Det har varit andra trådar där det pratas om det, och det kanske vore bra om vi kunde samla detta i en och samam tråd?
Hur är er upplevelse av att ha lämnat tillbaka efter privatleasing?
Det har varit andra trådar där det pratas om det, och det kanske vore bra om vi kunde samla detta i en och samam tråd?
Hur är er upplevelse av att ha lämnat tillbaka efter privatleasing?
Jag lämnade tillbaka min Polestar 2 efter tre år. Polestar har ett tydligt dokument med vad som är normalt slitage eller inte, så det är lätt att hålla koll själv på vad man ska förvänta sig och vilka skador som är vettiga att åtgärda innan. Jag hade två fälgar med repor som inte räknas som normalt slitage, så jag framför mig att det skulle uppmärksammas och jag få en faktura. Det blev inga problem alls, jag fick trots skadorna ingen anmärkning och slapp betala.
Jag skulle säga att privatleasing är inte värre än att äga bilen, vid inbyten dras också av för vissa skador. Min uppfattning är att det är mycket myter om ”onormalt slitage” från personer som inte har erfarenhet av privatleasing.
ID.3 var den första bil jag privatleasat (Tesla fiaskot räknar jag inte) det gjorde vi för att vi inte viste om vi kunde gå från två daily drivers till en bil och till EV
Jag tror nog att jag aldrig har varit så försiktig med någon bil jag ägt tidigare och vid återlämningen fanns det inte en enda anmärkning och även fast vi fick behålla bilen 2 månader extra i väntan på ID.BUZZ så fick vi pengar tillbaka för undermil Så min erfarenhet av privatleasade bilar är bara bra
Vi har genom åren köpt ett 20-tal bilar som kommit tillbaka från privatleasing och dom har verkligen varit i varierande skick jag har alltid haft protokoll från återlämningen och det har varit allt från en pedantskött gen 3 Prius helt i nyskick till en Mercedes E-klass med dörruppslag överallt alla fälgar skrapade insidan misshandlad av en barnfamilj och med 700 övermil bara skadorna fick dom slanta 50.000 för
Man ser verkligen hur folk sköter sina bilar men det verkar som privatleasingbilar generellt sköts bättre än förmånsbilar dom skulle jag inte ens överväga att köpa loss Våran strategi var att köpa en 3 år gammal privatleasingbil äga den i 12 månader helrekonda den och sälja den med vinst och kunna köpa en annan privatleasingbil med lite extra pengar i fickan
ID.BUZZ var det aldrig aktuellt att leasa den köpte vi med tanke på att den skulle anpassas och att den kommer troligtvis bli den sista bruksbil vi köper
Jag har erfarenhet av återlämning av två privatleasingbilar av samma märke och modell.
Privatleasingbil 1. Fick en chock när det var dags och jag blev debiterad ca 7000 kronor vid återlämning + en liten kostnad för övermil även om jag inte kört längre än de totalt 3000 mil som var godkänt. Den sammanlagda upplevelsen blev katastrofalt dålig, men i det läget hade jag som sagt redan tecknat mig på att ta ut en ny modell av samma bil och samma ÅF så det var det bara att gilla läget.
Privatleasingbil 2. Denna gång hade jag varit tydlig med att det inte var tal om någon förlängning. Nu blev kostnaden 25 000 kronor vid återlämning. Repor på de bakre lyktorna som jag utan att fundera på hade skrapat bort frost från ett par gånger + fågelbajs som tydligen ätit sig in i lacken var anledningen till kostnaden. Jag skall vara ärlig och säga att jag inte är direkt intresserad av bilvård utan dammsuger och tvättar bilen ett par gånger per år vilket jag nu inser är på tok för lite för vad som behövs för att vårda en leasad bil. Jag kommer helt enkelt inte från en bakgrund där jag minns att någon av mina föräldrar tvättade och vårdade sina bilar.
Därmed trodde jag att mitt liv med privatleasing var över. Från och med nu skulle jag bara äga mina bilar och gärna länge och återigen bara räkna med att få 20 000 kr i inbyte när jag väl byter dem. Men jag ger det nu en chans till med en Zeekr X och har nu både köpt gummimattor, sätesskydd och åker till tvätthallen minst en gång varannan vecka. Och ser jag fågelbajs så tar jag bort det direkt. Överväger att applicera lackskydd. Kommer det hjälpa, vem vet? Jag är rätt säker på att en fälg kommer få sig en törn och det blir något uppslag med dörren ändå. Och problemet med privatleasing, till skillnad från billån, är att du har ingen chans att säga om kostnaden för återlämningen är rimlig eller ej och du har inget alternativ att bara behålla bilen. Tror det är det som är det värsta med det och som jag verkligen inte förstod när jag tecknade mitt första privatleasingavtal. Du lånar i praktiken en bil och slutnotan kan i princip bli hur hög som helst.
