Håller med och det kanske absolut bästa och kanske som en konsekvens för självkörande fordon är nog i mindre trevliga områden där det kan vara fara för människor att vistas i, t ex gruvor och i krigszoner där det nog kommer bli ytterligare en snabb utveckling, med tanke på hur drönare nu utvecklas i en väldigt snabb takt. Värt att tänka på i dessa AI tider. Teknik kan användas i goda och onda syften!
I det stora hela kommer det bli färre bilar om dom flesta väljer robotaxi instället för att äga en bil. Dessutom behöver du färre bilar i samhället om flera delar på samma bilar. I dagsläget står bilar 90% av tiden på en parkering. Taxibilar rullar 90% av tiden istället. 10% laddning/städning
Dom andra kommersiella tjänsterna kring självkörning kan inte skala lika fort som Tesla kan. Som du skriver rullar det redan miljontals teslabilar redo att slå på självkörning. En Waymo kostar minst dubbelt så mycket som en Tesla för att man måste modifiera och lägga på utrustning som Liedar i efterhand. Dessutom tillverkar man inte bilarna själva utan köper in dom från andra företag. Tesla både bygger sina egna bilar och är 100% färdiga för självkörning redan för 10 år sedan. Man får bortse från åldrande hårdvara som behöver bytas ut i dom äldre bilarna och kanske några fler kameror i dom nyare. Det är en naturlig nödvändighet.
Detta ledor oss till min andra förutsägelse som jag bettat om. (första var att FSD ligger 10-15 år fram i tiden som jag skrev redan 2015) Min andra framtidsgissning gjorde jag 2019 att 2029 kommer vi se massvis med Teslor på gatorna, minst 50% av alla nyregisterade bilar i många städer kommer va en Tesla. Mkt pga det som beskrivits innan med robotaxi.
Fortfarande är lägger Tesla mycket tid på hype, det finns redan självkörande teknik. Väl fungerande också.
Lastbilar i gruvor, truckar, tröskor m.m i betydligt svårare miljöer än Texas.
Vad gäller taxi, så verkar ju Tesla tycka att max 2 personer är max i sina cybertaxi. En person då så länge det krävs en hjälpförare. Sedan kvarstår den kanske största frågan att lösa. Vem ansvarar för om en olycka sker där en självkörande bil är orsaken?
Tesla har ett eget försäkringsbolag och kommer ta fullt ansvar. Ni förstår väl hur löjligt det är att kritisera Tesla för att dom har en säkerhetsperson i framsäte? Det är en tidsfråga innan dom plockar bort honom/henne.
Den har man ju hört förut, särskilt från Teslas marknadsföring. Kolla i ARN på alla fall där Tesla tar avstånd för uppenbara fel som Tesla borde ansvara för!
Faktum är att det finns god forskning som visar på att det inte stämmer – om vi tar de så kallade free floating-bilpoolerna så minskade de antalet bilägare men ökade i stället resor med bil som annars gjordes med kollektivtrafik.
Tänk så här – ju smidigare och billigare det är att åka i en personbil ju fler bilar kommer det vara på våra gator – ju dyrare och jobbigare det är med personbil – ju färre bilar kommer det finnas på våra gator.
Men inget av detta stämmer i dagsläget. Tesla har så fall “skalat upp” från 0 till 15-30 under de 10 år som det lovats att självkörande bilar “bara är 1 eller 2” år bort. Och då är det fortfarande med människa som backupfunktion.
Samtidigt kör Waymo hundratusentals resor varje månad med en färdig produkt.
Det kan bara vara en fråga om att jämföra kostnad den dagen Tesla faktiskt levererar självkörande bilar utan krav på att en människa sitter och är redo och tar över varje given sekund.
Vad innebär det ens?
Bilarna byggdes för självkörning men vi måste byta ut allt som rör självkörning för att det skall fungera? ![]()
Gäller inte det då alla bilar om ändå all teknik måste bytas ut?
