HUD (vanlig HUD ingår).

Det går fortfarande att bygga en EQS dyrt med en massa manufaktur-utrustning och exekutive-baksäte. Men man måste absolut inte.

Lycka till med att komma ens i närheten av 820km med ett 118kwh batteri på en så pass stor och tung bil, ska alltså snitta 1.44kwh per 10 km…

Björn Nyland testade EQS 450+ häromåret och då var förbrukningen 2,2 kWh/mil. Så någonstans kring 54-55 verkliga mil skulle man nog få med denna.

Jag tog EQS 580 ner på 1,9 kWh per mil i regnigt väder, motvind och 120 km/h så det måste varit kallt ute när Björn körde.

En varm sommardag på Gotland så kan du nog runda ön några gånger med den förbrukningen. Kom ihåg att WLTP är WLTP och inte galne gunnar i 140 km/h i uppförsbacke.

Japp med solen i ryggen, medvind och hemlängtan kan det nog gå…

EQS är fantastiskt fin bil tekniskt, underbar att köra långt med särskilt på motorväg i 120+.
Men alltid av någon anledning skall Mercedes få lite extra stryk pga. stjärnan. Minns tillbaka till OM651 i 250cdi utförande, fenomenalt effektiv drivlina för sin tid men fick mycket stryk från olika håll, AMS kallade motorljudet för ”stenkross”.
Ser fram emot nya generationen mindre elbilar från Mercedes under 2025.

Stjärnrasism? Tokigt!