Att gå från bensinbil till elbil

Hej,

Jag har länge varit väldigt sugen på att skaffa elbil istället för vår nuvarande Volkswagen Sportscombi från 2019 som jag tankar med 95-bensin.

Anledningarna till att jag hellre vill ha en elbil är följande:

  • för att det känns bättre att åka runt med ett elfordon än med en bensinbil sett utifrån utmaningarna med klimatet
  • för att det bör bli billigare drivmedelsmässigt om jag laddar hemma nattetid (bor i hus)
  • för att jag anser att vi som bor i ett så välutvecklat land som Sverige bör gå i bräschen när det kommer till omställning, och jag får nog kalla mig till över-medelklass i svenska mått mätt så jag bör vara en av de jag själv tycker ska visa vägen.

Dock finns det utmaningar som gör att jag inte tagit steget, än.

  • Vi kör endast 700 mil / år & jag får svårt att räkna hem en kalkyl där ett högt inköpspris för själva elbilen äts upp av den billigare kostnaden för drivmedel
  • Med vår nuvarande billösning med Sportscombin så är vår ungefärliga månadskostnad ca 2 000 kr (högt räknat) & oavsett om jag väljer att köpa en elbil eller leasa en så kommer jag aldrig i närheten av denna månadskostnad.

Jag tycker helt enkelt att det är lite störigt/skevt att jag inte kan gå över till en eldriven bil utan att behöva gå upp i månadskostnad.

Därför vänder jag mig nu till er som har koll på marknaden, finns det någon lösning som möjliggör att jag kan skaffa elbil utan att behöva öka månadskostnaden så markant? Eller tänker jag i något steg fel?

Jag ska också säga att jag inte vill minska möjligheten till lastutrymme jag har i min nuvarande bil och att jag har två små barn som ska få plats i bilen.

Tack på förhand!

Golf sportcombi?

Det blir inte lätt att få en kalkyl på det att gå ihop, finns helt enkelt inga begagnade bilar som är i samma storlek, är den nuvarande bilen betald och det bara är löpande drift som ska betalas blir det ännu svårare att räkna hem.

Golf finns som elbilar, men inte kombimodellen så behöver ni faktiskt kombi går den bort annars borde ni kunna byta relativt jämt mot en sån.

Ett alternativ skulle kunna vara en MG5 eller ZS som börjar komma tillbaka från leasing nu och komma ut till försäljning, elbilar är kalla nu så det kan va prutläge och det känns som ni kan få ganska bra pris på eran bensinbil i inbyte just nu.

Detta under förutsättning att man inte värderar huruvida man vill köra kinesiskt eller inte men som begagnad har du ju åtminstone inte köpt den ny.

Man skulle kunna argumentera för en Nissan Leaf av senare modell i erat fall med, det är en prisvärt alternativ men man måste vara medveten om den modellens svagheter, som enfasladdning, utdöende snabbladdningsstandard och batterier som överhettar.

1 gillning

Stort tack för din input! Säkert en schimpansfråga så jag ber om ursäkt på förhand; vilka kedjor är det som leasat ut MG-bilarna som nu är på väg tillbaka och som du tycker jag ska vända mig till?

Hej, och välkommen till forumet!

Precis som Larsson var inne på så kommer det vara svårt att hitta en begagnad elbil som är några år gammal med lastvolymen du efterfrågar, och eftersom du är tydlig med att du inte vill göra avkall på det, så får jag helt enkelt förhålla mig till det.

För att reda ut exakt hur stort baggageutrymmet i en Golf Sportcombi från 2019 är så googlade jag fram denna broschyr. Och hittade att lastvolymen i denna är enligt nedan:

Bagageutrymme
Längd uppfällt/nedfällt säte (mm) 1 055/1 831
Volym uppfällt/nedfällt säte (liter) 605/1 620

Det är alltså detta eventuell ny bil behöver matcha. Inga av bilarna Larsson nämnde kommer ens över 500 liter vid uppfällt säte.

