Är (el)bilsbranschen sjuk?

Utbrytning från Framtida restvärden . Och min fråga är inte för att provocera någon utan mer att förstå hur försäljningen av bilar (och i synnerhet elbilar) ser ut idag 2024. För jag får inte riktigt ihop det.

Nya bilar och i synnerhet elbilar är väldigt dyra idag. Om man utgår från det som presenterats nyligen i den utmärkta podden Rika tillsammans så är svenskar varken rika eller högavlönade om man ser till hela befolkningen. Ändå förväntas vi köpa elbilar som Volvo EX90 som kostar över en miljon, Polestar 4 som kostar 800tkr eller en Tesla Model Y som kostar 500tkr. Detta går givetvis inte ihop om alla bilar skall köpas privat. I synnerhet om de skall köpas cash. Möjligtvis om man tar billån men då blir det en hög månadskostnad och en ännu dyrare bil.

Så hur kan det då ändå vara så att vi i Sverige köper bilar, äger dem i typ 3 år och sedan köper en ny? Jag TROR att lösningen är att vi i Sverige har en historik av generösa tjänstebil och förmånsbil policies. Och numera kombineras detta med billig(allt för billig) privatleasing. Tjänstebil har jag inget problem med om man nu använder bilen för att utföra sitt jobb. Men förmånsbil ser jag som extremt underligt. Vem kom på att bilen skulle vara en förmån om man exempelvis har ett kontorsjobb? Och efter att ha privatleasat två elbilar så konstaterar jag även där att månadskostnaden jag betalar vilket inkluderar vinterdäck, försäkring och service inte på något sätt kommer i närheten av det jag skulle betalt om jag skulle köpt bilen kontant privat.

I princip alla andra segment inom B2C erbjuder nya produkter för alla medborgare till olika priser. Det är sällan så att man byggt upp en bransch runt att endast rika och välavlönade med förmåner skall ha möjlighet att köpa nytt och andra får helt enkelt köpa deras begagnade varor några år senare. Men i bilbranschen är detta uppenbarligen precis så det funkar, eller?

Jag tror att om förmånsbilarna och den billiga leasingen skulle försvinna så skulle flertalet tillverkare slås ut och priserna på nya bilar skulle rasa eftersom den privata marknaden inte har råd att köpa bilarna. Det skulle i sin tur medföra att fler personer i samhället hade råd att köpa en ny elbil och leva med den länge. Inte ärva en rik persons bil som är begagnad.

Köper privatpersoner ny bil var 3 år egentligen? Det är väl mest företag som byter ut men det har att göra att förmånsvärdet är lika högt oavsett hur gammal bilen är tänker jag samt att företag inte vill bli stående med gammal bilpark.

1 gillning

Så stor är inte den Svenska bilmarknaden globalt sett

Tycker tvärtom att det är bra att det finns företagsägda bilder (tjänstebil, förmånsbil) så privatkunder inte behöver stå som kredittagare och riskera en hög värdeminskning.

Som tex 2014-2017 när jag själv hade en förmånsbil av typ Passat Ecofuel med CNG gastank, så var den helt iskall efter 3 år och mitt företag förlorade 30 tusen tack vare dåligt andrahandsvärde.

Bättre att företag tar såna smällar med bruttopengar än privatpersoner.

Hmm… det var några år sedan privatleasing var billigt skulle jag säga. När det gäller elbilar iallafall. Förbränningsmotorbilar kan kosta hälften så mycket att lease:a.

Var mest för att hen som svarade mig i den förra tråden antydde att svenskar har råd att köpa ny bil var tredje år och äta värdeminskningen. Min egen uppfattning är att så inte alls är fallet. Nästan ingen privat person har råd att kontant köpa en ny elbil i det övre segmentet. Däremot sker det via tjänstebil, förmånsbil och privatleasing att man byter bil var tredje år.

Det är ju strålande om ingen tillverkare behöver gå under och någon förlora jobbet. Man blir ju lite intresserad om upplägget med förmånsbil/tjänstebil och privatleasing är den samma i andra länder i Europa som det är i Sverige. Då skulle det kanske slå hårdare om man tog bort det från EU-nivå?

Själv tycker jag att det är fruktansvärt att ditt företag betalt för en bil, tagit risk och givit dig en förmån och sedan i slutändan få ta en ekonomisk smäll på det. Gissningsvis har ditt företag något helt annat fokus än att äga bilar som tappar i värde. Tycker detta är ett bra exempel på varför nya bilar som förmån inte är en bra idé. Min uppfattning(ej vetenskapligt) är också att fler och fler större företag också kommer till denna slutsats och lägger ner bilförmån och att ha en bilpark. Man får helt enkelt köra med sin privata bil och få körersättning.

Jag betalar ca 4000/kr i mån för en Renault Zoe inkl däck, försäkring och service. Det tycker jag är billigt om jag jämför med att köpa den för säg 350tkr när jag plockade ut den för 3 år sedan exkl däck, försäkring och service. Och då tar jag inte ens med alternativ-avkastningen som jag kan få på det kapitalet under den perioden.

Jag håller fullständigt med dig om att bilmarknaden är skev och att det krävs åtgärder för att harmonisera företags och den privata marknaden på bilar.
Däremot är jag inte säker att den lösning du föreslår dels är genomförbar, eller skulle ha den effekt du önskar.

