Är Tesla Model 3 helt överlägsen?

Är dessa priser efter 3 år när vagnskadegarantin har gått ut?

Knappar jag in samma parametrar för en Kia EV6 som i mitt exempel ovan för MY, så är det nästan exakt halva priset på samma helförsäkring.

Fredrik…det var aldrig min mening att få dig att köpa en Tesla!

Jag ville bara kommentera att ditt inlägg som inte visar hela sanningen om försäkringar.
Men att ringa runt och kolla några försäkringbolag brukar löna sig!

Men det är bra att du vill köpa en elbil.

Beror helt på ålder och vart man bor.
Uppsala län kan ju lika gärna vara långt ute på landet som inne i stadskärnan :wink:

Men kollar jag en ganska valkig TM3-21 via Folksam som jag har precis alla försäkringar hos så är det ingen trevlig läsning…

49år och bor i lägenhet i utkanten av Stockholm, 2500mil (Vilket jag kör i halvåret men för jämförelse)

Min fd och likvärda 2021:a ID4 kostar 1047:-/mån via samma förutsättningar, så att Tesla sticker ut är nästan löjligt att behöva diskutera :slight_smile:

1 gillning

Nu kommenterade jag Fredrik och vill gärna fortsätta … men eftersom du bodde i utkanten av Sthlm, så kollade ID4 på mig som bor i utkanten av Uppsala så var min Telsa billigare än ID4 2021 ( från riddermark ). Det lönar sig att ringa runt bland Försäkring bolagen. Det var det som var mitt svar till Fredrik och nu bli det ett svar till Dig också…( jag provade Folksam Hel Stor )

Mitt råd är att inte bara kika blint på priset när ni jämför bilförsäkringar.
Innehållet är minst lika viktigt att förstå och jämföra!

En bristfällig men billig försäkring är bara bra så länge inget händer med bilen som inte täcks av försäkringen.

1 gillning

Efter att ha jobbat mot dom flesta försäkringsbolagen när kunder fått skador på sina bilar så är det en sak som är en definitiv deal breaker för mig Försäkrings bolag som inte har fysiska skadereglerare som kommer ut och besiktigar skadan och om den är för stor har erfarenheten att värdera en bil vid inlösen

Jag har haft bilar som kommit in på bärgare och när vi gjort en Cabas och skickat in som dom bedömer för dyr så har dom skickat en bärgare som flyttar bilen till en av deras billigare icke märkesverkstäder för dom har ingen kompetens som kan komma ut och inspektera skadan blir det lösen på bilen vill dom att man kollar på Blocket vad motsvarande bil kostar ingen kommer ut och bedömmer skicket innan kunden får en lösensumma som det bara är tacka och ta emot

Idag vet jag att Länsförsäkringar Folksam Bilsport & Mc och Svedea har egna eller frilansande skadereglerare medan många av dom billiga och webbaserade försäkringsbolagen inte har det

Dom flesta stora Bilskadecenter har egna auktoriserade skadereglerare dom har avtal med flertalet försäkringsbolag

Ska du försäkra kolla om dom har skadereglerare

Det är ju dock fortfarande så att exakt samma försäkring är oftast mycket dyrare på en Tesla.

1 gillning

Tacksam för att jag inte bli tvingad till att köra Tesla. :slight_smile:

Men frågan är vad ditt försäkringbolag hade gett dig för pris om det var en ID4, EV6 eller XC40. Få man fråga vad det är för försäkringbolag du har?

Du ser ju priset på helförsäkring, som jag självklart inte väljer än då min är en 2023.

Vilket försäkringsbolag är detta?

Känner igen UI:t; det där är If. Tur att “Feltankning” ingår iallafall.

Har motsvarande stor hel på båda bilarna. Jag ger knappt 1200 i månaden för BÅDA bilarna och jag tycker det är fett dyrt.

1 gillning

Det där är ungefär vad vi betalar för 3 bilar 2 motorcyklar och 3 Vespor

Med dom priserna är det tur att kristerapi ingår

1 gillning

Ja min point var att man oftast bara snackar om priser, utan att nämna försäkringsbolag och vad som ingår i försäkringen. Låter det extra billigt, så är det troligen nån hake med försäkringen. Finns många försäkringsbolag som är bra på att annonsera på internet, men där man sällan hört namnet förut :slight_smile:

Fredrik, inga av dina förslag har motor effekt på 366 kW ( 497 hk) som Teslan, det är effekten som försäkring bolagen delvis ligger till grund för försäkrings priset!
Men jag tog en **Ford Mustang Mach-E GT 487hk CarPlay B&O Pano
Gjorde det på Folksam, Helf. Stor på Forden 1260:- Teslan 1560:- här blev Teslan dyrare på 5000 mil/år

Men på WaterCircles
betalar jag 10377:- alltså 865:- / månad.
Vill tillägga att jag är inte hel kund där endast bil och en olycksfall försäkring ( 397:-/år)

Men ditt inlägg om 2000 isch…/ månad. Tyckte jag var missvisande… för andra som kan tänkas att köpa en beg. Tesla LR 2021.
Lycka till nu med ditt blivande köp av
Kia EV 6.