Irrelevant parantes

På sida 6 i broschyren så kallar Volkswagen bilen för “Sverigevännen”. Det var nog ändå ett ganska… intressant ordval. Med tanke på samtida politik, och även Volkswagens förflutna. Man undrar vem som jobbade på VW:s svenska kommunikationsavdelning när den broschyren skrevs.

En kreativ lösning är att det ju finns äldre begagnade elskåpbilar på marknaden som har mer lastvolym så klart. Då får du oftast plats med tre personer fram. Du nämner att du har två barn som ska åka med, men inget om en till vuxen. Så om du är singel så är det ju en möjlig lösning. Men det är det långt ifrån alla som skulle acceptera att ha en skåpbil som daily driver. :slight_smile:

En annan lösning är att, i och med att du bor i hus, så kanske du har möjlighet att ställa upp två bilar på uppfarten, men då blir det också i princip omöjligt att få ner din kostnad, då två bilar kostar mer än en, om man inte kör så mycket att besparingen i bränsle i sig är värt det. Vilket jag har svårt att se att det bli om du bara kör 700 mil.

Om det är en familj med två vuxna i så kan det ju i sig vara ett lyft i livskvalité att ha två bilar, till exempel om ni båda ska göra olika saker på olika ställen. Då skulle er elektriska andrabil kunna vara t.ex. en gammal Leaf eller Zoe med litet batteri, som ni använder mest, så får Golfen stå om ni inte behöver lasta mycket eller om ni inte behöver båda bilarna. Men det beror, igen, på omständigheter som jag inte känner till.

Ytterligare en möjlig lösning är väl att köpa en bil med dragkrok som kan dra släp. Beroende på hur ofta du faktiskt behöver de stora lastvolymerna, så kan ju möjlighet till släp väga upp att du inte har stort lastutrymme. Men även här varierar det ju väldigt mycket hur mycket släp olika elbilar kan dra. Min Renault Mégane E-tech kan dra 900 kg (teoretiskt om den hade dragkrok), men det finns elbilar som kan dra både mer och mindre (vissa inget alls).

Till sist, jag har inte koll, men det kanske finns någon laddhybrid som gör det du är ute efter? Jag är generellt inte ett fan av laddhybrider, det blir bara en mer komplex lösning och onödig dödvikt med ett ICE-system att åka runt med i onödan, som dessutom måste motioneras då och då. Men det kanske finns några laddhybrider som checkar boxarna. Jag vet inte.

Slutsatsen är nog att det inte finns någon lösning som både bibehåller lastutrymme och passagerarkapacitet som ens kommer i närheten av din befintliga månadskostnad. Om du inte råkar vara singel och kan tänka dig en skåpbil som daily driver. Eller kan tänka dig släp som lösningen de gånger du behöver lastutrymmet. Kan man tänka sig göra avkall på någon parameter är det så klart enklare. :slight_smile:

1 gillning

Det är framförallt Hedin och Holmgrens.

Men i och med lastkapaciteten så behöver du nog ha med dig ett typiskt lass och kolla så det passar, som pv2b skriver, det finns i princip inga prisbilliga alternativ som gör samma sak för samma pris.

Golf kombi överlag är en grymt bra bil med mycket utrymme, det är bara synd att Volkswagen valde att bara göra den “vanliga” golfen eldriven.

personlig åsikt generellt

Trots dedikerade elbilsplattformar och tjat om hur bra det är så lyckas (prioriterar?) ingen att få till lika bra utrymme som i en vanlig kombibil av äldre modell utan allt handlar om kardantunneln och platta golv.

1 gillning

Om bagageutrymme är viktigt så kanske en beggad Škoda Enyaq?

2 gillningar

Det är ingen dålig idé, baggageutrymmet är aningen mindre än en Golf SportCombi dock på 570-585 liter enligt car.info. Dock ska det tydligen gå in hela 1610-1710 liter med nedfällt säte vilket till och med bräcker SportCombin på den fronten!

Billigast på blocket just nu är denna: Blocket - Hela Sveriges marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m. - 269 900 kronor. Modellår 2022, så tämligen modern. Däremot har den gått hela 20 290 mil på 2 år(!). Inte en felskrivning, på en av bilderna framgår miltalet på instrumentpanelen.

