Återkomsten av SAAB:s "night panel"?

Har suttit och kollat runt lite bland allt som har skrivits om BMW:s Neue Klasse som dyker upp i år. I den gör deras nya infotainmentsystem iDrive X premiär. Där kommer man att kunna projicera diverse information mellan A-stolparna.

När man diskuterar bilar, så dyker det emellanåt upp personer som saknar SAAB:s “night panel”, dvs funktionen där man kunde stänga av allt förutom hastighetsmätaren.

I min nuvarande bil, en ID 4, kan jag inte ens stänga av infotainmentskärmen. Senast i går när jag körde 127 mil störde jag mig på det. Man blir trött i ögonen av att ständigt ha skärmar som lyser.

Det vore fantastiskt om något liknande dyker upp i Neue Klasse. Det borde i alla fall rent tekniskt vara möjligt, eftersom de i sådana fall enbart skulle kunna välja att projicera t ex hastighetsmätaren. Och sen borde man kunna stänga av huvudskärmen också.

Men den där ratten hur tänkte man…

Ser fram emot att få tid i dom nya BMW

Ja att inte kunna stänga av mittenskärmen är en dealbreaker för mig om jag köper nytt.

Fattar inte att det inte är en standardfiness.

I vilka bilar kan man stänga av mittenskärmen? Jag har provkört en handfull elbilar men aldrig förstått att man kan stänga av skärmen. Låter som en funktion jag definitivt letar efter!

Lånebilen medan MG:n får ett nytt glastak, en BMW i4, är också godkänd. Tydlig knapp i dropdownmenyn.

1 gillning

BMW i5 går det också fint i.

Min E-klass från 2017 hade det också. Den hade även hightech som att låsa och låsa upp bilen samt notis om man glömde att låsa. Och även att se diverse info om förbrukning sedan start etc.

Det blev lite av en chock när vi skaffade vår ID 4 och den saknade allt detta. :smile:

1 gillning

Kias mittskärm går att stänga av och den blir helt svart.

Ett hack till ID4 är att skapa ett extra ”skrivbord” utan några aktiva brickor på.
Då kan man svepa åt sidan och får en ganska svart skärm.

1 gillning