Som tjänstebilsåkare så tittar man konstant runt bland olika modeller som kan vara intressant inför nästa byte Nu ska inte jag byta ut min BMW i4 förrän nästa sommar men det hindrar mig inte från att spana runt lite.
Var inne och kollade igenom listorna på valbara bilmodeller som vi får välja på och hittade en intressant notering i listan över Audimodellerna.
Längst ner fanns en notering om att Audi A6 e-tron har försäljningsstart nu i augusti!
Vet @Esse eller @cgullin något mer om detta, eller är det något embargo som hindrar er från att säga något?
Är det fler än jag som hört tjattret om att Audi droppar E-tron benämningen på sina EV och istället gör alla jämna nummer 2 4 6 8 EV och ojämna nummer 3 5 7 9 ICE versioner Då kanske man frågar sig vart hamnar Hybriderna som hos många tillverkare kallas för “elektrifierade” Om detta stämmer så låter det som Audi inte tänker fasa ut ICE så snart som planerat
I dagarna har dom presenterat 2025 RS Q8 med dubbelturbo V8 och 631 hästar som kanske talar emot…
Är det så att Audi äntligen satt laddluckan på rätt sida? Dessutom ser det ut som de har laddlucka även på höger bak för endast AC. Stämmer detta är det ju skitbra. Ser klart modernare ut invändigt än tidigare. Men fortfarande Audi-trist utvändigt tyvärr.
Jag har aldrig varit ett fan av Audi men den här går helt klart i rätt riktning.
Q6 har på båda sidor som standard och eftersom A6 ska bygga på samma teknik är gissningsvis så även där. Skulle bli förvånad om man tog bort en lucka. Dock endast DC på försrsidan, AC på båda sidor för Q6
Ja fast det är sjukt mycket smidigare vid Teslas laddare att parkera rätt, Audi har ju dessutom då valt att ha en lucka på varje sida. Sen ser jag inget problem med att ha den ut mot vägen, laddhandtaget sticker ju iaf inte ut mer än en normal backspegel, dessutom har man oftast förardörren på vänster sida. Men för dem få som laddar utmed trottoarer så är ju höger sida bättre … eller inte, där är fullt av fotgängare, cyklister elsparksycklar och annat ofog.
Som Björn säger: “left side is the right side, right side is the wrong side.”
Varför designa en 800v bil efter hur tesla har sina laddstationer utformade??
Är väl ingen som vill stanna där och harva dubbelt så lång tid som vid en ”riktig” stolpe.
Även om man har 800V arkitektur så går det ju få ut hög laddhastighet vid 400V, handlar ju bara om vilja. Åker man längre turer så är det ju betydligt fler 400V-laddare utmed vägen, Ionity tex bygger 8-12 laddare när Tesla slår upp 40st på sin site. För mig handlar det ju om tillgänglighet.
Audi kanske har en väldigt plan fin 135kW-laddkurva på sin Q6 så medelfarten blir bra iaf, vad vet jag.
Sen är det ju ingen nackdel att utfoma sin bil efter det största laddnätverket när det handlar om en sån enkel sak som placering av laddport. Det är ju flera tillverkare som ingått avtal i USA om att kunna nyttja Teslas laddinfrastruktur där eftersom nätverken använder olika kontakter i uttagen, vilket kommer spilla över hit vad gäller placering av laddport bla.
Laddkurvor laddlucksplacering 800 volt i all ära men det är ingen som talar om elefanten i rummet
Designen
Inte sen Freeman Thomas first gen TT och Frank Lamberty’s first gen R8 har Audi levererat något pulshöjande ja en och annan RS Avant har ju stuckit ut och förståss RS e-tron GT som verkligen höjer pulsen både kör och designmässigt
En enklare Q2 skiljer sig inte mycket designmässigt från en premium Q8 och så fortsätter det genom modellprogramet en A4 smetar man på lite plast på så blir den en All Road men fortfarande lika ointressant och saken blir inte bättre av att det verkar som hela TV4pölsan ska ha sina bilar i gråskalan med en och annan i vitt svarta och gråa bilar döljer alla linjer och blir en monolit men något ska ju mellancheferna ha att ta sig runt i och 4 nollor i grillen står högt på önskelistan av registreringsstatistiken att dömma
Igår fick jag klämma på VW ID.7 Tourer som stog bredvid en ID.7 i mörkblått misstaget (som säljaren höll med om) var att Tourer demon var svart bilen såg helt ointressant ut bredvid sin blåa brorsa men som säljaren sa “förmånsbils användaren vill ha en svart eller grå bil”
Enda Audi som platsar på min uppfart är en first gen V8 manuell R8 TACK