Att parkera och ladda som besökare i storstäder

Under nyårshelgen blev det en biltur till Göteborg med barnen, vi sov en natt på hotell och besökte Universeum bl.a och en reflektion från resan är hur olika Sveriges två största städer tänker kring parkering och destinationsladdning på besöksparkeringar.

Parkering Göteborg tillämpar en prismodell där det kostar 30 kr/h kl. 08-22 och övrig tid 2 kr/h plus 5 kr/kwh om man även laddar bilen. Vi parkerade nästan exakt ett dygn, 23 h och 40 min för att vara exakt till en kostnad på 430 kr. Passade även på att ladda bilen, 60,8 kwh (3,7 kw/h) till en kostnad på 304 kr. Totalpriset blev 734 kr för parkering och laddning.

I Stockholm däremot skulle samma lika gällande parkeringstid och laddning ha kostat mig 425 kr. Stockholm har högre timpris på parkeringen (90 kr/h) men har ett fast dygnspris på 425 kr samt att laddning ingår i priset.

Jag är ganska ofta till Stockholm i jobbet och oftast får jag betala 425 kr, det om besöket är mer än 5 timmar, så kortare besök blir dyrare i Stockholm än Göteborg men 1 dygn blir billigare i Stockholm.

Sedan kan jag tycka att 5 kr/kwh vid en laddningseffekt på 3,7 kw per timme är ganska dyrt. På länken nedan redovisar Parkering Göteborg vad det kostar i andra städer.

Hittade länken nedan hos Parkering Göteborg där de redovisar priser för kommunala parkeringar i andra städer, även där priserna ganska höga för destinationsladdning.

Måste kommunerna ta ett högre pris för att inte konkurrera med privata aktörer eller beror det på något annat? De borde väl vilja ha låga priser för att locka besökare till sina städer?

Kommunerna bör inte bjuda på laddningen, är troligen därför det kostar som det gör i Göteborg. Nu har ju dom steppat upp rejält sedan några år och deras parkeringsapp är nog en av de bättre som finns med allt på ett ställe. Jag har inget emot en dyr parkering som besökare, jag kan ju själv välja att inte åka dit, och på tjänsteresa skickar man kvittot till jobbet.

Någonstans är destinationsladddning i städer det enda stället jag accepterar hittepålösningar för betalning, det skulle vara extremt dyrt med kortautomat överallt.

Kommer inte igår hur det är i Stockholm, brukar parkera i typ Gnesta och åka pendeln in när jag är där på besök så har inte betalat för parkering där på länge.

När jag är på HQ i Södertälje några dagar står jobbet för parkering på hotellet så vet inte vad nåt sånt kostar :face_with_peeking_eye: bara att en Enyaq iV85 lätt kommer Oskarshamn - Södertälje på en laddning. :joy:

Vi brukar bo på Lindholmen , och oftast på Radisson Blue riverside hotell. P hus med gott om laddplatser tvärs över gatan . Många som arbetar där ute på vardagar, så på helgerna verkar det vara gott om lediga platser . Vill man inte ta bilen till centrum, så finns Älvsnabben nära till hands . På Radisson kan man sitta på taket och bubbla inomhus eller utomhus , med ett glas vin i näven , och spana ut över Älven , hamnarna och staden . Riktigt gött :blush:

Gratis är gött :blush: . Går ej efter 1800 dock , men gillar man kvällens nöjen så finns det ju andra transport möjligheter tillbaka .

En av killarna där i baren har vart deltagare i VM i Gin och tonic har jag för mig… Fråga efter honom så får du nått riktigt gott i näven :slight_smile:

Edit… tror @cgullin bodde på typ Mektagonen och där ingick laddning… Men kan ha fel.

1 gillning