Kanske man kan tipsa om en Renault Twizy i elvariant? ![]()
Det handlar om hela grejen med eldrift anser jag. Det är det som gör upplevelsen överlägsen en fossilbils. Det handlar om att inte behöva ha en komplicerad framdrift med påfyllande av flytande drivmedel som förbränns för att kunna köra.
Det är typ som en borrmaskin, man kopplar in batteriet och trycker på avtryckaren. Enkelt och trevlligt.
Håller med, som bruksbil. Ibland vill man göra det lite svårt för och ha en bråkig förgasare och lite kärv låda som behöver dubbeltramp.
Bild från i midsomras när jag brände ett varv i rekorden från 1960 efter att gjort en justering av brytarspetsarna. Långsam, bråkig och bullrig. En känsla som inte finns i någon elbil. ![]()
Hej,
väcker denna tråd till liv igen.
Jag har beslutat mig för att sälja min bensinbil nu. Om jag ska ersätta Volkswagen sportscombi med en helt eldriven bil -har jag förstått det rätt att det är Kia Eniro, Skoda Enyaq, id4 som är rimliga varianter att ’byta’ till?
Har ni några andra tips? Tänkte köpa begagnad elbil och min budget är ca 250 000 kr
Tack på förhand för er hjälp.
Vad har du för behov är ju första frågan då. Andra är kan du ladda hemma?
Tredje är om du bryr dig om geopolitik eller bara vill ha så mycket bil som möjligt.
Tack för ditt inspel,
Vi kör cirka 1000-1500 mil om året. Kommer installera laddbox hemma om vi köper elbil (bor i hus)
Viktigt med utrymmet för att kunna packa en del väskor då hela familjen (2 vuxna och två barn under 6 år) med jämna mellanrum åker upp till släkt i Göteborg (från Malmö) - där är vår nuvarande Volkswagen riktigt bra
Hör gärna dina tankar kring geopolitik och bilköp
Tack ![]()
Kia E-Niro/Niro EV tror jag är för liten eller blir för liten (om några år när barnen växer).
Skoda Enyaq och VW ID.4 är rymligare. Andra alternativ att överväga kan vara Volvo XC40 Recharge eller Tesla Model Y.
Det finns noll bekymmer med att köra mellan Malmö-Göteborg, gott om laddare (jag tänker du får räkna med ett kortare stopp för laddning och tömma blåsor). Äldre ID.4 och Enyaq saknar dock batteriförvärmning vid snabbladdning, så vintertid kan du få räkna med ett längre laddstopp.
Äh en del hänger upp sig på bilar som kommer från Kina även begagnade.
Har du inga såna preferenser är MG ZS ev long range 2022→ riktigt stadiga bilar, inte så kul men hållbara. Min har snart gått 12k mil och går lika långt som när den va ny. Har bara bytt bromsarna bak.
Don är relativt lika Kia e-niro i storlek och egenskaper men lite billigare i inköp pga uddamärke.
Hej, tack för bra inspel med Volvo XC40 Recharge och Tesla Model Y - ska kolla in.
Gällande de äldre modellerna ID.4 och Enyaq som saknar batteriförvärmning - från vilket år är detta “korrigerat” från tillverkarnas sida?
Kanon, tack för infon. Den ska jag kolla in. ![]()
Inte till mig men here goes.
Nordeuropeisk så du får service/underhåll, nära till delar och sponsar EU-företag!
ID4 av de du listat, prisvärd är bara förnamnet beggad.
Enyaq brukar ligga högre i pris
Enyaq fick detta tillsammans med en ny motor och en hel del annat i och med årsmodell 2024.
Årsmodell 2024 kom detta, men man får kolla noggrant då det inte gäller alla bilar av den årsmodellen. Enklast är att kontrollera att den har 286 hk, då är det den uppdaterade modellen. Men dessa ligger nog avsevärt över din budget tyvärr.
Om ni kör så lite kan det vara värt kolla upp privatleasing. Just nu finns riktigt bra priser uppe på många rymliga elbilar. 250k segmentet är lite tufft hitta nåt som är välutrustad, går långt och är rymlig. Kan också vara skönt ha panoramatak och låg vägbuller för passagerare i baksätet.
Tack för tips ![]()
Tack för bra input. Har förstått att Carla.se är bra för att köpa begagnad bil, men vart är de bästa ställena att vända sig för privatleasing?
För privatleasing är det nog bäst bara gå till varje märkes hemsida och se vad de erbjuder. Sen kan man säkert få bättre erbjudanden om man pratar med en säljare på plats men jag är för lat för sånt. Det finns en tråd om bra privatleasing erbjudanden
Det är svårt det där när man kör relativt få mil då elbilar lönar sig mest när man kör mycket givetvis. Leasing blir nog ändå inte billigare än dina nuvarande driftkostnader men kan vara enkelt sätt att få testa på elbilen utan att behöva gå in med massa kapital och risk. Och kör man runt 1k-sträcket om året så är nog leasing kanske mest idealt ändå.
Tillägg: För att köpa begagnat är givetvis också Kvd bra. De besiktigar bilarna väl innan köp. Blocket funkar också för att få snabb översyn vad saker och ting går för (listpriser är oftast något överprisade)