Teslas självkörning – vara eller icke vara

Men Peter, du kan ju inte ha missat alla förare som redan idag åker i helt självkörande Teslor i tex USA och Australien? ja absolut det är under “supervision” men bilen gör ju allt själv redan nu, ge det ett år till med nuvarande utveckling av FSD…Waymo har hållit på i hur många år som helst, de kommer ju ingenstans, fortfarande under mycket begränsade områden…

Tycker det här är väldigt enkelt.

Teslas system = kräver förare eller säkerhetspersonal.

Waymo = kräver inte förare.

Allt annat är dimridåer.

Tesla = Pratat om detta i 10 år – har ett litet test med 15-30 bilar i en stad med säkerhetsförare.

Waymo = Kommersiellt igång i en rad olika städer med hundra tusentals autonoma resor varje månad.

Tesla har däremot väldigt imponerande styrassistans – men det är inte det som utlovats.

Autopilot borde inte marknadsföras för den är så provocerande dålig.

FSD borde heta Autopilot.

Men vad menar du med liten test, de körs ju teslor över hela usa som är självkörande?

absolut, just nu krävs det att det sitter en person i förarsätet och övervakar, men som sagt ge det ett år till

1 gillning

Waymo finns i 5 städer i USA, inte så imponerande ändå…

1 gillning

Nej så länge systemen är beroende av en förare i förarsätet är det varken självkörande eller det som Tesla har utlovat – då är det en assistans till den som ansvarar i bilen.

Det har varit ett eller två år bort i 10 år – när i tiden övergår detta löfte från att vara just ett löfte till att bli bedrägligt beteende?

Men Teslas robottaxi med 15-30 bilar och säkerhetsperson i 1 stad - och endast när det är ljust och inte dåligt väder – är desto mer imponerande?

För det är dessa två tjänster som skall jämföras.

Välfungerande är väl ganska subjektivt mått på hur något fungerar/inte fungerar?

Om det finns ett svar som heter att “Detta löser sig med FSD” så finns det ju också ett problem som det svaret försöker lösa :slight_smile: .

Två problem som brukar tas upp är spökbromsningar samt låg funktaionallitet på Autopilot – tex att den stängs av vid varje omkörning – och i Junipers fall att den även stänger av farthållaren så du varje gång måste möta upp med egen gas.

Andra gånger jag hört “Det löser sig med FSD” eller varianten “Du kommer ändå inte behöva styra din Tesla framöver” är utmaningar med att blinka i rondeller i och med avsknad av blinkersspak på Model 3 Highland.

Jaja, vi får väl se om ett år…

1 gillning

Det får vi göra!

Notera nu att jag verkligen hoppas att de löser det – men samtidigt känner jag folk som köpt FSD 2-3 gånger utan att någonsin kunnat använda dem här – detta baserat på alla löften genom åren och jag uppskattar verkligen inte sådant beteende vare sig från nära och kära, eller stora företag.

Notera att jag inte alls tror att Tesla kommer lösa taxi-tjänsten överhuvudtaget med bara kameror – jag tror dessvärre att det alltid behöver en människa som backup.

1 gillning

Men om du tänker igenom vad de (Tesla) envist försökt åstadkomma och hur fort det gått senaste året/åren så inser du nog att det inte är så långt kvar. Waymo som jag tror du syftar på måste förbereda täckningsområde med att skapa ”virtuella kartor” där deras bilar ska köra. Det är ungefär som ett tåg, går inte att köra utan räls. Visst, de har avancerade sensorer för att kunna köra dynamiskt men de virtuella kartorna måste finnas.

Men så länge Waymo faktiskt har en tjänst som fungerar och är kommersiellt igång så är ju alternativen bara teoretiska.

Jag har faktiskt inte sett något som visar att detta skulle vara runt hörnet – jag är rädd att de fastnar vid superavancerat styrassistent men där föraren alltid behövs som backup.

Robotaxi är i kommersiell drift sedan Juni 2025.

Jag är rädd att du har fel, men det får framtiden utvisa.

Du tänker på testet i Austin med 15-30 bilar och säkerhetspersonal med panikknapp samt ibland får gå ut och ta över ratten då och då samt enbart öppet för vissa och enbart på dagtid då det är bra väder?

Det känns som att vi alltid kommer tillbaka till de här dubbla verkligheterna.

Jag borde inte kommentera men vad är det för en kommentar. Den talar bara om att du är glad vilket jag glädjes åt.

Jag ska inte säga att jag inte råkat ut för spökbromsningar men jag ser det som att det är bättre att den gör det än att inte göra det om den är osäker. Att det sen kan innebära problem för bakomvarande som inte håller avstånd och har uppsikt framåt är ett problem som löses om samma bil har Autopilot eller farthållare som fungerar som det gör på Tesla. Låg funktonalitet är just för att det inte är FSD. Vi har väl här i Europa en v1.0Beta av FSD som då kallas Autopilot.

Men hur kan man tycka att det är OK när den inte ens kan köra rakt fram på en motorväg utan att spökbromsa. Min Kia EV6, som inte ens utger sig för att ha FSD, har någonsin gjort det. Men det är klart har Elon “Elbils-Jesus” Musk sagt det, så måste det ju vara så, han är ju känd för att inte snacka skit. NOT! :joy:

1 gillning

Men om man ska prata om dubbla verkligheter så måste man ju ha koll på den verklighet som vi lever i och det är nog tyvärr så att du inte har det vad gäller den kommersiella driften av Robotaxi. Vilken sen början av denna månad inkluderar alla som laddat ner appen i sin iPhone eller Android.

Har jag aldrig råkat ut för… Har du?