Årets bil 2025: Renault 5

Hur tyst/bullrig är bilen på motorväg?

Att den går fint i stad och på landsväg betvivlar jag inte, men det sägs här å var att den är bullrig i hög fart.

Letar andrabil. Antingen privatleasea Techno för 3300 ish (ja, det finns en lokal kampanj som är något lägre än Renault centralt) - Eller köpa en bättre begagnad Kia ev6 rwd. Är den tystare?

Buller är väldigt individuellt till exempel tycker du vägbuller eller vindbrus är jobbigt mot buller är det positivt eller negativt?
Min erfarenhet av franska bilar är att de upplevs tysta av vissa personer, medan andra föredrar det tyska sättet att bygga bort buller.
Själv vill jag höra motor/avgasrör och har svårast för vägbuller. Att trafikbrus utanför bilen filtreras bort i kupén är också viktigt för mig.
Dyrare Mercedes och BMW gillar jag rent generellt och deras sätt att isolera passagerare passar mig perfekt. S-klass, EQS, i7, iX tex

Av billigare elbilar upplever jag en beggad Kia EV 6 både hyfsat tyst och fin att ratta.

Decibelen i kupén är mätbart och lika för alla oavsett källa, även om det upplevs olika besvärande :slight_smile:

Jag har inte testkört 5:an. @cgullin har ju däremot erfarenhet av den från svensk motorväg.

Det är inte så enkelt, tyvärr. Den siffran visar inte mycket gällande kvaliteten av oljudet. dB(A)-mätningar visar inget om frekvensinnehållet, eller pulsering o.s.v.

Upplever stt det kommer in en del vägbuller i bilen, skulle inte beskriva den som tyst.

1 gillning

Norska priser för R4 klara. Skiljer inte mycket i pris mellan techno och iconic precis som det var med Renault 5. cool att metalic röd är standard :slight_smile:

Som jag minns det var röd en av dom vanligaste färgerna på OG R4 en röd nyans som var nära Volvo Traktor röd

Kommer ihåg när farsan (som bytte bil vart tredje år) och jag var hos Renault ÅF i hörnet Sveavägen Rådmansgatan en pizzeria idag tror jag Han ville provköra nya R16 TS och vi provkörde även en R4 som han snabbt dömde ut och det blev en Opel igen…

1 gillning

Har också för mig att det var en dassig röd färg på gamla laban som var vanligast. Lite snyggare med nya färgen som passar bra till de svarta detaljerna.

Gissar att techno priset i Sverige landar på 429 900kr, men kanske skattar för högt, men oavsett så kan man hoppas de kör bra leasingpriser som de har på R5 för då kan den nog bli intressant.

Snygg är den i röda färgen tycker jag.
Techno

Iconic

1 gillning

Det är en färg (samma hos Mazda) som jag faktiskt övervägde att lacka min 1968 Mustang i…

Denna går inte att beställa, men är ännu cooolare :slight_smile:

What Car? jämför småbilar. Hade varit kul att se Inster också med i jämförelserna!

Ser att många klagar på back kameran i Renault 4 i recensioner, är det samma dåliga kvalitet i Renault 5 om nån vet?

Jag förstår inte vad man har för nytta av en bra backkamera mot hur mycket prestanda det tar i MMI… räcker ju med att man ser om det är något ivägen…

3 gillningar

Jag håller med i sak. Jag misstänker dock att det bara är de pre-producerade R4 som har detta och att det är bättre kvalitet i R5 som nu funnits ett tag, därav frågan.

Av de förhållandevis få filmer jag sett på R5 back kamera så ser det ut att vara bättre skärpa i back kameran. Vad gäller R4 i de tidiga testerna så verkar också fjädringen vara annorlunda (hårdare), än de första testerna som recenserats på R4 i England som ter sig mjukare, men det är väldigt få jämförelser ännu. Men det verkar iallafall som de bilarna som testades tidigt hade en del saker som man kanske rättat till innan de börjades säljas.

Hur som helst, så blir det intressant att se och testa R4 själv i höst, jag tror den bilen har möjlighet att vinna flera priser till Renault :slight_smile:

Det märks att stadsborna har semester och besöker oss här ute på landet, eftersom elbilsbeståndet i området ökar rejält.
Såg den första gula renault 5 nu i verkligheten. Snygg liten rackare är det i gult. Men det är väl mest Teslor som åker på våra grusvägar, väldigt försiktigt och med förare som inte helt ser jättenöjda ut över väglaget :slight_smile:

1 gillning

Har på våren och sommaren varit fram och tillbaka till Italien på korta resor och därför flugit

Jag hyr bil från samma firma i Milano och dom har en flotta av gula R5 evolution dom har även några svarta iconic som om man bokar i god tid (vilket jag oftast inte gör) kan få för samma pris

Detta är en otroligt charmig lagom stor bil kul att köra pigg även i evolution utförande det känns att den bara väger runt 1500 kilo den är en riktig tuffing såväl i Milano och Brescia trafiken som ut på landsbygdens slingriga och roliga vägar räckvidden i evolution är mer än tillräcklig för det man använder den till

Inredningen i evolution känns spartansk men absolut inte plastig och trist som i många andra dyrare EV iconic känns fullkomligt lyxig i jämförelse Har inte fördjupat mig i mjukvaran men det man behöver radio temperatur och nav funkar tillfredställande inga större problem att lägga upp en tripp Skulle till Positano och hämta krukor och den navigerade fram och tillbaka med ett par mellanstopp på vägen utan svårighet en tripp på 18mil som enligt Nav skulle ta lite över 19 timmar tog nästan 24 timmar IRL (mycket pga många stopp med provsmakningar) på en laddning med nästan tomt batteri hemma

Hela bilen ut och invändigt håller väldigt bra för slitage och missbruk (vi vet ju alla att hyrbilen är världens snabbaste bil) någon buckla kan man inte skylla den för har haft en evolution som gått över 6000mil och känns lika solid som en som gått 1000mil så här verkar Fransoserna ha lyckats R5 blir allt vanligare här i krokarna lite som vita Tesla Model 3 i Sverige fast som små färgglada prickar i trafiken utom i Milano där är nästan alla svarta :sunglasses:

Bodde vi här på heltid (och inte behövde en anpassad bil) vore R5 en no brainer har sett en del Fiat Grande Panda EV och fan va cool den är till nästa resa ska jag hitta en hyrbilsfirma med dom och testa

På torsdag och 10 dagar framåt står det en lätt modifierad Hyundai Ionic 5N på uppfarten can’t wait…

3 gillningar

Kul, berätta gärna !!!

Jag tycker man tänkt till väldigt bra med Renault inredningen. Att stora skärmen lätt kan släckas är en bland flera lösningar som är smart tänkt.

Jag ser framför mig att man när mörkret faller, bara vill ha lilla förarskärmen framför sig, för att minska ljuskällor som kan distrahera mig som förare.

Nån som kanske testat, kanske kan svara på några frågor vad som är möjligt om man kör och släcker infotaimentskärmen.

Det vore ju toppen om man ändå kunde ha ruttkartan i lilla förarskärmen, går det, eller måste man koppla upp/in mobilen då?
Om man nu vill ha radio på, eller lyssna på musik, måste man koppla upp/in mobilen då?

Alternativet med mobil inkopplad kan ju funka, men helst vill man ju bara ha lilla förarskärmen igång och kunna styra allt med bilens egna funktioner om det gick.

Där ser man det hade jag ingen aning om och har säkert kört många fler mil i en sån än du har…

Kan bara betyda en sak: Är helt ointresserad av tech i elbilar