Jag läser inläggen och konstaterar att fem elbilar har du haft, men ingen av dessa har varit till fullt behag och din nuvarande elbil är ingen hyundai den heller. ![]()
Läser också massa kritik om Tesla från olika användare och ändå har ingen nämnt det som får mig att välja bort Tesla i dagsläget. Så här kommer mina synpunkter som ägare av inte bara en, två utan tre olika hyundai elbilar. samt snart nästa bil också om ändå lite velande fram och tillbaka.
Jag har egenligen två regler när det gäller köp av bil som jag tror jag aldrig kommer tumma på. 1. Aldrig mer förbränningsmotor 2. Aldrig kinesiskt märke.
Efter det är det bara funktioner i bilarna samt pris som avgör, På senare tid även lite komfort som vägt in.
Tesla hade varit en klar vinnare om det inte var för några funktioner som dom saknar. Tidigare har även kvalite på interiör och komfort samt ljudisolation varit ett problem men jag är väl medveten om att senste Model3 samt S&X har lyft nivån flera steg i rätt riktning.
Funktioner jag saknar i Tesla:
- V2L (Medföljande adapter som gör det möjligt att koppla in 220V apparater direkt i bilen för urladdning av huvudbatteriet.)
- Friläge utan rullmostånd. (Möjligheten att stänga av regenerativ inbromsning under färd samt slå på i olika motståndslägen)
- OpenPilot (Kunna koppla in en Comma ai device och få självkörning utan att betala 70.000 extra)
- Välja bland fler färger och köra något mer unikt som inte rullar runt varje gatuhörn i storstäder.