Autonoma bilar kontra Samhällsbyggnad

Ifrågasätter gubben fortsätter. Om vi verkligen tror på Autonoma bilar inom 5-10 år ? . Satsar vi inte på fel område inom infrastruktur då ? . Vi vårdar det vi har utan att bygga nytt när det gäller Järnvägen , men bygger mycket nytt / breddar med fler filer när det gäller vägar , utan att vårda det vi har på ett bra sätt alla gånger . Kommer inte antalet bilar på Riksvägarna minska avsevärt om Autonoma bilar cirkulerar lättillgängligt ? .

Till skillnad från den andra elbilspodden som finns tror inte jag att autonoma bilar är framtiden heller. Det är fortfarande sjukt ineffektivt rent utrymmesmässigt med bilar gäntermot i princip all annan kollektivtrafik.

Jo jag tror nog att det kan bli väldigt mycket använt lokalt i städer . Väljer man tåget den långa sträckan till Göteborg / Stockholm eller vilken större stad som helst , så är ju resan dit smidig och bekväm . Värre många gånger att ta sig vidare med flera byten osv . Då skulle jag gärna hoppa in i en sån för att komma dit jag ska direkt , om det blir en billig transport jämfört med Taxi . Långväga transporter däremot undrar jag om det verkligen passar så bra till .

Bättre då att satsa på underhåll av befintligt vägnät , och satsa på utbyggnad av t.e.x Järnvägsnätet kanske.

Tunnelbana är bra, svindyrt att bygga men relativt störningssäker och inte ivägen.

Städer ska anpassas för oskyddade trafikanter, farterna ska hållas nere och bilar begränsas. Walkable cities är framtiden och mellan dom järnväg.

Bilen kommer ha en roll i framtiden också för att göra det möjligt att bo i glesbygd men den framtiden är elektrifierad.

Dom närmaste minst minst 30 åren , åker vi på landsbygden i vad vi vill utanför städer . Men frågan är om behovet kommer att finnas ens där då ? . Kanske hinner Autonoma bilar eller svävare för den delen , före all utfasning av ICE bilar . Lokalt till ICA eller järnvägsstationen behövs ingen egen ägd Elbil , det går bra med en MB från 80 talet med mat / rapsolja billigt i 5 liters dunkar från lågprisbutik också. Känner till ett flertal som gör så .

Jag är faktiskt lite sugen på en Benz W123 longroof att köra på rapsolja det är ju en närproducerad Österlen produkt

Det får väl mest bli ett kul projekt Kanske kan få spons av Gunnarshögs Gård

Min kamrat körde en gång i tiden sina Diskteknik Mercedes servicebilar på frityrolja från sitt Fröbacken Han sålde olja till restauranger hämtade tillbaka den använda renade den och körde bilarna på den Doften av pommes frites när man hamnade bakom en kommer jag fortfarande ihåg

1 gillning