Är Tesla Model 3 helt överlägsen?

Det är otroligt olyckligt generellt att stenrika människor kan köpa sig precis vad dom vill.

1 gillning

Jag gillar inte Musk men ändå använder jag hans laddare (hyckleri mao), måste nog ta mig omaket att leta andra laddare som kanske går att starta (nu överdriver jag lite men har haft mer problem med icke-Teslaladdare). Och så alla dessa appar🤬

2 gillningar

Hyckleri är intressant. Vi människor tycker/säger en sak men agerar på ett annat sätt och helt tvärtemot vad vi sa och vi brukar komma på en för oss godtagbar ursäkt för våra ageranden. :slight_smile:

Ja och numera finns också smart regen plus, där man genom att hålla in höger paddel aktiverar den funktionen. (syns som ett auto i förardisplayen).
Med smart regen plus så använder bilen radar och kameror och anpassar regenereringen beroende på omgivningsförhållanden, trafik och kurvor m.m.
Tror det ska vara möjligt att ladda ner OTA för de äldre Kia modellerna också, så testa det om ni vill slippa ändra regen nivåerna manuellt :slight_smile:

Jag hoppas den funktionen kommer till flera bilar/leverantörer framöver, det är en funktion som jag tycker både Kia själva och de som recenserar Kia missar att marknadsföra!

fattar inte alls poängen och varför det är så populärt faktiskt. Har du en bil framför dig så beter sig din bil på ett vis, har du det inte så beter den sig på ett annat vis vilket gör att du behöver aktivt göra något, t.ex. bromsa vid ett rödljus. För mig blir det för inkonsekvent att ibland behöva bromsa, ibland inte. Helt av eller helt på är min favorit, då vet jag :slight_smile:

1 gillning

För mig är ju allt nytt och är man van ett speciellt sätt, så funkar det säkert bäst.
Grejen med rödljus håller jag med om är dumt att det inte fungerar, men det borde de väl kunna lösa också tycker man?!
Sedan såg jag att det kanske bara ännu finns för Kia EV3, så osäkert då om det kommer för de äldre versionerna. Borde förstås komma för de nyare Kia EV4 och Kia EV5 kan man tycka, för de som kanske vill ha detta.

Nya EV6 har det också vill jag minnas, så brytpunkten verkar vara där :slight_smile:

1 gillning

Ja det är väldigt olika hur vi tycker om att köra . Det körsättet du beskriver tycker jag är fruktansvärt obekvämt och gör mig åksjuk trots att jag kör själv . Så jag använder aldrig renegerings läget på Cupran , mer än när jag vill få tillbaka lite ström i branta backar . Jag kör med låååångt avstånd till framförvarande bil , och när jag ser att jag närmar mig med högra hastighet , så släpper jag bara gasen . Bilen frirullar då tills jag kommer närmare , och renegerar sedan mjukt och fint tills jag håller samma hastighet. Väldigt bekvämt tycker jag . Samma vid korsningar och cirkulationsplatser , jag släpper gasen i god tid och bilen bromsar in mjukt och fint tills det ev är dags att stanna helt . Och då är min bil inte ens utrustad med adaptiv farthållare, som jag inte har någon användning av . Den underlättar min färd ändå , då jag slipper flytta högerbenet till bromsen titt som tätt . Sen att jag när andan faller på vill köra min andra väldigt analoga bil , för att det har sin poäng och nöje det också, är ju en annan sak.

1 gillning

Ja det är bra att det finns olika möjligheter till körsätt. Första gången jag såg smart regen plus, så var det en koriansk recensent som innan Kia EV3 kom till Europa, av misstag råkade ställa in det läget och han blev helt lyrisk så jag trodde det fanns på alla Kia bilar. Sedan har det varit tyst tills för några månader sedan då Kia gick ut med att funktionen kunde laddas ner på befintliga Kia EV3. Jag testade det inte då jag först testade Kia EV3, men ska ge det en ny chans när jag besöker handlaren nästa gång så får jag se om jag gillar det eller de andra regen lägena. Är ju bara van ett läge motorbroms på min nuvarande bil :slight_smile:

Det vore kanske intressant också att se om det påverkar nåt i förbrukning använda manuella eller automatiska regeninställningar i olika situationer. Kanske är marginellt, men kan vara intressant.

Förstår, tycker lika. MB har gjort det bra med paddlar som man kan justera regenereringen i realtid -max och stegvis till ingen regen. Inte dumt alls!
Finns säkert i fler bilar…
Stökigt i frugans C40 där man ska in i en meny

ja vi är olika, stark regen är en otrolig fördel i elbil för mig. :wink: Perfekt i stan och landsväg.

2 gillningar

IMG_7462
Ja och tur är väl det , det vore ju ganska tråkigt med ett forum annars . Men vi tycker gärna om att andra tycker som oss själva Även i så obetydliga skillnader . Samma med vårat bilval

1 gillning

Åter till ämnet. Nu kört 4500 mil. Lika nöjd fortfarande :slightly_smiling_face: Frågan är varför inte fler tillverkare kör med LFP-batterier. Har i princip 0 degradering, 2% för att vara exakt. Och laddar alltid till 100% Sett att många NMC-batterier ligger på 80-85% kapacaitet efter 2 år, så är inte fallet med LFP.

NMC i min kärra. 5% degradering efter 4år/11000 mil. Kinesiska kvalitetsgrejer :joy:

3 gillningar

Hur vet man om bilen har LFP lr NMC batteri? :slight_smile:

Bakhjulsdriven = LFP

2 gillningar