För att anknyta till Rubriken för tråden kan jag bara konstatera att Tesla model 3 säkert är bra på mycket, men är inte överlägsen som elbil!

Har tittat på en av de bästa genomgångarna jag sett angående Tesla model 3 och det finns minst sagt livsfarliga brister som det är tveksamt om Tesla någonsin kan lösa utan att byta nuvarande teknik.

Det borde inte vara lagligt med en lösning att enbart förlita sig på kameror för hanteringen av säkerhetssystemen som testföraren drabbades av och som många andra rapporterat brister med.
Sedan Teslas lösning med att sköta allt från en SPOF skärm, är en säkerhetsrisk, särskilt när röststyrningen inte funkar tillfredställande och föraren inte kan utföra eller kontrollera funktioner utan sikt framåt.
Blinkerslösningen med knappar kan man säkert lära sig tekniken efter lite övning, men det är också sånt som kan distrahera förare om det inte går att justera ljudet så att föraren vet om blinkers är på eller av t ex. Allt som kräver att förare måste släppa blicken från vägen framför är av ondo.

Tesla kan inte skylla det allvarliga med deras säkerhetslösning med kameror på att alla elbilar har problem med spökbromsningar. Här bör Tesla absolut ställas till svars för olyckor som troligen lär bli följden av ett så bristfälligt säkerhetssystem.

Att sedan Tesla har en överlägsen kareokimaskin och en del annat hjälper tyvärr inte när det faktiskt är ett fordon och inte i första hand en självkörande underhållningsmaskin som man vill testa på allmänna vägar.

Detta är mina åsikter och jag hoppas verkligen inte man är senfärdiga med att också reglera och strikta upp MMI krav på hanteringen av säkerhetsfunktionerna och inte bara säkerhetsfunktionerna i sig. Nu verkar det nästan helt fritt att testa halvfärdiga lösningar skarpt i produktion med risken för allvarliga olyckor som följd! Tesla brister inte ensam, men de bär stor skuld i denna negativa trend!

Angående hela diskussionen ang försäkring som typ spårat ur. Kom ihåg att försäkringar är individuella och var öppen för att det därför är olika för alla.

Flertalet undersökningar har visat att Tesla är bland de dyrare men undersökningarna är också extrema för det ger mest click. Detta medför också att de flesta om inte alla Tesla ägare kommer undan billigare än undersökningarna som både Kristofer på allt om elbil, Gitarr56 och ei9940 har visat (samt fler i andra forum). Grattis till att ni tycker ungefär 900-1100kr/månad är billigt för helförsäkring så var glada och njut av livet och bilen.

Men samtidigt måste ni ha förståelse att många andra anser att dessa summor är höga. Och även inse att en del skulle få högre kostnad än er för deras ålder och boende- och parkeringssituation medför det. Men kan ju tom bli billigare, dock är de billigaste jag sett varit runt Gittar56 pris på ca 10.000kr per år för helförsäkring.

2 gillningar

Varför i hela friden skulle jag föreslå en familjebil med 500 hästar? :wink: Ja, jag fattar att den högre motoreffekten gör Tesla dyrare, med det är också något som inte går att välja bort och därför är Tesla dyrare att försäkra, även om det kanske inte når hela vägen till 2000:-

När det gäller just frihjul och regenerering så har VW den absolut bästa lösningen i att standard är D helt utan regenerering vid gaspedalssläpp. Att använda bromspedalen innebär regenerering om man inte bromsar extra hårt för då går hjulbromsarna in helt sömlöst. Vid normal körning används aldrig hjulbromsarna förutom just de sista metrarna innan bilen stannar. VW hade detta tänket redan i deras första elbil i e-up från typ 2013. Dessutom så är frihjulning rent ekonomiskt det vettigaste för det kostar noll att bara rulla.

Regenerering kompenserar inte alls till 100% förlusten av att sänka farten förutom då i extrema situationer när du har en riktigt lång nerförsbacke. En annan inte oviktig sak är detta med bromsljuset. Regenerering tänder bromsljuset när ett visst tröskelvärde för fartminskning uppnås. Dock finns det elbilar som inte alls tänder bromsljuset vid regenerering. Hyndai Ionic av någon årsmodell är en av dem och det är ju bara livsfarligt.

Släpper jag gasen i B (läge 4) med min e-up 2020 från 110 km/tim så tänds bromsljuset först när farten sjunkit till 60 km/tim. Jag har 4 olika lägen där läge 1 och 2 inte tänder bromsljuset alls och läge 3 när farten sjunkit riktigt lågt. Jag vill helt enkelt veta när mitt bromsljus tänds och det gör det alltid när jag använder bromspedalen så för mig har det varit endast läge D i snart 10 000 mil.