Framtida restvärden

Kanske köpläge på begagnatmarknaden då ? .

Absolut! Har hört från bekanta som köpt 2021-2022 ID.3 & ID.4 KIA och Polestar 2 väldigt förmånligt bästa köpet är nog min kusin som köpte ett 22a ID.3 Pro med 2500mil vinterdäck och 1 års garanti för 250.000 Är man en duktig förhandlare så finns det många privatleasingbilar som står hos handlare som Riddermarks och Carla där det dessutom är slutårsrea

Det har alltid funnits fräscha välservade 3 år gamla leasingbilar till förmånliga priser om men vet vart man ska söka dom

1 gillning

J.Erasmie ,

Ang. Id3 & id4 som du rekommenderar!
Hur är det med OTA på årsmodellerna före 2024?
Just OTA är den som förutsätter uppdateringar av elbilen för framtida rättningar i programvaran.

Jag hade en 21a ID.3 och visst kom det mindre OTA uppdateringar då och då men under dom 3 åren jag hade den fick den 4 hela mjukvaruuppdateringar den blev bara bättre och bättre för varje uppdatering Android Auto blev trådlös appen fick fler och fler funktioner fler funktioner i förardisplay och hela systemet blev kvickare och stabilare när den gick tillbaka kändes den så optimerad som den kunde bli det enda jag riktigt saknade var Travel Assist som jag nu har på ID.BUZZ

Hela mjukvaruuppdateringar på ID bilarna görs på verkstad oftast under 2 dagar vilket inte är något problem då när man lämnar bilen står en fulladdad EV och väntar och dagen efter när man hämtar kommer en tekniker och sätter sig i bilen och går igenom nya och ändrade funktioner det känns tryggt…

Dessa bilar har om man följt service mm och fått uppdateringar SW3.7

Mycket mer än så får de förmodligen inte utan isf mindre buggfixar.

Och det primära de saknar är förvärmning men det verkar inte VAG vilja slå igång trots att det faktiskt finns i koden.

När jag hämtade min Cupra efter reparationen nu hos återförsäljaren . Så gick jag en sväng i bilhallen . Och där stod en fin ID3 PRO med 3500 mil på mätaren för 259000 kr . Den som bytte in den kan väl inte ha fått mer än 220-230000 kr i inbyte . Det ger ett värdefall på över 50 % jämfört med nypris / listpriset. Kanske värt att veta när man väljer mellan köp eller privatleasing .

Troligen en leasingbil

Det kan det nog vara . Men det är ju inte återförsäljaren som leasar ut bilen . Så summan av kardemumman blir nog ganska mycket densamma . Men den kan nog vara värd nästan lika mycket om ytterligare tre år .

Jag tror att dom före 2024 face-lift ID.3 som formligen vräktes ut på privatleasing som fortfarande finns kvar i Sverige om ytterligare 3 år kommer att vara billiga slit och släng bilar som ligger på Blocket någonstans 150K vilket kan vara ett bra köp för någon som vill ha en EV men inte vill leasa eller finansiera bilköpet Min spaning är att dom kommer att vara riktiga slitvargar som en 7-8 år gammal Polo eller UP! är idag
Dom initiala barnsjukdomarna är lösta under garantitiden och mjukvaran är så uppdaterad den kan bli på den hårdvaran slitdelar som bromsar hjulupphängningar finns redan “piratdelar” så att hålla igång en blir nog rätt billigt i längden det enda orosmomentet är ju degradering av batteriet men som jag hört har dom flesta 3 års 4000mil leasade varit max 10% degraderade så 7-8 år ut har dom minst 70% batteri kvar och det funkar ju för dom flesta

2024 face-lift ID.3 har inte sålts i samma volymer och kommer troligtvis hålla sina andrahandsvärden lite bättre

Rena spekulationer så håll mig inte till det…

Jo det än nog sannolikt att du spekulerat rätt . Spekulationer från mig också. Jag tänkte om EU inför dom skatter på bränslen , som planerat genomföras 2027 ? . och om det kan göra att begagnade elbilar skulle kunna bli efterfrågade . Dieselbilar är tycker jag orimligt högt prissatta just nu , för att det är billigt att köra på diesel just nu . Men redan till 2025 kommer den väl att bli dyrare med den högre reduktionsplikten? . Inte bensin dock för på bensin , ska dom sänka skatten med lika mycket . Men vad jag hörde så får dom inte det med diesel , för att vi redan har lägsta nivå enligt EU regler ? . Men politiker har ju en tendens att ändra förutsättningarna med jämna mellanrum. Så vad som blir av är ju svårt att veta ? .

När jag köpte min dieselbil 2010 så var den en miljöbil som var skattebefriad första 5 åren. :slight_smile:
Dieselmotorer är ju överlägsen bensinmotorer i många fall. De drar mindre soppa än bensinmotorer. Dieselmotorer håller i regel längre också och har bättre vridmoment. Segare helt enkelt. Det är väl några anledningar för deras värderingar.
Sedan är dieselbilar otroligt populära hos lantbrukare då de har skattelättnader för diesel. Skatten ska ju sänkas ytterligare också 2025, så nog finns det politiker som fortfarande tycker att diesel “is tha shit”

Min nästa bil blir en helelektrisk, men skulle det bara finnas diesel eller bensinbilar att välja på, så skulle dieselbil vara mitt val, trots att jag inte är lantbrukare.

Det kan vara anledningar att dieselbilar oftast är högre värderade än bensinbilar på begagnatmarknaden, trots att det kostar mera/liter vid pump?!

Jo jag håller med . Vi har en Volvo diesel med 5 cylindriga motorn , otroligt gött vrid , så bra att man inte behöver gasa alls när man kör iväg ( manuell låda ) lite likt elbilen i vridmoment . Men känns lite märkligt att Gumman köpte den en 2012 a för 70000 med 14000 mil för tre år sedan . Och att likvärdig nu med 17000 mil på mätaren kostar från 90000 kr och uppåt . Det har ingen betydelse egentligen för henne , för hon kör sina bilar tills dom är skrot . Så smart är inte jag tyvärr.

Jo, vår E-klass var också skattebefriad i 5 år. Lite snett att man fick högre skatt när man köpte elbil. :grin:

På tal nu om restvärden, att hitta kontantpriser på bilar idag är inte lätt på tillverkarnas hemsidor, på Mercedes hemsida igår stod det t.om att priserna inte kunde hämtas.

Är det verkligen rätt att man ska behöva Googla ”vad kostar” sen bilmodell för att få ett pris?

Här är Tesla rätt duktiga.

Dom ( en del ) verkar hellre vilja locka med finansierings förslag / månadskostnad. Kanske kan verka mindre avskräckande än priset på bilen .

Du måste gå in på någon agents sida för att se priser online tyvärr.
Kollade häromveckan priser på bl a EQB hos närmsta lokala agent. Någon kampanj på köp hade de inte och bara viss rabatt om man leasar specifika modeller.
Kontaktar du Mercedes online så kan de också hjälpa dig med frågor och priser.

Note: Fast nu när jag kollade så dök priserna upp på hemsidan också så det verkar ha varit nåt temporärt problem :slight_smile:

Det skiljer ganska mycket ca 2000kr/mån i månadskostnad för samma typ av finansiering om man tar en AMG istället för en progressive modell just nu. Så de verkar rea deras AMG bilar just nu med finansiering eller leasing.

Progressive kontantpris 589 000kr, Finansiering 8770kr per mån.
AMG kontantpris 625 400kr, Finansiering 6826kr per mån.