Hej, och välkommen till forumet!
Precis som Larsson var inne på så kommer det vara svårt att hitta en begagnad elbil som är några år gammal med lastvolymen du efterfrågar, och eftersom du är tydlig med att du inte vill göra avkall på det, så får jag helt enkelt förhålla mig till det.
För att reda ut exakt hur stort baggageutrymmet i en Golf Sportcombi från 2019 är så googlade jag fram denna broschyr. Och hittade att lastvolymen i denna är enligt nedan:
Bagageutrymme
Längd uppfällt/nedfällt säte (mm) 1 055/1 831
Volym uppfällt/nedfällt säte (liter) 605/1 620
Det är alltså detta eventuell ny bil behöver matcha. Inga av bilarna Larsson nämnde kommer ens över 500 liter vid uppfällt säte.
Irrelevant parantes
På sida 6 i broschyren så kallar Volkswagen bilen för “Sverigevännen”. Det var nog ändå ett ganska… intressant ordval. Med tanke på samtida politik, och även Volkswagens förflutna. Man undrar vem som jobbade på VW:s svenska kommunikationsavdelning när den broschyren skrevs.
En kreativ lösning är att det ju finns äldre begagnade elskåpbilar på marknaden som har mer lastvolym så klart. Då får du oftast plats med tre personer fram. Du nämner att du har två barn som ska åka med, men inget om en till vuxen. Så om du är singel så är det ju en möjlig lösning. Men det är det långt ifrån alla som skulle acceptera att ha en skåpbil som daily driver. 
En annan lösning är att, i och med att du bor i hus, så kanske du har möjlighet att ställa upp två bilar på uppfarten, men då blir det också i princip omöjligt att få ner din kostnad, då två bilar kostar mer än en, om man inte kör så mycket att besparingen i bränsle i sig är värt det. Vilket jag har svårt att se att det bli om du bara kör 700 mil.
Om det är en familj med två vuxna i så kan det ju i sig vara ett lyft i livskvalité att ha två bilar, till exempel om ni båda ska göra olika saker på olika ställen. Då skulle er elektriska andrabil kunna vara t.ex. en gammal Leaf eller Zoe med litet batteri, som ni använder mest, så får Golfen stå om ni inte behöver lasta mycket eller om ni inte behöver båda bilarna. Men det beror, igen, på omständigheter som jag inte känner till.
Ytterligare en möjlig lösning är väl att köpa en bil med dragkrok som kan dra släp. Beroende på hur ofta du faktiskt behöver de stora lastvolymerna, så kan ju möjlighet till släp väga upp att du inte har stort lastutrymme. Men även här varierar det ju väldigt mycket hur mycket släp olika elbilar kan dra. Min Renault Mégane E-tech kan dra 900 kg (teoretiskt om den hade dragkrok), men det finns elbilar som kan dra både mer och mindre (vissa inget alls).
Till sist, jag har inte koll, men det kanske finns någon laddhybrid som gör det du är ute efter? Jag är generellt inte ett fan av laddhybrider, det blir bara en mer komplex lösning och onödig dödvikt med ett ICE-system att åka runt med i onödan, som dessutom måste motioneras då och då. Men det kanske finns några laddhybrider som checkar boxarna. Jag vet inte.
Slutsatsen är nog att det inte finns någon lösning som både bibehåller lastutrymme och passagerarkapacitet som ens kommer i närheten av din befintliga månadskostnad. Om du inte råkar vara singel och kan tänka dig en skåpbil som daily driver. Eller kan tänka dig släp som lösningen de gånger du behöver lastutrymmet. Kan man tänka sig göra avkall på någon parameter är det så klart enklare.