Jag håller med i det mesta du skriver, Audi är ju inte direkt pulshöjande. Enligt mig så har de aldrig varit på samma nivå som tex BMW och är fortfarande inte. Snyggast bilar i Volkswagen gör nog Seat Cupra alternativt Skoda, VW och Audi är lite väl slätstrukna. Men om du tar en R8 så tar jag nog en GT3 RS, den är ju släkt…
En modern Audi-favorit är ju annars första generationen av A5 (2-dörrars). En helt otroligt vacker bil (ja, där kan vi använda ordet vacker och inte som @Esse’s missbruk av ordet ). Glömmer aldrig mullret i den V8-versionen…
Q6 e-tron är ju för övrigt en helt otroligt tråkig bil. Kan nästan inte komma på någon tråkigare modern bil.
Hämtade en lätt begagnad hos en handlare i Tyskland till firman för många år sedan och visst är V8 mullret härligt likaså inredningen men utsidan har hunnit bli lite mellanmjölk En granne här har en i Ferrari rött med svarta fälgar visst man vänder sig om för ljudet men inte direkt för designen som dock är tidlös
To each his own
Skulle inte ens fundera att stanna på en 400V stolpe så om den gav 135Kw i snitt 10-80%, vilket den knappast lär göra då den verkar falla av ganska snabbt efter 50% från den där peaken på 270kw vid 800v.
Så snitteffekten på Q6 vid 800v hamnar ändå under 200kW, och tiden ganska lik EV9 med lika stort batteri trots att den senare maxar 210kw.
Dvs det ser mer ut som att laddkurvan är halverad på 400v och då pratar vi 40min 10-80%.
Att designa en 800v bil efter designen på V3 laddare är en helt galen tanke, speciellt då Tesla kommer fasa ut dessa mot V4 som har längre kablar.
Sen har jag aldrig fattat det där med uspen för 40 stolpar.
När det i normala falla behöver laddas så står det ändå 36 stolpar tomma, och sen när det är maxtrafik och det är så oerhört bra med många stolpar ja då levererar en stor Teslastation 40kW/ladduttag.
Men det ser stort och vräkigt ut! American Exceptionalism du vet. Allt ska vara större.
Om man tittar på andra sidan av myntet så har det iallafall uppgraderingspotential. Något som Landet Lagom är superdåligt på. “Jaha, är det nu äntligen dags att efter 100 år av trängsel bygga Citybanan? Jo men det här är ju enda chansen under de kommande 100 åren att gräva här under centrala Stockholm. Ja men då tycker jag att vi bygger ett dubbelspår då. Det lär ju hålla i 20 år åtminstone… kanske. Något annat skulle bli för dyrt. Vi måste räkna hem det här på max 20 år.”
Landet Dumsnål.
Jag laddar hos Tesla just på grund av att de har många stolpar. Jag föredrar att ladda framför att stå i kö.