Undersökte hur Xpeng G9 betedde sig på olika laddplatser häromdagen – det är ju ett laddmonster med sin maxeffekt på 320 kW. Men det gäller naturligtvis att laddaren kan ge den effekten också. Oftast när bilar kan ladda över 200-220 kW så är det för att de har högre spänning i batterierna så kallad 800-voltsarkitektur i stället för 400-volt
Det är aldrig exakt 400 respektive 800 volt
I inget av fallen är har bilarna en spänning på exakt 400 volt och 800 volt och exempelvis flera Tesla-bilar har en högre maxeffekt (250 kW) än vad exempelvis Kias E-GMP-plattform kan komma upp i (240 kW för EV6 och 210 kW för EV9).
Detta beror på att framförallt EV9 har rätt låg nominell spänning på så lågt som 552 volt medan Teslorna går upp emot 480 volt. I gengäld klarar Teslorna mycket högre ström, så hög så att CCS-standarden inte ens medger så många ampere och därför följer inte Teslorna och Tesla Supercharge standarden. Det är dock fler laddplatser som går över CCS-standardens max 500 ampere så som Nios laddare som de har vid sina Power Swap-stationer. De kan pumpa ut 660 ampere och ge upp till 500 kW.
Så laddar olika 800-voltsbilar på 400-voltsladdare
Med det sagt så tänkte jag att vi skall använda denna tråden för att hålla oss uppdaterade om vad som egentligen händer när vi ansluter 800-voltsbilar till olika typer av laddare. Så länge vi håller oss till 800-voltsladdare är det naturligtvis ingen större gåta utan problemet uppstår när bilen skall spänningsomvandla från en 400-voltsladdare.
Jag taggar nester @elmacken redan nu så han får strecka upp mig direkt
Typ av laddare | 400-voltsbil | Xpeng G9 | Audi/Porsche J1 | Kia/Hyundai E-Gmp |
---|---|---|---|---|
50 kW (400V) | 50 kW | 50 kW | 50 kW | 50 kW |
100 kW (400V) | 100 kW | 85 kW | 100 kW | Ca 100 kW |
150 kW (400V) | 150 kW | 85 kW | 140 kW | Ca 100 kW |
150 kW (800V) | 150 kW | 150 kW | 140 kW | 150 kW |
200 kW (400V) | 200 kW | 85 kW | 140 kW | Ca 100 kW |
200 kW (800V) | 200 kW | 200 kW | 200 kW | 200 kW |
250 kW (Tesla V3) | 250 kW | 85 KW | 140 kW | Ca 100 kW * |
250 kW (Tesla V4) | 250 kW | 85 KW* | 140 kW | Ca 100 kW |
250 kW (800V) | 200 kW | 250 kW | 250 kW | 240 kW |
300 kW (800V) | 200 kW | 300 kW | 270 kW | 240 kW |
400 kW (800V) | 200 kW | 320 kW | 270 kW | 240 kW |
- Startar ej eller krånglar ofta