Är det i år som efterfrågan och priserna på begagnade elbilar stiger?

Gamla gubben minns tillbaka till oljekriserna på 70 talet , då stora törstiga bilar ställdes undan ” en av dom köpte jag direkt från en loge 1998 , MB S-klass 1966 ” . Elbilsstödet kan ju bidra en del det också. Även om priserna på bränsle faller tillbaka när kriget förhoppningsvis upphör , så borde ju tryggheten i tron på stabila bränslepriser vara lite naggade i kanten . Läste om enorma köer med Norrmän till mackarna vid gränsen . Dyrt med bränsle i Norge nu tydligen . Åka långt för att köa till billigt bränsle hade jag aldrig gjort , då hade jag hellre tankat dyrt eller bytt bil .

Min hypotes är att räntorna på billån är vad som bestämmer hur det går med priserna, mer än något annat.

Elbilar är/var dyrare än icke-elbilar men var liite coolare, lite mer åtråvärda och hade den förra elbilsbonusen, så när räntorna var låga så blev det en jättehype och väldigt disproportioneligt många köpte elbilar framför icke-elbilar.

Sen gick räntorna upp och hypen dog, och då störtdök priserna då utbudet var enormt.

Nu har vi haft låg-men-inte-jättelåg ränta ett tag, hypen går upp igen men är inte skyhög, och därför har elbilspriserna gått rätt mycket i sidled.

Givet att räntorna verkar vara ungefär oförändrat låga-men-inte-jättelåga (ingen hög inflation precis förstunden, åas Iran…) så tror jag att elbilspriserna kommer fortsätta gå i sidled ett tag till (eller ja, långsamt gå ner, inte “köp en bil och sälj den för samma pris ett år och 1500 mil senare” som det var typ 2022).


Mina indexbilar är första 2 åren av Polestar 2 och Porsche Taycan (base/4s). Dyra i början, de störtdök snabbt för ca 2 år sedan, men har stått i princip stilla sedan dess.

Förstår inte norrmännen, dom rear ju ut elbilar, vf kör man bensin/diesel som norrman?

För att fordonsparken består av 900000 elbilar och 2 miljoner ICE / hybridbilar . Med andra ord så finns det inte elbilar till alla . Och alla vill väl inte ha en heller trots dyrt bränsle . Alla är väl inte som mig , som väljer mycket efter plånboken .

En privatperson som köper begagnad bil vill lägga 200 000 kr på det. 300 000 kr om de är bil intresserade och 1% är villiga att lägga 400 000 kr.
Säljer man då bilar för 700 000-900 000 kr så kommer de falla i pris som en sten, spelar ingen roll om de går på el, diesel eller vatten.

Jag tror den tekniska datan på bilen spelar otroligt liten roll så fort vi försöker sätta en prislapp över 300 000 kr. Privatleasing är inte attraktivt på en begagnad bil och restvärdeslån på en begagnad bil är också mindre vanligt och folk vill gärna betala av en bil på 3-5 år och då blir det helt enkelt för mkt pengar i månaden.

Det sagt så tror jag priserna på elbilar kommer att ligga ungerfär samma som fossilbilar nu då även fossilbilarna från efter Covid/Ukraina ligger på samma priser som elbilarna så kommer även de att falla som stenar till att ligga “rätt” i pris för begagnat marknaden.

Jag håller med i stort. Spelar ingen större roll vad nypriset har varit när privatpersonerna som köper bilarna på andrahandsmarknaden har en viss nivå de vill betala för bilarna. Dock upplever jag att stödnivån för en eldriven familjebil är runt 300 000kr, inte så lågt som 200 000kr. Om man kollar begagnade större elbilar så säljs många för just runt 300 000kr. Är man bilintresserad och värdesätter finare/nyare bil kan man betala 400 000kr, där det också säljs många begagnade bilar. Bilar runt 500 000kr säljs i undantagsfall till privatpersoner som kan ta större lån. Själv är jag extra bilintresserad och kan därför tänka mig betala mer än så. :slightly_smiling_face:

Jag tror inte det, de har producerat många elbilar. Många elbilar som sitter i lager också.

300k är en bra måttlinje!