Det kanske kan få kalkylen att funka med denna? Om man vågar köpa något med så högt miltal alltså.

1 gillning

Enyaq är en kanonkärra. Och i detta fallet tatuerar den exempel med vad dom är fel med dagens bilar, prova att ställa den och golfen bredvid varandra :flushed:

Skulle nog själv inte bangat på 20K mil, har haft massor med långmilade bilar som fungerat Skitbra.

Är väl kanske en nackdel att både nybils och batterigarantin gått ut på en så pass ny bil, skulle nog vilja ha ett dokumenterat batteritest på den.

påställd 2022-02-17
avställd 2024-07-10

232 km/dag. Imponerande. Den har inte körts av någon med räckviddsångest iallafall.

1 gillning

Sjukt. Inte ens säkert den är snabbladdad nångång…

Stort tack för din kreativa input!!

Jag borde skrivit att vi är två vuxna och två barn så elskåpbilsalternativet blir därmed inte aktuellt.

De längre körningar vi har några gånger per år är till Göteborg (från Malmö) då svärföräldrarna bor där, och det är under dessa körningar jag också velat köra helt på el, så laddhybridalternativet går bort i och med det.

Tack än en gång för ditt engagemang!

Var gör man ett batteritest?

Övermedelkass och en ökad kostnad kanske inte är ett stort problem ekonomiskt? Du får en trevligare bil på alla punkter med elbil och alla dina inledande argument för elbil blir verklighet. Ökad månadskostnad kan du kanske se som sekundär? Men sen har vi ju hela känslan av att behöva betala mer vilket ju är högst personligt.

Begagnatmarknaden blir större och större så där skulle jag titta först. Batteriångest och att det måste vara en ny elbil för att inte få ett dåligt batteri kan du glömma (om du nu tänk det). Viss degradering finns men den är inte linjär på något sätt. Batteriet tappar mest det första året och därefter är det inte mycket varje år.

Med elbil så kan jag inte gå tillbaka även om det i mitt fall inte blev en ökad månadskostnad utan det gick jämnt ut när räntorna gick upp jämfört med den förra betalda bensinbilen. Jag köpte en av de sista nya VW e-up med privatlån för 194 000 kr demo med 300 mil på mätaren för 3 år sedan och kör 3 500 mil/år.

1 gillning

Elbilar är tunga, vilket i mitt tycker förstör körupplevelsen.

Men dom måste inte va. Min bil är lika stor som en Tiguan Diesel men väger mindre.

För de flesta så är bilen en “røvtransport” som skall ta vederbörandes røv från A till B, någon körupplevelse finns inte på listan över vad som är viktigt.

Inte alla

Ett perfekt exempel är BMW i3 med en monocoque i carbon fiber och det mesta av sina 1300kilo (långt under vad merparten av ICE bilarna väger idag) placerat under golvet och med sina smala höga hjul är den en raket på krokiga vägar visst inte bästa räckvidden med otroligt mycket körglädje för pengarna

Min go-to drivers car BMW i4 e-Drive 40 den bakhjulsdrivna med 340 hästar och en vikt på 2000 kilo har den en effekt till vikt ratio inte många midsize ICE bilar kan erbjuda och körglädje i parti och minut

Min ID.BUZZ däremot med sina 2.5 ton är en riktig klump men den ger sig inte ut för att vara “sportig” den är bara ett otroligt praktiskt och bekvämt A till B transportmedel vill jag ha riktig körglädje har jag min Mk1 Golf Cabriolet och en Ducati

Så att alla elbilar förstör köpupplevelsen håller jag inte med om…

1 gillning

Det håller jag med om, men Electric-Bo nämnde att elbilar gav en överlägsen upplevelse och jag höll inte med pga vikten.

1 gillning

Inte alla, men de flesta

Håller med så sett, körupplevelse är mer än acceleration. En klump på två ton kan aldrig bli lika kul som nåt runt tonnet med mycket mindre hästar.

1 gillning