Tyvärr så råder ändå fysikens lagar vid mötesolyckor. Betyget gäller bilklassen med sin egen vikt i krockprovet , men om man i en småbil med fem stjärnor i betyg , frontar Gullins BMW med fyra stjärnor, så kommer Gullin klara sig bäst i alla fall . För att inte tala om en Volvo EX 90 på tre ton . Se upp för dom ! . Och skulle man krockprova den lastbilen jag kör på 64 ton , mot en betongvägg . Så skulle den få noll i betyg . För jag sitter med benen 20cm från fronten, och skulle vara stendöd och platt som en pannkaka. Men om Volvon Frontar mig då blir det hen som får väldigt ont . Och jag klarar mig eftersom jag sitter så högt upp . Men om det dyker upp en älg , så är det kanske bättre med en låg Lotus ? Gasen i botten och passera under magen på den . Eller en Gammal Saab med starka A stolpar .
Det var bra råd . Eller varför inte 40000 kr , om man anser att lite dörr uppslag är normalt slitage . Och tycker man att kant skavda fälgar är normalt slitage , så kanske man ska avstå från privatleasing . Original fälgar kan vara extremt dyra att ersätta . Ps” finansbolagen får gärna tjäna pengar och bli rika på mig , om jag jag också känner att jag är en nöjd kund . Oro är ofta baserat på erfarenhet. Och jag är nog mer otrygg med att äga en modern bil utan garantier , och risken för väldigt dyra reparationer, och klalitetsproblem som jag inte kan styra över . Om jag är rädd om bilen eller inte , styr jag ganska mycket över själv . Ett motorras och ett växelådsras i bagaget . På Cupra privatleasing sida finns det väldigt tydliga instruktioner , med många exempel bilder på vad som är godkänt och inte . Och den informationen fanns 2015 på Seat också, när jag leasade min första leasingbil . Andra biltillverkare är kanske sämre ?.
Såg en grön Renault 5 i Sundbyberg nu på morgonen. Gillar verkligen hur den ser ut
Jag har aldrig förstått Renault och dess prissättningar, men jag har en teori som möjligen kan ligga bakom.
Jag tror att Renault helt kallt räknar med att restvärdet på Renault 5 kommer att ligga högt som begagnad. Säljs de inte med ett förhållandevis högt 2:a handsvärde här i Sverige och andra länder, så lär de nog gå åt som smör i solsken i Frankrike åtminstone. Renault 5 med sin retro-feeling som nog inte ska underskattas, kan vara ett skäl att man även gärna fyller ÅF hallar fulla med lågt prissatta leasingbilar också.
Det verkar börja röra på sig. Hedin Göteborg har en R5:a på lån onsdag och torsdag.
Jag var på ett köpcentrum i dag . Och vad ser jag , jo en Renault 5 . Provsatt till stor belåtenhet 192 cm lång . Till och med lite lårstöd och sköna säten . Trevliga knappar i rad dessutom. Den kommer att sälja som smör i solsken tror jag . Mindre plats i bagaget än i min Cupra . Men mycket trevligare bil innan man provkört i alla fall .
Sådär jaa
Då kan man ju bara sluta drömma om att äga en R5 Turbo 3E om det bara blir 1980 byggda det betyder att priset blir i 6 siffrig Euro stratosfären och alla F1 förarna får allokering Det som för mig är mest lockande med den är att det är en dulamotor 500+ hästar med båda på bakhjulen
Aftonblandet har varit ute och vinterkört en R5:a och förbrukningen kan man ju diskutera med 23-25KWh/100km i riktiga skitförhållanden…kanske inte jättekul med 52KWh batteri i de förhållandena…40kwh paketet skall vi kanske inte ens prata om
Men laddningen
Merparten av sessionerna stannade den på 25-50Kw trots förvärmning, och någon gång lyckades han komma upp en liten stund i 90-100KW
Ja det skulle ju varit kul om @Esse och @cgullin fått testa dessa i vintras, men kanske därför det dröjer med pressbilar
Läste det, han var inte nöjd Renault har ju hela tiden skyllt på att det tagit tid att vinterpreppa den och lite mellan raderna har man förstått att Renault centralt inte riktigt prioriterar det för man säljer alla bilar man tillverkar ute i Europa. I maj ska det bli dags för pressbilar tydligen men det blir ju sommartest.
7 laddstopp på 100 mil ! . Lite löjligt test kan jag tycka . Jag tror folk i allmänhet är smartare än att dom skulle köpa en sån bil som enda bil om dom ofta åker längre sträckor, eller tro att den skulle passa för långfärd på vintern. En granne köpte en begagnad Nissan Leaf med lilla batteriet för att använda till lokala / kortare regionala transporter, och en BMW 320 diesel som komplement . Bonden tar väl inte Traktorn till ICA i förra hand Även om det funkar det också . Jag har dock sett det i byn vid några tillfällen, så allt är väl möjligt . Men om den varit snålare så hade det ju varit bättre såklart.
Vänta nu…
Sa du inte i en tråd alldeles nyligen att din bil inte funkade på vintern då den hade för kort räckvidd för att pendla med på vintern?
Här pratar vi bil som skall klassas som årets bästa EV och i vinterväder kommer man med lilla batteriet 15-20 mil på 100-0%, lägg till det en urusel laddning trots förvärming att vi kanske ser en timmes laddning för att ta sig ytterligare 10mil.
