Tänkte tipsa om en alternativ app för att styra vissa funktioner på Renault Mégane och även vissa andra elbilar från Renault (bl.a. Zoe), Dacia, Fiat och Hyundai, som heter Kelec.
Länk till appen: KELEC
Appen finns till Android och iOS, är gratis och annonsfri. Appen gör typ samma saker som My Renault gör, d.v.s. visar laddstatus, laddhistorik, visar bilens GPS-position, och kan starta förvärmningen, typ. My Renault har några funktioner till, men detta är allt man använder dagligen.
Allt detta gör appen mycket bättre än Renaults egna app.
Att starta My Renault-appen kan ta 20-30 sekunder ibland, medan Kelec startar omedelbart. Dessutom går det att lägga in laddstatus som en widget så man slipper starta appen alls om man vill det.
Laddhistoriken visas mycket tydligare i Kelec än i My Renault-appen, Kelec visar historiken på ett mycket tydligare diagram och räknar t.o.m. ut medeleffekt för laddsessionen.
Att starta förvärmningen bör ju gå mycket smidigare eftersom appen startar omedelbart istället för att behöva vänta på att appen startar, men har inte riktigt hunnit testa detta.
Finns dessutom en kompanjonsapp till vissa smartklockor om man gillar sånt (jag har ingen själv.)
Appen är i publik beta för tillfället, och det finns ju vissa småbuggar, men i allmänhet är appen redan vad Renaults egna app borde ha varit.
Vet inte riktigt hur stödet för andra tillverkare är, jag har bara testat med min egen Mégane, men jag är iaf super-peppad.
Den är till och med översatt till svenska, och översättningen, även om den inte är perfekt, håller bättre kvalité än Renaults egna app (som t.ex. översätter förvärmning med “lansering”.)
Enda nackdelen jag kan se är att du behöver logga in med ett My Renault-konto till någon random app någonstans, så du behöver lita på apputvecklaren inte ska göra något konstigt med informationen som blir tillgänglig för appen. Det är en riskbedömning som alltid gäller för tredjepartsappar, och är något som var och en får bedöma själv.