Vad var det för märke på dina bilar? Jag skulle aldrig ta ut en bil på privatleasing där det inte finns dokumentation på vad som är onormalt slitage, det fungerar ju inte att bara den ena parten ska göra bedömningen vid återlämnandet.
Den stora problemen med privatleasing tycker jag är just den förutbestämda leasingperioden. Vill man byta i förtid eller ha kvar bilen blir det onödigt dyrt, den flexibiliteten kan jag tycka det är värt att betala extra för. Men det är ju väldigt smidigt betala bilen per månad.
Jag misstänker att dom som privatleasar för första gången inte har någon större koll på det och är väldigt dåliga på att läsa avtalet man vill ju ha sin bil och skriver bara på Vad jag vet har dom märken jag kommit i kontakt med tydlig dokumentation om vad som räknas som “normalt slitage” men än en gång så efterfrågas det sällan
Man kan ju alltid ifrågasätta ÅFs bedömning och ta bilen till ett Bilskadecenter och få en second opinion borde väl gå…
Vill man köpa sin privatleasingbil så borde man kanske lämna tillbaka den och sen återkomma till ÅF och köpa den från begagnatgolvet till ett kraftigt reducerat pris om det är en EV
Alla sätt är bra utom dom dåliga
Lämnat tillbaka 4 leasade bilar, aldrig betalat en krona (exkl övermil vilket är rimligt). Samtliga gånger har jag fått guider på vad som är normalt slitage och ej, jag har kört bilarna i maskintvätt lite då och då och haft kontakt med försäkringsbolag vid eventuell skada som dykt upp. För mig har det verkligen varit bekymmersfritt.
Nu har jag en bil leasad på företaget men den har jag ju folierat så är inte alltför orolig för lacken där. Det är dock en ny ÅF så vem vet när det är dags
Tänker inte hänga ut något märke eller tillverkare. Mitt fokus under min leasingtid var väldigt mycket på att det inte skulle bli övermil. Den delen var ganska tydlig i kontraktet och det är lätt att förstå att värderingen på bilen efter 3 år blir en helt annan om den gått en massa mil längre. Skick, bilvård och slitage däremot tycker jag är lite mer subjektivt även om det finns en slitageguide. Återstår att se hur det blir med Zeekr och min X om 3 år. Jag tycker hur som helst att man skall ta in i kostnaden att det kan komma en kostnad i samband med återlämningen i sin kalkyl och inte stirra sig blind på månadskostnaden som står i reklamen.
Vilken tur; vi vill ju inte att detta globala jätteföretag med miljardomsättning skulle bli ledset och börja gråta, eller hur?
Jag har bara gjort en privatleasing, och det var en 13-månaders-deal med Hedin och en Nissan Leaf.
Det fanns bra guider om vad som var normalt slitage innan och inget konstigt med det. De visade bilder på vad som var accepterat och vad som inte var.
När jag väl lämnade tillbaka bilen mölttes jag av nära nog totalt ointresse av Hedin. Det kan ju ha varit att detta var någon vecka efter Hedin hade gått ut med varsel om uppsägning för väldigt många.
Det är nu fyra månader sedan och jag har inte hört ett ljud. Bilen står fortfarande avställd med Hedin Bil som ägare.
Har hört från nuvarande och tidigare Hedin anställda att efter att ha växt och sparkat folk i omgångar tagit in nya märken så har dom väldigt dåligt koll på återtagna leasingbilar och begagnat på dom olika anläggningarna det finns bilar som stått halvårsvis när målet är max 90 dagar på Begagnatgolvet
Bekant snokade upp i deras inventarier en 2022 Leaf med 1500mil i nyskick som han skammbudade på och köpte för peanuts
Jag frågade vad som skulle ske med den. Killen visste inte och jag undrade varför jag inte fått ett erbjudande om förlänging av leasingen.
Det hade man diskuterat, men inte beslutat om. Men då skulle priset vara samma som tidigare. Men det hade kanske kunnat disktueras?
Går det som vanlig kund att studera hela äganderesan för en bil? Jag förundras fortfarande över att man kan privatleasa en ny elbil för säg 5500kr/mån som samtidigt säljs för ca 500 0000kr. Om man bortser från att de säkert gör allt dom kan för att mjölka dig på ännu mer pengar under leasingtiden och vid återlämning så står man då med en tre år gammal bil och fakturerat knappt 200 000 kr. Då återstår alltså 300 000 kr att hämta hem. Och detta med en elbil där fler och fler väljer leasing av en ny bil. Vad jag har hört är att bilarna säljs utomlands men snart inser väl även dom att leasing känns smidigt. Dessutom är teknikutveckling så fruktansvärt snabb när det kommer till elbilar. Skulle inte förvåna mig om det inom närmaste 3-4 åren kommer någon riktig gamechanger som gör att många av de bilar som vi har idag inte går att sälja utan att man då går med förlust på bilen som tillverkare.