Köp stora batterier och du kommer lite längre, och även pausa längre.
Och jag som tyckte Euro NCAP resultatet var bilens största problem.
Men jag förstår att detta är en citybil, men mång som köper en liten EV gör det för att ha det som enda bil, att ha en diesel på standby för långresor är få förunnat.
Renault UK gör en stor offensiv med R5 ett flertal YouTubers och motorjounalister som Jonny Smith Richard Hammond mfl har fått en R5 på långtidslån för att leva med och förhoppningsvis tycka riktigt bra om…
Har bara sett en på gatan i Milano tyvärr svart helt fel färg IMHO men en otroligt charmig bil Ska bli kul att få sätta tänderna i en
Nä jag skrev till @Sportbilsentusiasten att 20 mil pendling på vintern , nog är lite för mycket för min bil . Jag pendlar 12 mil om dagen , och till det funkar den alldeles utmärkt 80-23-30 % på vintern och 70-35% på sommaren . Jag har också skrivit att jag inte använder min bil till långfärd på vintern , för det tycker jag inte att den duger till . Så då åker vi i Gummans Volvo diesel . Det står två bilar utanför dom flesta husen i byn här med ca 4000 invånare. Blir väl så i ett modernt samhälle där båda förvärvsarbetar, och få arbetsplatser finns lokalt . Vi bor billigt å andra sidan så därav två bilar kanske . Grannarna är väldigt nöjda med sin Nissan då dom använder den till det den är bra på . Liksom jag med min Cupra . Men jag hade inte valt den bilen , om jag inte hade haft möjlighet till laddning på jobbet också , och möjlighet till mer buffert vid riktigt dåligt väder , med risk för stopp i trafiken eller nödvändig omväg . Jag tror att betydligt fler i byn skulle kunna byta den ena bilen mot en elbil , och bli nöjda . Tyvärr ganska få ännu så långe . I varmare klimat i södra Europa funkar en sån bil kanske bättre som enda bil ? . Utmärkelsen bästa bil är ju inte bara Svensk . Jag tror inte dom Svenska journalisterna hade den på första plats . Jan Erik Berggren Kia EV3 t.e.x . Sverige är väl inte så stor del av Europas hela marknad , utan bara lilla Sverige . Men det är nog betydligt vanligare med tre mil till jobbet , så lilla Renaulten duger nog till pendling /när transporter här också för många .
Jag reste Småland - Umeå i januari, ca 91 mil. Förutom restiden på knappt 11 h snabbladdade jag totalt knappt 2 h. Tesla Model Y LR.
Man behöver inte ha en dieselbil stand by för att välja en sån som enda bil om man inte har behov av två bilar . Det går att hyra bil om man åker långt sällan , eller ta tåget / flyget . Men jag tror inte att många av dom som väljer denna bilen , tänker sig att använda den till att köra 100 mil i Svensk vinter . När vi checkade in på Hotellet i Solna i Helgen, så frågade jag var dom i personalen ställde sina bilar . Nä här har ingen av oss bil löd svaret . Och det kan jag förstå med dom möjligheterna till kollektivtrafik som dom har , och hur besvärligt det är med bil där . Så behoven är nog väldigt mycket mer olika i vårt avlånga land än vi kan föreställa oss . En nättjänst där man kan lägga in sina transport behov , och lite andra önskemål , med förslag på lämpliga bilar skulle nog vara till stor hjälp för många i sina bilval i denna förändringens tidevarv. Bilförsäljarens råd kan man nog inte lita på alla gånger .
Men jag kanske gör samma misstag som många andra , och utgår för mycket från att dom flesta har lite bas kunskaper om elbilar numera . Så det kanske är jättebra att det gjordes ett sånt test av billig elbil . Är lite rädd för att det kan användas som avskräckande exempel för elbilar i allmänhet bara . I byn hemma vid kalla dagar , så räknar Gumman ofta till 6-8 bilar i kvarteret , som står och går på tomgång på morgon promenaden med Hunden . Hon har astma och våran lilla pälskling befinner sig på marknivå där avgaserna samlas . Dom bor ju i hus för tusan så dom kunde väl montera motorvärmare
På bilen åtminstone. Jag blir så arg så jag kokar , men säger inget . Jag vill ju inte bli kvarterets OVE . Alla behöver inte köra ren Elbil alltid. Men om man har två bilar eller fler i många fall hemmavid ( hemma boende unga vuxna ) så måste väl inte båda bilarna ha en räckvidd på jättemycket mil för alla .
Jag har inte så enormt mycket att bidra i diskussionen, men slänger in en bild på en avtäckning hos Hedin bil i Göteborg i februari.
Pga min klantighet misslyckades jag med att provköra den helgen efter.
Men av en liten provsittning kunde konstateras att den var ganska trång. Men så är jag 197cm lång också. Och bankade i smalbenet något löjligt. Men sådant händer mig ofta och jag är säker på att man hittar en körställning som blir bra om man har den längre.
Men det är lite trist att det verkar vara en ren “andrabil” och jag tycker det borde vara dags att vi kunde ha en elbil som första och enda bil och att den inte nödvändigtvis behövde vara riktigt stor och dyr.
Kia ev3 eller skoda elroq! Sorry för OT
Så var det klart R5 Turbo 3e orderboken är öppen 1.714.795 sek för ynka 1980st
Efter leverans kommer den vara värd närmare 3 miljoner