Använda gammal elbilsladdare med Tibber

Hej. Går i tankarna att skaffa solceller med batteri och smartstyrning till huset och elbilarna.

Ett alternativ som då dyker upp är ju att använda Tibber med utrustningen. Dock så saknar jag Tibberkompatibel laddare idag (Ctek Chargestorm connected 2). Jag undrar nu om den går att använda eller om en ny laddare behöver köpas?

Efter lite googlande verkar det som att Tibber kan användas med full smartfunktionalitet via bilarna istället, om jag loggar in i dem (VW ID7 GTX och Cupra Born), och att laddaren då bara fungerar som ett kraftfullt eluttag.

Är det någon som gör på detta sättet idag eller vet om det fungerar? Vore ju smidigt att inte behöva byta laddare om jag inte måste.

Tja, det är bara Tibber som kan svara på det.

Den stödjer OCPP 1.6 som rimligen borde vara allt som behövs, men vad Tibber kräver är en helt annan sak.

Det är så billigt att byta ut laddboxen till Zaptec Go eller Easee så jag skulle göra det. Anslutningen till bilarna är lite vanskligt för helt plötsligt förändras eller stängs något API av som gör att det inte längre fungerar.

Var lite det jag var fundersam kring. Hur länge är Tibber och tillverkarna överens så att stödet finns.

Leasingen på Cupran går även ut i slutet på året och då är det inte säkert att det blir en ny bil från VW-koncernen. Då står jag ev. där med ett behov att uppgradera laddaren ändå.

Pengarna som en ny laddare kostar blir ju i den större investeringen försumbar, så är nog bara dumsnålt att inte installera en ny på en gång.