Satt vid köksbordet för ca 23 år sedan och suktade efter BMW 633 CSI , med motorbörsen i händerna . Gick att köpa från 30-40000 kr då , hade jag varit klok och köpt en så hade jag varit smårik i dag . Det lär nog inte hända Tesla Model 3 .
1982 sålde jag min 3.0 CSI för 50K massor av pengar då idag kostar den en bra bit över miljonen pengarna räckte till en Ferrari 256 Dino som jag ett år senare sålde lite i panik inför flytt till USA jag fick 38K DEN bilen såldes 2023 på auktion för 1.6miljoner
Inga EV förutom Tesla Roadster kommer att ha den prisutvecklingen
Det var som f-n, vad tillför då i-pedal 3.0 i Kia EV3? Är det bara smartare regenerering i auto mode läge, där regenereringen själv känner av lutningar m.m och anpassar detta automatiskt istället för att man behöver skifta nivåer med paddlarna manuellt?
Ber om ursäkt för novisa frågor, då jag inte sitter i en modern bil idag, utan försöker läsa mig till vad de olika funktionerna tillför bilarna
Inte den blekaste aning…
Jag kör till 90% med adaptiv farthållare och Travel Assist ska jag ta mig runt på en parkeringsplats då slår jag av eller om jag ska runt lite i stan så använder jag mig av B = måttlig regen i Volkswagen inte direkt one pedal men just lagom Vintertid och halka slår jag av allt
Det obehagliga är när man är van vid B och bilen fortsätter att rulla pga av att D blivit valt som standard.
Anledningen att jag frågar var att en koreansk biltestare som har mycket tester bakom sig, blev helt lyrisk när han efter flera tester med Kia EV3 hittade “party-läget” som han kallade det.
Snudd på självkörande bil sa han med i-pedal 3.0 i automode läge. Det enda det inte funkade med var rödljus och ingen bil framför sig. Men det låter ju som det redan finns i de flesta systemen som du nämnde.
Om det mesta ändå finns, vad tillför i-pedal 3.0 då för extra. Har inte fått testa kia EV3 ännu, men om någon testar så får ni gärna återkoppla vad det är?
Han kom på det när han fipplade med de olika regenereringsnivåerna och höll in höger paddel några sekunder, så kom han till auto mode läget.
Men det kanske är samma auto läge som åsyftas som auto bara det att det har kommit förbättringar som fick testaren lyrisk tänker jag
I-Pedal 3.0 är helt enkelt I-pedal i alla tre styrkorna av regenerering.
På nuvarande bilar har du 3 Auto lägen, Tre fasta lägen och så I-pedal som är just “enpedalsläget”.
nya EV3 har enpedalsläge på samtliga av de tre fasta nivårena, så du som förare kan välja hur mycket “motorbroms” du vill ha på ditt enpedalsläge.
Men alla tre lägena går ner till stopp vilket inte är fallet med EV6 och EV9.
I-Pedal 3.0 har även minne för det läget du valt mellan körningarna, samt enpedalsläge på backen, vilket inte dagens bilar har.
Själv föredrar jag Autolägena där jag ändrar mellan 2-3 beroende på vart jag kör, gillar skarpt att den anpassar nivån efter omgivning och navigation
Tack för förtydligandet! jag kommer antagligen bli lyrisk oavsett elbil, men kul höra förbättringarna med 3.0 versionen!
Jag tror det är dax att tagga ner med att följa Youtubers och influencers och ta deras tyckande med en stor nypa salt
Om du är den novis du själv hävdar så är det nog dax att ta ett par helger och dra runt bland EV ÅF och provköra allt dom låter dig ta ut och ju längre tid desto bättre så att du kan få känna hur ett ADAS system funkar vad regen versus frihjul är hur bilen uppför sig i olika mode Kör med adaptiv farthållare och känn hur bilen läser hastighets skyltar och anpassar farten så du när det är dax att köpa/leasa en EV så har du något att jämföra med
Man kan aldrig provköra för många bilar
Så sant och klokt sagt! Har bara testat 2 elbilar på ca 5 år, så det blir mera tester och aha upplevelser från undertecknad framöver.
Sedan är det kul att kolla videos också, särskilt från elbilsmagasinets testare förstås. Nörd som jag är så är det bästa underhållingen
Har en bekant som försökte sälja sin '21 Model Y för några månader sedan men alla bilhandlare vederbörande hörde av sig till hade köpstopp på Model Y, så därmed nödd och tvungen att söka sig till privatmarknaden.
Önskar man bodde närmare ÅF bara nu när det börjar komma bilar som passar mig bättre både storleksmässigt, praktiskt och plånboksmässigt.
Just Kia och kanske övriga hyundai koncernens bilar har jag ju också förstått att man ska testa att hålla in knappar, spakar och paddlar på för att se vad som händer. Allt kan man nog inte läsa sig till i bruksanvisningar och specar
Du skrev någonstans att du hade problem med ryggen . Jag är gammal och har lite diverse krämpor . Kör långt varje dag i lastbil utan problem. Men jobbigt med personbil . För sitter man upprätt med benen neråt , i stället för framåt så belastar man inte ryggen lika mycket . Så därför så skulle du nog kanske prova ID Buzz . . Jag har inte kört någon , men provsatt ett gäng elbilar på mässan i Stockholm i februari , och den tyckte i alla fall jag var den mest bekväma bilen jag suttit i . Men det har du ju svar på här nära tillhands .
Tack för tipsen. Ja det stämmer att jag till och från har problem med ryggen. Därför är jag extra noga att få testa precis de stolar som ingår i de bilarna jag är intresserade av. Tyvärr är det sällan de har stolarna i den bestyckningen jag är intresserad av
Det absolut viktigaste för mig är att jag behöver kliva in i bilen och inte ner i bilen om du förstår vad jag menar. Sedan när jag väl sitter så går det oftast bra på långfärd med rygg och knän. ID.Buzz är säkert bekväm och skulle fungera, men den är på tok för stor för mig. Jag tittar på bilar i mellanklassen och tror och hoppas att jag hittar nåt där som funkar i längden. Är väl en anledning att jag mest tittar på SUV och/eller de med lite högre markfrigång så man kliver in i bilen. Jag har gott hopp om det nu när det kommer flera små och mellanklass bilar som även verkar vara att man sitter ganska högt.
Fredrik var har du fått den försäkring kostnaden i från?
Själv har jag helförsäkring på 10412 sek för helåret och 5000 mil. på en Tm3LR2021 i Uppsala län.
Inte kört Tesla men ändå övertygad om att Kia är bättre…?
Tesla är väl kända för att ha bland den bästa regenereringen som finns på marknaden
Får ungefär samma på min M3P om jag skulle byta nu till helförsäkring…inte speciellt dyrt för en bil med 450Hk tycker jag
Knappar jag en My på mitt försäkringsbolag med absolut maxrabatt så landar den på över 1700 i månaden. Jäkligt svettigt!
Annars har “Vi Bilägare” en bra genomgång för ett par dagar sedan. Skillnaden i pris mellan t.ex. en Tesla MY och en Kia EV6 är ENORM!
Sedan skulle jag personligen aldrig köpa en Tesla i vilket fall som helst. Men de som överväger att göra det bör ha all fakta kring bilens TCO.
Tesla är kända för mycket!