Framtida restvärden

Vad tror ni, spå gummor och spå gubbar ? . Läste i Teknikens värld att många bedömare tror att bränsle priserna kommer att ligga på 30-35 kr litern 2027 , när EU inför mer beskattning på utsläpp . Kommer Beg Elbilar att bli väldigt eftertraktade då , med stigande värde? . Är det nu man ska köpa en Beg Elbil när priserna verkar vara låga ?. Gjorde jag fel som valde privatleasing nu med tillbakalämnade 2027 , trots att det verkar billigt nu jämfört med nuvarande restvärden ? . Är det det här finansbolagen räknar med ? . Kommer bensin och dieselbilar att rasa i värde då ?. Eller kommer dom populistiska partierna i EU sätta stopp för dessa klimat böter i nästa val , så det blir fortsatt billigt att släppa ut föroreningar i luften ? . Känns som osäkra tider för bilekonomi .

100%. Helt klart. Framförallt skall man inte paniksälja sin elbil just nu. Det kommer aldrig vara så låga relativa begagnatpriser som nu.

Jag tror att vi kommer att se en förändring under de kommande åren, fler och fler kommer att fatta att en beggad elbil är rätt bra rent ekonomiskt. Än så länge är andrahandsvärdet låg och tillgången kommer bara att fortsätta att öka eftersom som löpande leasingavtal går ut. Jag tror sedan att vi nå en brytpunkt då folk verkligen få upp ögonen för beggade elbilar och då kommer priserna att vända upp, inte minst när nya systemet för utsläppsrätter kommer 2027.

En sak kan vi vara säkra på, om ca 2 år kommer marknaden att vara översvämmad av vita Tesla Model Y och andrahandsvärde på en sådan kommer att vara på nivå med en flaska Cuba Cola och en påse nötter, plus moms! :rofl:

1 gillning

Fast det snackas ju en del om att tillverkarna kommer bli tvungna att öka nybilsförsäljningen nästa år för att nå EU’s mål. Så då måste de sänka priserna på nya bilar vilket väl slår mot beg marknaden? Jag kommer behöva köpa en elbil inom 1-2 månader men överväger att faktiskt ta en 12 månaders leasing via ex iMove istället för att få ett makalöst bra pris på en ny bil under Q4 2025 då alla tillverkarna gör vad som helst för att nå miljömålen och undvika miljardböter.

Just detta tvistar de lärda om. En del experter säger att priserna måste dumpas för att öka försäljningen och får det att låta som sanningen.

Andra experter säger att tillverkarna kommer bilda utsläppspooler som tex Volvo Cars och Suzuki aviserat för ett tag sedan. Dvs en tillverkare med för hög andel ICE betalar pengar till en annan som klarar gränsen för att få ta del av deras lägre utsläpp.

Så den modell som kommer avgöra är ju den som tillverkaren beräknar kosta dem minst. Deras alternativ är sänka priset med X kr per elbil, betala Y kronor till en annan tillverkare eller betala Z kronor i böter. (X eller Y är mest sannolikt)

Så lika svårt att sia om begagnat pris lika svårt är det att veta hur detta går. Enligt en artikel så har tillverkarna på sig till 31/12 2025 att gå ut med att de ingår samarbete med varandra.

2 gillningar

Priserna på nya bilar kommer även att fall efterhand som priserna på batterier går ner.

1 gillning

Jag vet att VAG ÅF som har privatleasat ansenliga mängder av ID.3 ID.4 Q4 Enyaq som nu börjar komma tillbaka har ganska målmedvetet plockat ut godbitarna för att ställa på Begagnatgolvet och resten har sålts av till handlare framförallt i utlandet i ett försök att hålla begagnatpriserna om ryggen hur det lyckas återstår att se men man kan fortfarande om man är en hård förhandlare köpa en 3år gammal ID.3 med 4000 mil på mätaren för nästan halva nypriset

Jag har pratat med andra handlare som funderar i samma banor nu när det börjar komma tillbaka en del privatleasingbilar

Man undrar ju lite vad som kommer att hända med alla (det kanske ändå inte var så många) MG som gick ut på privatleasing superbilligt vad kostar en 3 år gammal sådan och vågar man köpa en

Mina begagnat favoriter
BMW i3
VW ID.3
Skoda Enyaq

1 gillning

Ja det är inte lätt att spå i kaffesumpen!

