Är Tesla Model 3 helt överlägsen?

Jag har vid några tillfällen på väg till Italien över Schweiziska bergspass och även uppe i Dolomiterna sett hur min laddning stigit en eller ett par 3% på långa utförslöpor i både ID.3 och ID.BUZZ

Kör i B 90% av tiden utom när det är snö och halka

Möjligtvis VW Group som utvecklas PPE-plattformen, där tycker jag det fungerar som sig bör. Kör i D-läget och med paddlar kan du bestämma hur hårt du vill bromsa etc. Bilen rullar om du inte bromsar. Eller så lägger man i B-läget och bilen får riktigt OPD som går hela vägen ner till 0. Bilens mjukvara ser till att bromsarna motioneras minst en gång om dagen och även om bilen är laddad till 100% så fungerar OPD eftersom bilen då kickar in bromsarna istället.

Man kan alltså köra precis som man vill vilket ju är toppen. På VWs övriga bilar kan vi som vill ha OPD ner till 0 inte få det och det gör att bilen inte är ett alternativ för mig ens. Det har inget att göra med förbrukning utan att jag gillar att köra med OPD.

Har du koll på när bromsljuset tänds utan att använda bromspedalen i bilarna du kör? Mitt bromsljus sätt att tändas är avgörande för mig, OPD kommer i andra hand.

Det finns regler på hur det fungerar: Bilfrågan: Bromsljus vid återladdning? | Vi Bilägare

1 gillning

Det finns ja men hur fungerar det i praktiken? Min erfarenhet är att det tänds alldeles för sent och därför vägrar jag OPD.

Släpper jag den högra pedalen helt i B i säg 100 så bromsar bilen så pass kraftigt så bromsljuset borde tändas långt innan bilen har sackat till 60.

Att kunna köra omkring i stan med OPD, bromsa sakta genom att dosera den högra pedalen och aldrig ha bromsljuset att tändas är fel anser jag.

Kanske är jag petig men det är för att jag verkligen kollat upp detta med regenerering och bromsljuset och enligt mig är det långt ifrån trafiksäkert för bakomvarande.

Ja, det är klart man kan ha åsikter om när det bör tändas och inte, jag tycker det finns många regler och lagar som är mycket märkliga :man_shrugging:

Hmm undrar om det lyser några bromslampor när man motorbromsar med en fossilbil med manuell låda? Går ju att bromsa in ganska kraftigt :slight_smile:

Det känns som det saknas nåt.

Euro NCAP testar väl bara säkerhet baserat på skydd i händelse av olyckor.
EU tar visserligen fram säkerhetsregler, men det tar väldigt lång tid och man undrar ju ibland hur de prioriterar sina ärenden.
Leverantörerna vet jag inte om de kontrollerar sig själva på nåt vis, men oavsett det så verkar det fungera dåligt. Det kommer fram för många bristfälliga tekniska lösningar, som man ibland undrar hur de överhuvudtaget kan få släppas ut på offentliga vägar.

Ja det gör det, är retardationen över ett visst värde måste bromsljusen lura. :slightly_smiling_face:

Elefanten i rummet när vi pratar om elbilar är att drivlinan är mycket dyrare att tillverka jämfört med förbränningsmotorteknik och att det kommer att vara så under överskådlig tid.

Alla biltillverkare förstår det här och att de måste sänka andra kostnader.

Tesla har helt enkelt varit modigast och implementerat en massa saker som andra tillverkare inte tror att marknaden är redo för. Enkel inredning sparar pengar, lågt luftmotstånd gör att de behöver mindre batterier för samma prestanda, effektivare tillverkningsmetoder (pressgjutning av stora delar), försäljningsorganisation osv. Listan kan göras lång.

Jag tror Volvo och Polestar också är ganska aggressiva här.

Det är den enda vägen framåt som jag kan se. Titta på VW som förlorar pengar på varje såld EV. BMW och Mercedes har starka varumärken och kan troligen sälja några bilar med vinst, men efter ett tag får de nog svårt att växa på den här marknaden. om de fortsätter att bygga bilar som de gör nu. Jag vet inte om koreanerna tjänar pengar, men de har en fördel att verka i en lågkostnadsmiljö. Kineserna är också svårbedömda efter som de inte riktigt verkar i en marknadsekonomi.

Vi som gillar elektrifiering måste nog lära oss att tycka om minimalism.

Hyundai och Kia tjänar pengar på sina elbilar :slight_smile:

Jag tror det finns olika nivåer av minimalism. Polestars inredningsr gillar jag medan det Volvo och Tesla håller på med är absolut inget för mig. Tycker man misslyckats helt med att ge en varm interiör som jag vill spendera tid i.

Men i slutändan tror jag du har rätt, drivlinan är det dyra och även fast vi ser rapporter om hur mycket billigare batterier är och hur billigt man kan bygga bilar tror jag också vi är ett par år bort från att få ner priset till nivåer som matchar en fossilbil och sen under det.