Personligen tror jag på att man istället möjliggör att privata bilköpare via gruppavtal liknande det som företag och näringsidkare nyttjar med hjälp av samköpsrabatter för sina medlemmar.
M Sverige skulle mycket väl kunna vara en sådan organisation om nu man juridiskt skulle kunna möjliggöra det.

Jag har tagit upp det som en frågeställning till M sverige som just nu utreder frågan.

Ett tips är att du driver din fråga via beslutande kanaler för att se vad som kan vara möjligt att driva nationellt, eller på EU nivå. Ibland får man även svar från politiker om man har lite tur :slight_smile:

Tack för ditt svar. Jag hade hoppats att jag missat något och/eller hade fel. Vill inte att nyförsäljningen skall drivas av företag som sedan ger dem som förmån till sina anställda. Framförallt för att denna förmån inte gäller alla på arbetsmarknaden utan mer är riktad mot höginkomsttagare. Inte som friskvårdsbidrag eller hem-pc som mer riktades mot hela befolkningen.

Dessutom tror jag att tjänstebilar och förmånsbilar lite är av en döende art. I synnerhet nu efter pandemin då många inte ens vill ta sin bil och åka till kontoret. Än mindre åka till kunder för nu är det helt ok med videomöte.

Det finns en hel del rabatter gömda hos olika leverantörer om du köper bilen våran säljare hittade 35.000.- i rabatter Volkswagen erbjöd köpare som var med i olika organisationer

Många bäckar små…

Sen köper man inte en bil för 500k sen är den värd 0 efter några år.
Skulle dock aldrig våga behålla nån av det riktigt speciella experimentella bilarna efter garantitiden.

1 gillning

Så finans och bilexperten i Alriks video har fel menar du ? . Då tittar de nog inte på alla bilmärken .

Har inte sett någon av herr Söderlinds videor sedan NEVS-debaclet. Det fick räcka där.

Med brasklapp för att jag inte vad vad den videon handlar om, så notera att jag aldrig sade att det var “billigt” eller “billigare” att köpa bilen kontant.
Men man sade, och jag citerar, “billig (allt för billig) privatleasing” vilket fick mig att höja lite på ögonbrynen med tanke på den högst volatila räntan de senaste 36 månaderna, och världsutsikterna de kommande 36. Och hur dyrt det brukar vara att lösa leasingen i förtid. Och jag tycker inte att jag bara märker ord här (jfr. vår kära “billig” vs “prisvärd”-klassiker).
Båda fallen kan vara sanna, att både kontantköp och privatleasing är kostsamt och riskabelt. Och det är väldigt svårt att sia om och räkna på TOC som vanlig dödlig. Det fanns en annan tråd om det nyligen.

Men det är sant. Jag tittar inte på bilar som MG eller Renault Zoë, det ska jag inte sticka under stol med. Leasingpriserna kan lätt springa iväg fort om man behöver dragkrok och OK helljus och inte vill köra runt i en vit eller dödsgrå bil p.g.a. depressionsrisken. Och något kul lull-lull är det tyvärr mest att glömma. Eller ja, det går väl ingen nöd på mig personligen; jag har väl råd egentligen, men det var ju det där med vad man tycker är “prisvärt”.

Det är rätt bra pris. Jag ger ca 6100 i månaden för min MG om man räknar in både försäkring och finans (köpt)

Men den påverkades å andra sidan knappt av räntekaoset. Nån hundralapp hit eller dit.

Hade jag leasat en bil istället idag hade jag prutat på avgiften istället för att fån med däck, dom slits knappt.

Det var en video som Peter Esse delade i tråden restvärden . Och exemplen i videon inga tråkiga bilar . Men du har rätt i att all extrautrustning till leasingbilar brukar bil dyrt , då dom inte räknar något restvärde på det mesta , utan man får betala hela merkostnaden på antal månader man leasar . Men framförallt är ju jämförelsen på tre år obetydlig , om man tänkt sig ett långt bilägande . Då är det ju mer viktigt hur länge bilen håller utan dyra fel . Det är väl bara en bilbytar galning som mig som gläds åt privatleasing . Jag köpte en ny VW Golf 2005 , och stod ut i knappt två år ( ingen GTI ) med den vansinnigt tråkiga bilen . Blev bjuden 85000 kr i inbyte på firma , och hade betalt 160000 kr i nypris . Men hade jag inte lidit av denna åkomma , så hade jag kanske kört med den fortfarande. Men då hade den vid dags dato gått 70000 mil ! . Kanske hade varit något slags rekord ? .

Det med klassiker får du gärna förklara , för det förstod jag inte ? . Ford Mustang tråkig ? .

Jag köper att vad som är billigt kan vara relativt för var och en. Men regler, lagar och statistik är för mig något mer definitivt och vad jag är ute efter är att förstå hur bilmarknaden går ihop i Sverige. Om vi då antar att leasing via företag i form av tjänstebilar och förmånsbilar är helt avgörande för att branschen skall fungera. Hur funkar det när (el)bilarna har dragit iväg i pris. Finns väl inget företag som är intresserad av att köpa in BMW i5 touring eller Polestar 3 kontant och sedan låna ut den till en anställd att nyttja? Som jag förstått det så finns även operationell leasing vilket gör att företaget hyr bilen men i slutändan måste väll ändå någon i kedjan lägga upp hela kontantsumman för bilen? Eller finns det skatteavdrag i allt det här som jag kanske missar som faktiskt gör det klart billigare?

Det är finansbolagen som står för köpet och överför sen en kapitalkostnad (ränta) till leasingtagaren. Detta är väldigt lönsamt för leasingföretagen.