Lägg därtill vad som händer om det blir det tullkrig som Trump är på väg att starta.

Tror för övrigt att det inte kommer att ge några vinnare i slutändan.
Jag tror det redan tuffa läget för Ford i USA lär bli värre med tullkrig. Där står redan idag stora dyra fossilbilar och de i mexiko producerade Mustang Mach E i långa rader osålda. Det lär ju inte säljas flera Mach E och andra USA elbilar med tullkrig.

Jag tycker det känns fel och smutsigt att vi svenskar skall plocka ut bilar på 3 årig leasing för att sedan skicka vidare dessa utomlands. Kan väl ändå aldrig vara mer miljömässigt rätt än att subventionera nybilsköp och äga bil längre?

Det är ju inte så att bilarna skrotas efter 3 år eller hur? De säljs vidare och rullar vidare under bilens hela livslängd.

Om målsättningen är att ställa om bilparken till eldrift måste ju dessa elbilar tillverkas på något sätt, vilket i sin tur betyder att någon måste köpa dem, och ett sätt att göra det är att subventionera just nybilsköp, vilket normalt inte är en bra affär rent ekonomiskt.

Om något så är det en bättre miljöinsats att köpa en ny elbil än att köpa en begagnad, eftersom en ny elbil gör att en ny elbil kommer in i cirkulationen och tränger undan en gammal fossilbil, medan att köpa en begagnad elbil varken gör till eller från i den ekvationen.

Själva miljönyttan med elbilar är just att tränga undan fossilbilar som är sämre för miljön. Elbilar i sig är inte bra för miljön, däremot är de mindre dåliga än fossilbilar, så summan av att byta en fossilbil mot en elbil är ändå positiv.

Om det nu är så att världen kan lura in kapitalstarka svenskar att äta all värdeminskning under bilens första tre år så att det går att köpa billiga begagnade elbilar i hela Europa har jag svårt att, rent miljömässigt se detta som negativt eller smutsigt.

(Med det sagt köpte jag min bil begagnad, och den var en f.d. leasingbil, med bara lite drygt ett år på nacken. Och jag planerar också att behålla bilen länge, men inte av miljöskäl, utan av ekonomiska och praktiska sådana.)

Det jag menade är att jag inte tycker att det är ok att någon annan skall ta över min 3 år gamla bil. Varför skall vi svenskar ha nya förmånsbilar och privatleasing så att folk i andra delar av Europa skall få begagnat? Är ju inte så att jag säljer och skeppar min nya TV till Polen efter 3 år. Jag förstår att den svaga kronan gör våra bilar billiga i EU men det är viktigt(tycker jag) att det inte är en rättighet för oss svenskar att få nya grejer och att någon annan tar begagnat. Jag ser det inte heller som en uppoffring att vi då tar den största värdeminskningen, vill du undvika den så behåller du bilen istället för att sälja den efter 3 år.

Håller med och nu när det äntligen börjar byggas elbilar som passar en större andels plånböcker, så kommer kurvan växa betydligt också med nybilsköp av elbilar. Många avvaktar nog också att nyhetens behag med denna utveckling av buggar börjar lägga sig lite, innan de vågar köpa sina nya elbilar.

Att så många leasade elbilar exporteras är förstås inte så bra för den svenska klimatkampen. Det var väl värst när ÅF leasade ut elbilar kortvarigt på nåt år bara och sedan dels fick bonusmalus premien (svenska skattepengar) + att de skeppade iväg bilen till norge eller Tyskland. Det kan jag tycka var väldigt smutsig handel om inte annat.

Sedan kan jag också tycka det är synd att man bara subventionerar företagsleasing rejält och att man ännu inte tagit fram liknande stimulans på den privata sidan men det är en annan fråga!

Alltså, det du skriver kan ju koka ner med att du tycker att det är fel att vi i Sverige har det så bra ställt jämfört med andra länder att många har råd att köpa en ny bil var tredje år och äta värdeminskningen. Och ja, det kan man väl tycka, men det är ju en fråga som är mycket mycket större än bilmarknaden.