Jag förnekar inte att det finns problem, men jag tror dom är villiga och måste fixa det om dom ska lyckas, speciellt med självkörning.
Det logiska måste ändå vara att på lång sikt, om många väljer att inte skaffa körkort eller bil så blir det färre bilar i samhället. Kanske blir något fler eller lika många som idag. Men det blir autonomt på något sätt.
Det håller jag med om – långt i framtiden kommer körkort försvinna och transporter sker helt autonomt. Och då förändras bilindustrin i grunden och blir en transportindustri – då spelar det inte heller någon roll vilken logga det är i fronten.
Men det finns inget i dagsläget som tyder på att Tesla skulle vara med i den förändringen mer än ständiga påståenden från Musk som än så länge inte har visast sig stämma överhuvudtaget.
Ja och det troliga är att den gällande tekniken kommer att vara sprunget ur militärteknik och inte Tesla!
Man byggde bilar med självkörning i åtanke redan från 2016-17 med kameror och dator. Sen nådde man aldrig hela vägen och det är såklart ingen bagatell speciellt som som lagt upp pengarna för det och sedan inte fått något för det. Det tycker jag Tesla måste ge kompensation för eller ge gratis FSD till dessa personer i deras nästa tesla.
Det jag menar, tittar man framåt så är dom väldigt nära en färdig produkt och varje dag som deras bilar samlar in data och behandlas i deras massiva datacenter som är störst i världen så har dom alla förutsättningar för att skala. Ja, det går långsamt nu. Men det är för att dom måste va försiktiga och inte skala för fort innan dom är säkra på att ingen olycka sker.
Elon har bevisat att man inte behöver vänta på miltära tekniken ska spilla över, titta på SpaceX, faktum att han själv är ansvarig för elbilsboomen.
Ja det finns aktieägare och Tesla ägare som gärna vill tro Musk är frälsaren, men bara för att man har en massa pengar att leka med så behöver det inte innebära att man bygger bra grejor som värnar människors säkerhet före sin egen girighet!
Jag håller med om att han med flera var de som startade elbilseran, men för de som inte blundar för vilka som leder den utvecklingen nu så är det en stor utförsbacke nu med Tesla elbilarna och Musk lägger alla kort på självkörning, robotar och drömmen om resa till Mars!
Vill bara lägga ut det här, jag äger inga tesla aktier eller någon tesla bil och har inga planer på att köpa en teslabil i framtiden om dom inte fixar några av dom saker jag skrev om tidigare.
Men det går inte en dag då jag inte ångrar att jag inte köpt aktier tidigare…
Detta har vi hört sedan:
Skillnaden är att vi andra har gjort analysen att det är mycket snack och lite verkstad ![]()
Hehe det är vi flera som gör
Men det gäller att sälja precis innan kraschen bara för de som gjort det.
Hoppas jag är död och begravd då…
När jag är i San Francisco åker jag Waymo så otroligt bekvämt ingen illaluktande Über driver som spelar dålig musik och kör som han är Nigel Mansell (legendarisk F1 förare för alla historielösa) jag känner mig helt trygg i en Waymo
Ja det är det absolut första steget – förarlösa taxis där vi slipper relatera till en chaufför – inget fel på dem oftast men ibland är de för sociala, ibland för lite sociala och ja svårt att matcha vad varje passagerare vill ha för stunden.
Bättre då at inte ha någon förare. Bara det steget när det rullas ut överallt kommer bli ett paradgismshifte som kommer påverka bilförsäljningen markant.
Även om det finns som du nämner i SF och i en rad andra städer i USA och snart Kina så är det i dagsläget begränsat till att de inte får köra ut på motorväg och till flygplatser exempelvis.
När vi är 90 plus du och jag , vilket vi troligen kommer att vara om vi lever då när den verkligen existerar . Då kommer inte jag att protestera om jag inte får köra själv . Färdtjänst i en Autonom typ ID Buzz med ramp blir nog bra
. Bara det ingår en kall
så är jag nöjd .