Är detta början till slutet eller början på någon/något nytt

Det blir nog svårt att stoppa Tesla-fans att köpa en S3xy butler till sin självkörande Tesla, men vi får väl gå ihop vi andra som värnar om jobben!

Löjligt, enligt mig. Självklart ska man effektivisera där man kan. Den typen av resonemang fanns under den industriella revolutionen också. Ordet sabotera kommer just från franskans ord för träsko (sabot), som folk hade för vana att kasta in i maskinerna för att, ja, sabotera.

I USA finns det en outletkedja som heter Ross Dress for Less. Till och med där står det en vid ingången och hojtar ”HI, WELCOME TO ROSS”.

Det kommer alltid att finnas jobb som ersätts. Det är bara att acceptera.

1 gillning

Vi får se när AI tar jobben från bank och finans och andra pappersskyfflarjobb hur många som hyllar effektivisering då

Jag slipper iallafall det….

Vi är nog tyvärr väldigt snart där. Man räknar med att upp till 200 000 jobb kan försvinna från bankvärlden närmaste 5 åren. Bankerna kommer förstås göra större vinster, men den som tror det gynnar oss kunder misstar nog sig.

2 gillningar

Svårt att sia om, men det finns många manuella idiotuppgifter inom bankvärlden. Har själv suttit och gjort många av dessa - och även automatiserat bort en del.

1 gillning

Ja, vissa typer av arbeten försvinner vid teknikskifte, medan andra uppstår.
Så har det alltid varit.
Då bilarna kom försvann mycket kring hästar, men massivt mycket fler anställda behövdes för att bygga, sälja, serva/reparera och köra bilarna. Samt all kringliggande business som lån, försäkringar mm.
Och snacka om boom då PC’n kom!
Nu när AI kommer, kolla på alla nya arbetstillfällen inom InfoSec tex

Vi kan spara mycket hälsorelaterade problem och arbetsskador genom att ta bort enahanda uppgifter.
En viktig aspekt !
Och vi får snart robotar som tar bort det ingen vill göra, tex farliga och tunga arbetsmoment, speciellt på nätterna!

Lätt att glömma fördelarna.

Absolut. Bara att kolla på David Batras serie när han reser till Indien. Var väl ett gäng indier som stod i någon behållare och tvättade kläder i farliga kemikalier. Deras hälsa är nog dålig, men de skulle säkert bli sura i stunden om folk köpte tvättmaskiner istället.

Kommer vi nu slippa höra att Tesla Roadster 2.0 “kommer innom kort”

Jag börjar tröttna på mail från Tesla att jag ska betala in fullo och ta leverans av min Tesla Cyber Truck vet inte hur många gånger jag försökt avboka och få min deposit returnerad men dom mailen går obesvarade….

Tesla good riddance

1 gillning

Hästen försvann aldrig precis som ICE bilar och motorcyklar aldrig kommer att göra har man råd så kommer man aldrig släppa taget om dom

När hästen gick från att vara ett arbetsredskap till en investering/kostnad precis som vissa ICE bilar idag finns det en grupp ägare som har råd och oberoende av hinder och kostnader kommer fortsätta äga och bruka dom

Fråga mig om hästar Jag har imporerat tränat och sålt hästar sedan 90talet

Men Cybertruck kan du ju inte ens köpa i Sverige även om de väl gick att reservera på den tiden när den visades upp.

Precis men det verkar inte Tesla ha koll på….

Ska förklara: När Model 3 presenterades la jag två separata orders en tog jag leverans på (mitt Tesla fiasko) när dom kom till Sverige en sålde jag När Cyber Truck presenterades la jag en order som jag tänkte att jag kunde sälja när leveranserna började men det blev ju ingen direkt rusning efter dom Enligt Tesla var depositen på $100 fullt återbetalningsbar men den tusenlappen lär jag nog aldrig se

Den lär du se om du avbokar. Jag avbokade min reservation i höstas också fick tillbaka pengarna på ett par dagar.

1 gillning