Är detta början till slutet eller början på någon/något nytt

Kanske inte ett försäljningsdropp på 80% en månad i lilla Sverige kommer att sänka Tesla men när försäljningssiffror för resten av Europa kommer det nog att börja skaka rejält i fogarna

Samtidigt som Teslas styrelse läcker att den har börjat leta efter en rekryterare som snabbt dementerades så säger Elon att han ska lämna DOGE och tillbringa med tid på Tesla efter stigande missnöje hos medarbetare med dalande försäljning och det illa tilltygade varumärket med protester utanför Tesla Showrooms och vandalisering av bilar ser det inte så ljust ut om inget händer pronto

Två talking heads Kara Swisher och Scott Galloway spekulerar om Tesla och Elons framtid

1 gillning

Det registrerades 204 stycken Teslor i Sverige under hela April, varav endast 121 stycken Model Y (MY25). Nu kan inte ens Muskovij störst fanboys ducka och skylla på övergång till ny modell.

1 gillning

Visst har minskningen för Tesla varit kraftig i Europa som helhet, men inte riktigt så dramatisk som i Sverige:
While the Model Y (-49%) and Model 3 (-14%) both recorded notable declines between January and March, they were still able to outpace all other electric cars in Europe. The Volkswagen ID.4 followed in third position thanks to an outstanding 115% increase in registrations but remained 2,000 units short of the Model 3. … The Volkswagen ID.7 emerged as the fourth most-registered electric vehicle in March, with 7,438 units, closely followed by Kia EV3 at 7,173 units.” (källa: European BEV Market Hits Record Highs Despite Tesla's Decline - JATO)

Jag ger mig inte ut för att veta men av erfarenhet så är leveranser i Q1 oftast bilar bokade och beställda mot slutet på föregående år altså innan Elon helt tappat det

Q2 kommer att visa på riktigt hur mycket skada Elon gjort för varumärket och vi börjar se vart det pekar redan nu i April

Q1 var långsamt men ändå så att det rörde på sig OK även i Sverige, men sedan har luften gått ur antalet registreringar totalt. Man skall ha med i beräkningen att alla demobilar, pressbilar och dylikt finns i Q1 statistiken

Herr Musk har ju sagt i många år att det inte är ett bilföretag, och att man inte ens ska äga aktier i företaget om man tycker att det är ett sådant, så då kan det väl inte vara ett problem att inte sälja några bilar.

Intressant att Musk och aktieägarna verkar tycka att det är en bra idé att han spenderar mer tid hos Tesla för att rätta skeppet; det har väl motsatt effekt.

Sedan kan man undra om Model Y-facelift:en var bra tajming eller inte; det blir ju lite svårt att köra den där “jag köpte den här innan jag visste…”-grejen som många gör nu.

Väntar fortfarande på att FSD-grupptalan ska dra igång på riktigt. De förtjänar att gå omkull p.g.a. det långtgående bedrägeriet.

Det är en ganska komplex bild att försöka analysera Teslas nutid och framtid.

Men något man iaf kan säga är ju att de hela tiden lyckas med något magiskt. Inget lanseras på tid, oftast flera år försenat (Semi, CT, FSD, något mer?). CT är en flopp jämfört med de förväntningar som fanns enligt Teslas prognos (dessutom hel del kvalitetsproblem). Kvartalsrapporten levererade under förväntan där bildelen t.o.m. går med förlust men aktievärdet stiger ändå. Så att aktievärdet kan hypas om och om igen utan att Tesla levererar övergår mitt förstånd.

Ang försäljningen i Europa så absolut spelar Musk beteende in en del, en annan del är en våg av pro-europeisk anda som svar på Trumps hantering av tullar och Ukraina. Sedan kan marknaden börja vara lite mer mättad på de som vill ha en Tesla efter ränte rabatterna ifjol.

På det kommer en konkurrens som aldrig har varit hårdare där Tesla tekniskt inte ligger före alla andra längre. Samt spartansk inredning och brist på utrustning som många förväntar sig i moderna bilar gör att de kan tappa en del första gångs köpare av BEV. Även brist på modeller, att bara ha 3 och Y som mainstream gör nog också att de förlorar några kunder. Slutligen har vi ju Tesla fansens älsklings förklaring att Berlin ännu inte är i full produktion, dock de korta leveranstiderna och återinförandet av 0% rabatt säger emot det.

Dvs man kan spekulera hur mycket som helst och bara tiden visar hur det går.

Såg siffrorna för april, -60% i Frankrike och -67% i Danmark. Elroq var visst mest sålda elbil i både Danmark och England i april.

1 gillning

Igårkväll på CNN pratades och spekulerades det om 80% raset av Teslas försäljning i Sverige men även över 50% i många av Europas länder och att Europeer mer och mer vänder sig från Amerikanska varor och produkter i Frankrike finns en app som man scannar produkten med och ser om det flaggar rött för Amerikanskt ägande av produkten

Dom flesta större medier som skriver om finnans och marknader uppmärksammar Teslas April försäljningssiffror i Sverige

1 gillning

Fler och fler stora företag plockar bort Tesla som valbart alternativ för de som plockar ut en tjänstebil.

Kan säkert ha tillkommit fler bolag sedan artikeln publicerades (januari 2025), vet tex att min arbetsgivare nyligen har tagit bort Tesla som valbart alternativ och de finns med på listan över de som beställt flest Teslor under konflikten med IF Metall:

1 gillning

Äsch, blir troligen som vanligt. Folk röstar med plånboken så om Tesla släpper en skitbra och billig bil köps den…
Och om andra tillverkare släpper skitbra och billiga bil köper man dessa.
Kolla i Frankrike där de ger franska elbilar fördelar på olika sätt. Vad köper fransoserna då?

Om man är OK med att köpa en ännu mer ned-/avskalad gammal trist Model Y så ser även den ut att dröja. Iallafall i USA och Kina.

Jag är riktigt nyfiken hur de ska kunna skala ner bilen för att få ner produktionskostnaden 20% då den redan är så fri från utrustning.

Rykten säger plåttak, tygstolar utan värme/ventilation, mindre batteri och stålfälgar. Det är väl möjligt att ett mindre batteri skulle kunna göra en del, övriga saker kan knappast ha en särskilt stor procentuell påverkan på produktionskostnaden. Men jag har ingen aning, jag jobbar inte inom fordonsindustrin.

Plåttak och tygstolar ser jag själv som förbättringar :wink: ,så länge stolarna har värme.

Sedan hur mycket skulle 20% lägre produktionskostnader ge för effekt på slutpriset, 5, 10, 15%? Slutpriset innehåller ju så mycket mer än produktion tex frakt, tullar och garantiåtaganden.

2 gillningar

Roadster. Men de kommer nog aldrig släppa den då de måste ge bort hälften av dem till influerare p.g.a. referral-programmet.

1 gillning