Att ladda 800-voltsbilar på 400-voltsladdare

Undersökte hur Xpeng G9 betedde sig på olika laddplatser häromdagen – det är ju ett laddmonster med sin maxeffekt på 320 kW. Men det gäller naturligtvis att laddaren kan ge den effekten också. Oftast när bilar kan ladda över 200-220 kW så är det för att de har högre spänning i batterierna så kallad 800-voltsarkitektur i stället för 400-volt

Det är aldrig exakt 400 respektive 800 volt

I inget av fallen är har bilarna en spänning på exakt 400 volt och 800 volt och exempelvis flera Tesla-bilar har en högre maxeffekt (250 kW) än vad exempelvis Kias E-GMP-plattform kan komma upp i (240 kW för EV6 och 210 kW för EV9).

Detta beror på att framförallt EV9 har rätt låg nominell spänning på så lågt som 552 volt medan Teslorna går upp emot 480 volt. I gengäld klarar Teslorna mycket högre ström, så hög så att CCS-standarden inte ens medger så många ampere och därför följer inte Teslorna och Tesla Supercharge standarden. Det är dock fler laddplatser som går över CCS-standardens max 500 ampere så som Nios laddare som de har vid sina Power Swap-stationer. De kan pumpa ut 660 ampere och ge upp till 500 kW.

Så laddar olika 800-voltsbilar på 400-voltsladdare

Med det sagt så tänkte jag att vi skall använda denna tråden för att hålla oss uppdaterade om vad som egentligen händer när vi ansluter 800-voltsbilar till olika typer av laddare. Så länge vi håller oss till 800-voltsladdare är det naturligtvis ingen större gåta utan problemet uppstår när bilen skall spänningsomvandla från en 400-voltsladdare.

Jag taggar nester @elmacken redan nu så han får strecka upp mig direkt :slight_smile:

Typ av laddare 400-voltsbil Xpeng G9 Audi/Porsche J1 Kia/Hyundai E-Gmp
50 kW (400V) 50 kW 50 kW 50 kW 50 kW
100 kW (400V) 100 kW 85 kW 100 kW Ca 100 kW
150 kW (400V) 150 kW 85 kW 140 kW Ca 100 kW
150 kW (800V) 150 kW 150 kW 140 kW 150 kW
200 kW (400V) 200 kW 85 kW 140 kW Ca 100 kW
200 kW (800V) 200 kW 200 kW 200 kW 200 kW
250 kW (Tesla V3) 250 kW 85 KW 140 kW Ca 100 kW *
250 kW (Tesla V4) 250 kW 85 KW* 140 kW Ca 100 kW
250 kW (800V) 200 kW 250 kW 250 kW 240 kW
300 kW (800V) 200 kW 300 kW 270 kW 240 kW
400 kW (800V) 200 kW 320 kW 270 kW 240 kW
  • Startar ej eller krånglar ofta
3 gillningar

Grymt fin sammanställning, liten korrigering på Porsche och Etron-GT deras 150kW DC-DC har en limit på 350A så den kommer upp i cirka 140kW på ett 400V-system.

1 gillning

Har Kia nån 180A limit när det gäller 400V laddare, varför presterar den annars inte runt 200kw även på 400V laddare? (400V*500A)…
Menar Xpeng, sorry

Helt klart intressant.
Har tittat på min laddhistorik i de olika apparna, samt kollat Chargefinder, men hittar ingen info om en station är 400V eller 800V. Tips på hur man ser detta?

Snyggt sammanställt @Esse.
Min enda fundering finns på rad 4, hur en 400V-bil kan få mer effekt än laddaren lämnar?
image

Sen finns fler varianter på att laddstationen kan begränsa laddeffekten på 400V-bilar, exempelvis om anslutningskabeln är ratad för lägre ström än 500A (exempelvis ABB Terra 184 (max 180 kW) med max 400A-kablar). Då får en 400V-bil inte full effekt på en sådan station utan begränsas ev av tillgänglig laddström.

Majoriteten av nya snabbladdare som installeras idag har multi-voltage, dvs ett spann på ca 200-1000V (med lite variation). Ibland syns det i displayen och ibland endast på märkplåten. Så inget enkelt sätt att få informationen.
Dock, ska man ha någon form av mycket förenklad regel (för att koppla det till laddeffekt) så bör man leta efter laddare som ger ≥300 kW.

Copy paste :slight_smile: Tack fixat nu!

1 gillning

@Esse, du som varit till V4-stationer. Vad står det på märkskyltarna på kraftmodulerna? Är det fortsatt enbart 500V-hårdvara?

Alltså på kraftskåpen och inte satelliterna?

Precis min fråga. :slight_smile: Jag har fått uppfattningen att kraftskåpen är av “V3-typ” trots att satelliterna är V4?

Det skall jag ta reda på!

Du har rätt @David !

1 gillning