Jag vill skicka med ett tips till @cgullin och @Esse och andra elbilstestare. Och det handlar om att kolla om 12-voltsbatteriet är lättåtkomligt. För många av oss har lärt sig att man då och då gör väl i att underhållsladda 12-voltsbatteriet även på elbilar. Själv kör jag EV6 och typ varannan månad kopplar jag en underhållsladdare till batteriet, och det förebygger problem med 12-voltsbatteriet.
Men i många tester ser jag att man öppnar “huven” och kollar storleken på frunken, men då skulle jag önska att man kollar om 12-voltsbatteriet är lättåtkomligt. I många bilar är det ett stort plastlock och man ser bara frunken, men ingen skymt av 12-voltsbatteriet. Är det ovanligt krångligt att underhålla 12-voltsbatteriet så bör det vara ett tydligt minus (-) i ett testprotokoll.
Och gärna ta det steget längre med vad man gör om 12 voltsbatteriet dör för att låsa upp bil och komma åt att ladda det igen.
Fick lära mig tuffa vägen på en bekants bil hur kasst Tesla löst det, extra kasst när fabriken monterat ihop bilen fel. Det var tom det nya Lijon batteriet eller vad det är som inte ska laddas ur…
Jag har inte köpt en bil för 700 tusen för att hålla på och krångla sådär.
Blir det något fel så får de väl hämta bilen med bärgare.
12volts problem är egentligen inte en ägares ansvar jag har fått uppgraderade 12volts batteri på både min ID.3 och ID.BUZZ av Volkswagen så egentligen ligger problemet för dig hos KIA att lösa…
Att montera en remote kontakt för en underhållsladdare är ett engångs ingrepp Jag har genom åren haft spons av CTEK med laddare kablage och kontakter jag har på några bilar en förlängningskabel på batteriet till en lättåtkomligt plats så jag kan rotera en laddare på 3 förvarade bilar som alltid är körklara På Golfen har jag en kontakt i instrumentpanelen med grön gul röd indikator dioder så jag ser omedelbart om det behöver laddas på lyxbilen har jag en laddkontakt med bluetooth sändare så jag kan se i telefonen hur batteriet mår På hojar och Vespor (som har batteri) har jag kontakter lägligt placerade då batterierna ofta är djupt in i fordonet
Om man är orolig att inte kunna ta sig in i en EV pga dött 12volts batteri monterar men en kontakt som har passande sladdlängd direkt på 12volts batteriet och placerar den så att man kommer åt den utan att öppna bilen och skaffar en CTEK CS Free som även fungerar som batteri booster
Min ID.BUZZ har en kontakt monterad just in case
Har VW skippat fysisk nyckel på Buzz? I Enyaq och ID.7 ska man iaf kunna ta sig in i bilen med nyckel om 12volt är död och bara öppna huven med spaken. Dvs klassisk och tillförlitlig lösning utan massa extra jobb. Och då kan ha en booster i bilen som man också kommer åt utan tjafs.
Jodå den har en fysisk nyckel och eftersom vi har anpassat våran BUZZ så har den fått ett större batteri då det drar från 12 volt Eftersom det är gratis så har jag lite på rutin monterat en kontakt som sitter undanstoppad innanför “grillen” om det av någon anledning skulle behövas kan jag dra fram den och koppla laddare/booster
Better safe than sorry…
Hmm… Ok, men det är inte ett dugg krångligt att underhållsladda ett batteri. Att man vill kunna sköta sin bil med enklare underhåll är, enligt mig, bara trevligt.
Däremot att behöva tillkalla bärgare på nån random plats: Det är krångligt och oerhört irriterande.
Fast detta är just min poäng. Genom ett enkelt underhåll så undviker jag problem med t ex 12-voltsbatteriet. Jag har ingen anledning att kontakta Kia för ett problem som inte finns.
Att underhållsladda 12-voltsbatteriet har jag gjort även på tidigare bilar, för att slippa bli stående.
Alltså önskar jag att batteriet är någorlunda tillgängligt.
Håller med 100% men också att prislappen inte har någon betydelse.
Jag tycker inte att det är ok med kasst 12v (vid normal/rätt användning) oavsett om bilen kostar 100k eller 700k.
Jag får min ID.7 om ca 1 månad och kommer inte acceptera ett dåligt 12v-system. Jag är stridsberedd för hört och läst att VW verkar vara rätt dåliga på just det.
Det håller jag med om.
Min ID 4 har alltid en mängd varningsmeddelanden om 12 V-systemet när det är kallt. Jag har dock ignorerat dem - och än har det gott bra. Dock borde jag kanske ta upp det med VW.
Checken som borde göras i recensionen är inte var 12-voltsbatteriet sitter. Den borde vara att checka om bilen underhållsladdar det från det stora batteriet även när bilen är parkerad.
Exakt så!
Kanske min viktigaste USP inför kommande köp är att utröna vilka bilar som krånglar minst? Finns det kanske redan en sådan lista och helst även minst irriterande pling-plong ljud
Jag har fått för mig att japanska bilar är problemfria, men kanske en något åldersstigen uppfattning.
Allt om elbil refererar till en studie gjord av Consumer Reports, gällande underhåll och reparationskostnader. Man kan också fråga Google Gemini, som hänvisar till Consumer report och där nämns BMW i4 och iX, Kia EV6 och Hyundai Ioniq 5 och 6 samt Lexus RZ.
Finns en annan artikel med referens till ADAC. Där nämns äldre Tesla m3, BMW i3,Vw id3, Vw id4 och Skoda Enyaq. Det nämns också att Ioniq 5 haft problem med sin ICCU. Jag har själv en Ioniq 5 och haft ett antal återkallelser, men det känns bra att bilen blir omhändertagen på ett bra sätt.
Jag har testat de flesta elbilar och pling-ljud är även jag allergisk mot. Tyska premiumbilar är ett säkert kort där!
Ny teknologi kan innebära problem, så jag hade gått på de märken som har lång erfarenhet av elbilar. BMW kom tidigt med i3…Toyota har haft hybrider “i evigheter”…men jag bara tror, fakta är bättre!
Jag går främst efter om jag trivs med bilen, köra den, titta på den ute/inne mm.
Skulle aldrig valt en trist o ful bil bara för att den är problemfri. Livet är för kort för det !!