Det finns ojämlikhet i världen, även jämfört med våra grannländer. Att diskutera varför det är så och vad vi bör göra åt det, om något, är en fråga som ligger långt utanför detta forum, och det finns många olika åsikter om detta som kan fylla, och har fyllt åtskilliga hyllmeter med böcker, allt från Ayn Rand till Karl Marx. För grannsämjans skull tror jag det är bra om vi inte går in på den här sortens fördelningspolitik här i forumet. :slight_smile:

Men för argumentets skull så antar vi att det är fel och orättvist att pengarna är fördelade på det här sättet. Vad är konsekvensen av att de som har råd köper nya bilar, som sedan sälja begagnade av tre år?

Enligt mig är konsekvensen att detta skapar tillgång på begagnade bilar på begagnatmarknaden, vilket gör det möjligt för de som inte har råd att köpa en ny bil, eller inte vill lägga nypris på en sådan, att köpa en begagnad sådan. Om ingen köpte nya bilar skulle dessa begagnade bilar existera.

Och ännu viktigare, om det istället var så att “vi” i Sverige köpte bilar och behöll dem under hela bilens livslängd, skulle konsekvensen vara att de som vill ha en bil inte hade något val annat än att köpa en ny bil, eftersom det inte finns några begagnade att tillgå.

Det bästa med det här är att det inte är någon som gör någon uppoffring. De som köper nya bilar var tredje år gör inte det för att vara solidarisk med sina medmänniskor, för att de vill förbättra tillgängligheten på begagnade bilar, utan av rent egoistiska skäl. De vill ha nytt helt enkelt, och de har råd. :slight_smile:

Men däremot vi som köper en bil och behåller dem länge, utav respekt för vår egna plånbok och pengar, tillför inget till den här situationen. Vi bara har och äger, det varken hjälper eller stjälper någon annan som vill köpa en bil. Om något så leder medelklass-svenskar som har råd med nya bilar som ändå köper beg till högre priser, vilket tränger ut mindre kapitalstarka köpare.

Rent paradoxalt är det alltså så att den som framstår som egoistisk och slösaktig i själva verket bidrar till att fler har råd med bil, medan den som är sparsam och förnuftig istället bidrar till högre priser.

Det är inte ofta individuellt egoistiskt beteende i själva verket har en positiv inverkan på ekonomisk rättvisa och ekonomi, men i just det här fallet är det så, och jag tycker ogärna att vi ska peta på det, och absolut inte skamma de som köper nya bilar. Någon måste göra det ändå, för att de ska existera.

Rent pragmatiskt är det alltså bra för ekonomisk jämlikhet att folk köper nya bilar och sedan säljer dem efter 3 år. Däremot är det ju inte bra att världen ser ut så att den typen av ekonomisk ojämlilkhet existerar. Men detta är inte ett självförstärkande beteende, om något är det här sortens beteende en slags självkorrigering i systemet.

Enligt mig vore det allra bästa om vi alla i hela världen hade det så bra ställt att vi kunde ha råd att köpa nya bilar, men inte så bra ställt att vi kan byta dem som skjortor, så att resultat ändå hade varit att bilar håller i 15-20 år eller så. Hur vi kommer dit har jag ingen aning om tyvärr.

Men det är ändå skönt att just det här är ett självkorrigerande problem, till skillnad från t.ex. klimatkrisen som möjligen är självkorrigerande om den går så långt att vi människor dör ut. Förhoppningsvis går det inte så långt.

Ja man kan ju också tänka att eftersom en elbil behöver lite mer mil i livscykel analysen , innan den blir ett bättre val ur klimatsynpunkt ( men omedelbart i närmiljön ) . Så kan det vara en fördel att det finns begagnade billiga elbilar som gått kanske 10000 mil på tre år , för den dom bara kör 500 mil om året , 10000 mil på 20 år som väl antas vara livslängden. Eller så köper den som kör 500 mil om året en ny , och andra ägaren som har ett större transport behov kör desto mer . Så bil-livslångt ägande behöver ju inte vara bäst ur klimatsynpunkt.