Många tillverkare ligger fortfarande i utvecklingsstadiet, de som har lyckats har redan sin plattform utvecklad och modern från början. Jag tänker på Tesla, Ka/Hyundai (med deras E-GMP), Geely som säljer bra (SEA-plattformen). Man skulle kanske kunna tänka att MEB är med här men den saknar så mycket av det vi vill ha av en modern elbil, hundläge, riktig V2L, dragvikt, 800V osv osv.

Sen får vi se vad Mercedes och BMW levererar i år. Jag, som föredrar BMW, är riktigt orolig för att man ska komma med något minimalistiskt strunt som ska vara ”modernt”. Deras konceptbilar lockar mig inte alls på insidan…

Enligt chatgpt är det med dagens prisbild inte jättestor skillnad, för tilverkning av motor, växellåda och kylsystem.
BEV med 40-60 kWh 105 - 185 kSEK
BEV med 80 - 100 kWh 165 -285 kSEK
Fossil 45 - 135 kSEK

Men har ju sagt i 5 års tid att nästa eller nästnästa år är elbilarna ikapp fossilbilarna i pris. Det håller ju på att hända men inte för att elbilarna blir billigare.

Kan gå fortare än så just nu höjer ett flertal tillverkare priser på ICE och Hybrider och gör vissa mindre korrigeringar på EV priser Dom behöver dra in pengar där försäljningen finns

Ta bara en “billig bil” som Dacia Duster 2017 nypris från 149.900 den kostar 2024 från 269.900 visst en mycket snyggare design men är den verkligen 120.000 bättre än en 2017?
Dacia Spring EV OM den kommer till Sverige tippas på runt 200.000

Jag är övertygad om att det kommer ta betydligt längre än ett par år för att en elektrisk drivlina kommer att kunna konkurrerar med förbränningsmotorer. Jag har ingen faktakunskap som jag kan visa, men jag drar slutsatsen från vad biltillverkarna kommunicerar.

Volvo har t.ex. dragit tillbaka sin plan på att vara helt elektrifierade 2030. De ser helt enkelt att det inte går att sälja 800.000 eller 1 miljon bilar om de gör det för priset kommer att trycka ner volymerna. Kostnaderna kommer inte ner så fort som de trodde för några år sedan.

För att ha någon sorts marginaler på EV blir de tvungna att sänka kostnaderna på allt annat än drivlinan och att hålla högre priser.

Den superminimalistiska interiören är en del i strategin. Volvo har också beställt pressgjutningsmaskiner och experimenterar med effektivare produktion. De har helt klart kollat mycket på Tesla.

Jag är övertygad om att det är rätt väg och att BMW med t.ex. flera olika knappar för volymkontroll måste ändra sig om de vill göra elektriska bilar.

Det vore en katastrof om alla bilar had en skärm, en ratt och billig plast överallt för kostnadsbesparing. Jag är övertygad om att det kommer finnas andra sätt att få ner kostnader inlm några år.

Du verkar övertygad om din sak, jag hoppas du har fel. Att Volvo ändrar sitt mål gör mig inte förvånad, de har blivit för sugna på pengar och vill ha höjda vinstmarginaler på bilarna. Höga marginaler har man på bilar man redan utvecklat och som betalat av sig, klart man vill fortsätta sälja dem då.

Detta är en sak tex Volkswagen gjorde helt galet med i MEB bilarna då de la en jäkla massa energi och pengar på en ny interiör design för just dessa bilar.

Istället för att använda beprövade komponenter som rattar mm som de redan tillverkade miljoner av.
Att de dessutom inte utvecklade utan invecklade allt det nya gjorde att de åter behöver backa och göra om.

Allt för många trodde att elbilen måste ”sticka” ut och vara annorlunda för att kunna sälja.

1 gillning

Jag tror att elbilar behöver bli billigare än motsvarande bensin/diesel för att slå brett i världen. Ta exempelvis USA jämfört med Sverige så finns det ingen bonus/malus, ofta billigare drivmedel och ibland dyrare el vilket sammantaget inte gör det så konstigt att gemene man väljer en fossilbil när de dessutom är billigare i inköp. Det i sin tur gör nog att Volvo mfl behöver sälja fossilbilar längre tills man får ner priserna på elbilar.

Instämmer också i kritiken mot den superminimalistiska interiören och andra dumma kostnadsbesparingar som att inte skicka med en vettig bilnyckel (Polestar 3 och 4…). Det kommer inte åldras väl.

Jag vet att detta inte är ett politik forum så ta bort inlägget om det inte anses passande

Va Fan!

Har han helt tappat det tror han att han kan köpa ett val till i Tyskland den här gången
Hur kan någon samvetsgrann människa överhuvudtaget köpa en Tesla och stoppa mer pengar i hans fickor övergår mitt förstånd

Just my 2 cents

2 gillningar