Teslas självkörning – vara eller icke vara

Det ironiska med att läsa alla negativa kommentarer om Tesla är att allt kommer falla till orelevans när väl FSD släpps på riktigt i Europa och Sverige. När Teslan kan köra sig själv kommer ingen fundera över andra för och nackdelar. :slight_smile:

Finns en liknande tråd där folk skrivit varför dom valt bort Tesla. Den heter “Är Tesla Model 3 helt överlägsen?” Är Tesla Model 3 helt överlägsen? - Nr 10 av danevito

Kopierar in vad jag skrev där om Tesla.

Funktioner jag saknar i Tesla:

1. V2L (Medföljande adapter som gör det möjligt att koppla in 220V apparater direkt i bilen för urladdning av huvudbatteriet.)

2. Friläge utan rullmostånd. (Möjligheten att stänga av regenerativ inbromsning under färd samt slå på i olika motståndslägen)

3. OpenPilot (Kunna koppla in en Comma ai device och få självkörning utan att betala 70.000 extra)

4. Välja bland fler färger och köra något mer unikt som inte rullar runt varje gatuhörn i storstäder.

1 gillning

För att Tesla är ensamma om liknande teknik? I sådana fall får du göra en ny analys. :joy:

1 gillning

Jag tror tesla är ensama om att ha en fungerande teknik som fungerar i stor skala i olika miljöer. Dom har största potentiella flottan med server/data prestandan i bakgrunden för att skala snabbast. När det väl blir uppenbart är det redan försent för dom andra.

Gräven man lite i det så ser man det.

1 gillning

Ännu en Tesla-förare med hårt snörda skygglappar! :wink: Ja, Tesla har ett försprång kring det du nämner, men det är just där som deras försprång tar slut.

Problemet är väl att vi vill ha en välfungerande bil just nu.

Men det har de ju inte? :slight_smile:

Det närmsta de har kommit är 30 bilar i Austin med en säkerhetsförare som visserligen sitter i passagerarstolen som får använd panikstopp lite då och då samt gå ut och sätta sig i förarsätet när bilen inte själv klarar det.

Samtidigt gör andra företag hundratusentals resor varje månad helt utan någon människa inblandad – förutom den som sitter i baksätet.

Tesla FSD är väldigt imponerande så länge det finns en mänsklig förare som backup – det skall de ha stor cred för, men det är inte samma sak som att systemet fungerar helt autonomt utan någon förare vid alla givna tillfällen överallt så som utlovats sedan många år tillbaka.

Jag har en! Kommer test snart :slight_smile:

1 gillning

V2L i en Tesla, Otroligt. Vad Tesla är snabb med ny teknik. Säg inte att de har uppfunnit blinkersspaken i ett S3XY tillbehör också :slight_smile:

1 gillning

Väldigt inofficiell funktion kan jag avslöja :slight_smile:

1 gillning

Om jag hade älskat datorer mer än bilar , så hade jag också velat ha en självkörande jätte dator på fyra hjul . ” No driver No Cupra ” , herregud så ljuvligt , tänk att man kan hitta så rätt ändå :grin: .

Hade vart najs med en självkörande Tesla på fredag när jag ska backa in en skylift på min trånga garageuppfart.

För den var väl självkörande? Kan den inte göra allt behöver den inte göra något :innocent:

Jag har för mig att det finns backassistenter redan.

Ja tror VW hade nåt sånt, funkar OK sålänge det inte är dunderprecision man behöver och med normala släp så får nog backa själv denna gången men faktum kvarstår, ska bilen vara självkörande ska den klara även alla extremfall. :slightly_smiling_face:

Du menar om de plockar bort en rätt? Ja, då krävs ju fullständig självkörning.

Om den har en ratt? Då tycker jag att det räcker att den klarar uppgifter inom vissa ramar.

Högst rimligt faktiskt – men tyvärr så skall ju ratten tvunget plockas bort hos Tesla.

Ingen som genomskådat affärsstrategin ännu?

Tesla bygger ju sina bilar med så lite saker som möjligt. Officiellt säger dom att det som inte finns kan inte gå sönder, men sedan säljs det som man tagit bort i tillbehör, så slipper Tesla ta ansvar för det.

Tror inte man behöver misströsta avsaknaden av ratt. Snart finns det säkert som S3XY tillbehör liksom en robot som man kan ha som hjälpförare i väntan på självkörning. Säkert marknadsförd med rabatt till de som redan betalat 70 000kr för självkörningen i sina Tesla.

1 gillning

Any day now.

Det är väldigt många som är totalt ointresserade av självkörning. “Folk vet inte vad de vill ha” i all ära, men jag tror tillika att många inte har tänkt såvärst långt. Långt ifrån alla som kan somna i en bil. Långt ifrån alla som kan sitta och doomscroll:a (och än mindre jobba) under en bilresa utan att bli åksjuk. Det blir ju mer som att åka buss och hur kul är det egentligen? Personligen tycker jag det är astråkigt att vara passagerare och det känns som att resan går fortare om jag är förare.

Och sen finns det många som aldrig skulle vilja ge Elon Musk ett rött öre till, men Tesla ligger ju inte i framkant i vilket fall som helst, så ingen större risk där än.

4 gillningar

Det vore väl synd att överlåta en så rolig utmaning till datorer . Det vore ju som att skicka fram en robot när det blir dags för straff kast i basket , i stället för att kasta själv .

Den stora omställningen innebär att taxiresor blir billiga med självkörande bilar och att fler väljer att inte köpa någon bil. Blir resorna dessutom billigare än kollektivbiljetter då ersätter dom även bussar.

Dom få exemplen på personer som har en Tesla och blir åksjuka eller älskar köra själva är inte avgörande om FSD blir en succé eller inte.

Men jag håller med om att man haft falsk marknadsföring och lovat FSD 10 år för tidigt. Men det finns kommentarer där ute från 10 år sedan från mina yt konto som då skrev att detta omöjligt kan bli verklighet tidigast om ca 15 år. Vi börjar närma oss.

1 gillning

Det vore ett fruktansvärt scenario – där vi får fler bilar i stället för mindre.

Men däremot kommer ju även bussarna bli autonoma (kanske till och med tidigare än personbilar) så då minskar kostnaderna för dem också och det blir ännu billigare att åka kollektivtrafik.

Sedan har vi ju rälsbussar under jord – aka tunnelbana som är självkörande i Köpenhamn och även på Stockholms kommande gula linje.

Just nu pågår det två parallella verkligheter runt detta:

Den ena är där “Tesla har försprång och i princip redan har löst problemet och därmed kommer Teslas alla bilar vara självkörande om bara några månader” – men där det fortfarande bara är ett test i en stad med 15-30 bilar och som inte kört en endaste kommersiell resa utan säkerhetspersonal.

Den andra verkligheten är där det sker hundratusentals kommersiella taxiresor utan vare sig säkerhetspersonal eller någon annan som sitter i något av de två framsäterna varje månad – samt en industri som jobbar med att göra en rad olika trafikslag autonoma parallelt men mer i det tysta för de lägger inte riktigt samma tid på att hypa det.

1 gillning