Är sköldpadda den nya standarden?

Efter att ha läst hur olika man löser hur elbilar uppför sig då högvoltsbatteriet börjar sina, så undrar jag om detta med sköldpadda m.m också är standard på nya ICE bilar och om de också beter sig på olika sätta när man börjar få soppatorsk?

Note: Lite provocerande, men hoppas det med sköldpadda och diverse olika lösningar är övergående nu när räckviddångesten börjar avta. Folk har väl ögon att se med och kan avgöra hur långt procenten i batteriet räcker.

Några av bilarna överraskade i alla fall mig. Exempelvis eVitara: Kraftigt effekt­tapp vid 11 %, max 62 km/h.

Vid 11% redan?!

Att det inte blir så på fossilbilar beror på att den den faktiskt kan leverera 100% av sin effekt hela vägen till bensinen är slut.

En elbil kommer förmodligen börja brinna om du begär full effekt när batteriet är nästan slut.

Nja det stämmer väl inte helt?
Det brukar väl bli ganska ryckigt när soppan tar slut på ICE bilar och man löser det ju på många bilar att när det står 0% så går elbilarna ändå en bra bit. Jag förstår inte lösningar med att gå in i effektbrist så långt innan batteriet står på 0%

Vän av standard att hålla sig till, så vore det en välgärning om man åtminstone hade en WLTP siffra på mil kvar på reserven/sköldpaddenivån i elbilarna som leverantörerna får förhålla sig till.

Hade jag varit elbilsmotståndare så hade jag gett mig på det, istället för att klaga över att få slut på batteriet i långa trafikstopp. Det kanske de gör också när jag tänker efter om de ser en elbil som kryper fram i turtlemode på en vältrafikerad 1 till 2 filig motorväg.