Alrik Söderlind har intervjuat mr tjänstebil på ämnet

4 gillningar

Köpa V Privatleasa

För sju år sedan bytte vi helt livsstil och behövde inte längre två Daily Drivers och Toyota Tundra att dra tunga hästsläp med då togs beslutet att Go EV

Hittils har det blivit två EV (jag räknar inte Tesla fiaskot) Jag är inte ovan att köpa bil senaste 15 åren har vi nog gått igenom ett 20tal 3 år gamla leasingbilar som vi kört 12-18 månader och sen sålt det var mest Peugeot Mercedes Lexus och Toyota Hybrider

Jag provkörde i princip alla EV som var tillgängliga slutet på 2020 då vi har lite speciella behov föll valet till sist på en ID.3 mycket beroende på förmånlig privatleasing Jag var osäker om en EV skulle funka för oss och då var en privatleasad bil perfekt funkar inte EV kan man alltid köpa en laddhybrid efter tre år Jag har många bekanta i min ålder som tycker steget från ICE till EV är lika långt som till månen men en leasad bil är ett enkelt sätt att prova utan för mycket risk att ta det steget you can always go back

När ID.3 gick tillbaka var det ingen tvekan om att leva day to day med en EV är det bästa sättet att färdas jag bryr mig inte så mycket om miljö aspekten (har flera bensinslukande ICE fordon för njutning) men jag gillar att slippa tanka och hur tyst och bekvämt man färdas och hur bra det funkar med snabbladdning på våra Europaresor så jag tvekade inte en sekund att sätta mig ner med min VW säljare och speca upp en ID.BUZZ precis som jag ville ha den och sen skicka den vidare till Bilanpassning för lite extra Nu när jag visste att en EV skulle funka för oss var det ingen tvekan om att jag skulle köpa den och jag tror och vet att många i min generation tänker lite på samma sätt

ID.BUZZ blir nog den sista daily driver jag vid min ålder köper Enthusiastfordon kommer att komma och gå även i fortsättningen

1 gillning

Jag håller inte med. Sverige och svenskar är inte rika och har egentligen inte råd att köpa bilar var tredje år. Men jag har skapat en annan tråd där jag utvecklar mitt resonemang så kan kanske denna tråd återgå till framtida restvärde

Är (el)bilsbranschen sjuk?

Hur lågt kan begagnatpriset egentligen gå på en elbil?

Säg att du har en Tesla Model 3 som har totalhavererat och är helt färdig. Hur mycket värde finns kvar i en sån bil om man enbart tänker på de olika metallerna som finns i bilen?

Jag har dom senaste veckorna åkt runt till gamla och nya ÅF kollegor druckit kaffe ibland riktigt bra kaffe och snackat bil i allmänhet och EV i synnerhet och det alla säger är att EV leveranser har bromsat in ordentligt medan laddhybrider är hot och beggade EV är iskallt VAG ÅF har jag ju tidigare berättat skickar merparten av privatleasingbilar utomlands ID.3 och ID.4 går till Danmark och Benelux Audi och Skoda till Baltikum Våran Peugeot ÅF har inte haft så många privatleasingbilar ute men när dom kommit tillbaka har dom gått till begagnathandlare runt om i Sverige men intressantast var Mercedes ÅF som berättade att handlare i Ungern dammsuger upp beggade Benz ICE och EV och han misstänker att dom sedan går vidare till Ryssland KIA är populära exporter till Benelux BMW är det mest i3 som verkar stanna kvar i Sverige finns över 400 på Blocket Nissan Leaf är lite av en joker har blivit en väldigt poppis begbil i storstäderna i Göteborg och Stockholm är det premiumpriser jämfört med resten av landet hur det är med Kineserna vet jag inte då jag inte har någon sådan ÅF i kretsen

@cgullin @Esse ni har väl mest kontakt med PR folket vars jobb är att promota och skönmåla sina produkter men har ni även örat mot golvet i begagnat hallarna hos ÅF och ser vart vindarna blåser?

Njea – deras jobb är att skicka ut pressmeddelande och därefter svara på alla våra frågor som vi bombar dem med.

I övrigt så stämmer bilden du målar upp om marknaden just nu – men det är redan på väg att vända.

1 gillning