Är (el)bilsbranschen sjuk?

Det är en jättespännande marknad idag. Tidigare har man fått extremt bra betalt för sin bil, detta tack vare att det vare två saker. Dels att det har varit svårt att få fram bilar, väntetiden på en Audi Q4 eller BMW i4 har varit ett år långa och ibland längre. I samband med detta steg också priserna, och många som trodde dom gjorde en bra affär insåg kanske att affären inte var så bra när dom såg vad det kostade att beställa en ny bil. En Audi A4 kostade 391000:- 2019, år 2023 kostade samma bil 509000:- Eller en Ford Focus kombi, kostade år 2019 205900:- kostar år 2023 hela 351500:-

Jag tror inte någon förväntar sig att en vanlig Svensson ska köpa en bil för en miljon och finanserera detta med privata pengar. EX90 med flera är mer bilar för personer som är VD på företag eller har det extremt gott ställt.

Kostnanden för en bil är detsamma om man väljer att ta av sparade pengar eller om man väljer att finansiera den med lån. Skillnaden är att du med lån varje månad betalar för den förmodade värdeminskningen istället för att du tar hela kostnaden direkt.

En anledning till att Tesla blivit så populär är dels att priserna är låga i jänmförelse med andra märken, och att dom just nu erbjuder 0% ränta så man behöver ha en kapitalkostnad utan endast betala för värdeminskningen.

Om en Tesla kostar 500k och man skriver ner den till 250k över 36 månader blir månadskostnaden 6900:- Dessutom kanske kanske dessutom sparar ett par tusen på drivmdel per månad, kanske yttligare en tusenlapp på service och lite på skatten om man går från fossilbil. Så jag tycker ändå Tesla är väldigt prisvärda, speciellt om man kör en fossilbil utan garantier idag.

När det gäller bilar för en miljon så värdeminskningen minst det dubbla och det går inte motivera för en vanlig familj att ha bilkostnad för en bil om 12000:- plus ränta på 1 miljon (finns inga räntefria lån på dessa bilar). Ofta har familjer två bilar så det blir väldigt stort bilkonto.

Tycker just denna förändring i marknaden vi har är väldigt bra, nu får tillverkarna anstränga sig paketeringar och erbjudanden för att få sälja bilar och det gynnar både företag och konsumenter.

Så om vi då kan anta att mer eller mindre ingen kommer köpa Volvo EX90 privat och endast personer på VD-position och liknande kan få in den i tjänstebil/förmånsbil -kalkylen då lär ju försäljningen i Sverige bli nära nog obefintlig. Gissar att man har gjort analysen att den amerikanska marknaden eller liknande skall vara den som köper modellen?

Samma sak borde gälla Audi A6, BMW i5 mfl. Det är helt enkelt modeller som mer eller mindre kommer icke existera på den svenska marknaden?

Jag skulle snarare säga att marknaden känns både sjuk och skrämmande men då är min utgångspunkt från tillverkarna och inte konsumenten.

Ah, sorry. Det kanske var lite obskyrt. Jag anspelade på att det har hänt rätt ofta att så fort det sagts i Elbilsveckan att en bil är “billig” så har det varit feedback att det var den ju inte alls, när tingesten kostar över en halv miljon kronor (så numera ser Gullin & Esse till att säga “prisvärd” istället). Jag ville bara förekomma det och försöka poängtera att det inte enbart var reflexmässig ordmärkning från min sida bara för att ordet “billig” förekom, utan att jag (förhoppningsvis) hade tänkt lite mer än så, men jag fattar om jag framstår som dryg lik förbannat. :slight_smile:

Nej då . Vad en bil kostar per mil och år hänger ju inte bara på vad den kostar att köpa . Väldigt många fler faktorer . Min erfarenhet i alla fall :blush:.