Peter Esse och Alrik Söderlind från Alriks bilar satte oss ner för att prata om vad som kan tänkas visas upp på IAA Mobility i München den 8 september och framåt. Vad hände med Christoffer Gullin? Ja han fastnade på ett kallt hårt golv på Münchens flygplats.
Gissar att de inte visste priserna då det spelades in och jag håller med att man tar betalt för allt om man inte bara ska ha en väldigt snikig variant.
Fast nu när jag tänker efter så har de väl annonserat att det kommer en bakhjulsdriven billigare variant också. Isåfall så kanske det sjunker en del i pris och är mera jämförbart?
De spånade på det också ja, men det gäller ju även Zeekr 7X som i skrivande stund har 2 st RWD-varianter som kostar 60-110k kr mindre än AWD Privilege (fortfarande kampanjpris). BMWs eDrive vs xDrive brukar skilja sig sisådär 40-80k kr vad jag har sett (vid samma utrustningsnivå).
Haha jo.. det är en stor hög ironi detta.. meeen jag var ner i torsdags för en smygvisning så jag skulle slippa bevaka det senare i veckan. Tyvärr dök det upp ett oväder som gjorde att inga plan lyfte så istället för 21:35-flyget blev det 06-flyget.. @Esse och jag hade planerat podd på morgonen där men denna uteblev som sagt..
Inte så svårt att namnge bilarna när man har så ikoniska namn i sin ägo Svårt att väcka känslor med alfanumeriska betäckningar som MB BMW och många andra använder utom ikoniska nummerserier som 911 404 504 205 500 240 och 2002 alla vet vad som kommer framför
I morgon besöker jag min ÅF för vidare diskussion om min ID.Polo GTI I Alpine White
Men man ska aldrig säga aldrig VAG äger ju Bentley och Phaeton var i princip en VW kaross på Bentley underdel och med dagens platform sharing så vem vet
Har lite mer kött på benen från ett par tre källor en del får jag inte dela med mig av men annat som att ID.Polo GTI kommer att initialt levereras i fyra Mk1 Golf GTI färger Alpine Weiß Black Schwartz Diamond Silber och lanseringsfärgen blir Mars Rot som alla syns i camon Tartan stolar kommer vara ett tillval Dessutom får ID.Polo GTI vertikala DRL i ytterkant på fram “stötfångaren” detta kommer att bli en signatur för alla kommande GTI modeller så det måste betyda ID.Every1 (ID.UP!) kommer i en GTI version och säkert fler modeller
Volkswagen har haft mycket utbyte med VW community om användandet av GTI på EV och tydligen är det inga större protester (som när Ford döpte sin EV till Mustang) Golf däremot är mycket känsligare för purister blir då ID.3 ID.Golf ID.Golf GTI och ID.4 ID.Tiguan i sin nästa skepnad Vad som tydligen är klart att vid nästa refresh av ID.7 blir den en ID.Passat (Aerton var en kortlivad beteckning och anses inte ha samma igenkänning) med uppdaterad front och bakdel i linje med resten av going back to the roots temat Oklart om GTX byts ut mot GTI eller det får hänga kvar på fyrhjulsdrivna bilar det låter ju logiskt GTI ska ju vara en framhjulsdriven performance version
Det finns ett viktmål för ID.Polo GTI den ska vara lättare än sitt syskon men det blir ju beroende av batteri storlek och DCC Chassi lägger ju på lite extra annars får man väl byta ut väl valda delar mot carbon fiber jag drömmer ju om 12 Max 1400 kilo
Sen går ju rykten vilda om ID.Golf R med digital växellåda som Ionic 5N men där är det “No comments”
Bilen som jag kommer att specificera blir inte tillgänglig förrän tidigast Q4 2026 men den som väntar på något gott…….
Både ID.Up om den kommer till Sverige och ID.Golf kommer väl med Rivian mjukvara antar jag.
Jag trodde det innebar väntan till SSP plattformen, men en golf 2026/2027 blir då på MEB+?
Although SSP is primarily an electric platform, it will also support combustion engines. VW Group plans to introduce range extenders, with internal combustion engines functioning solely as generators to charge the battery. Like the BMW i3 Mazda rotary MX-30 and the upcoming Ramcharger, these engines won’t have a mechanical link to the wheels. Nissan’s e-Power technology follows a similar principle: the gasoline engine powers the battery, not the drivetrain.
Källa: Inside EVs
Lite som planerna för Scout Jag till skillnad från andra tror att EREV har en framtid men hur blir det med ett förbud för nyproduktion av fossilbilar
Om jag sluter ögonen ser jag en ID.Golf GTI med en 300+ hästars elmotor som driver framhjulen ett litet batteri med typ WLTP 250 km över bakaxeln ligger Volkswagens lilla lätta EREV motor som laddar batteriet vid behov och ger bilen en nästan 50-50 viktfördelning Mycket användande av Carbon Fiber aluminum och andra lätta material för att väga max 1500 kilo Inredning med en liten skärm typ Audi Concept C en förardisplay med det man behöver och tartan klädsel Blundar jag riktigt hårt blir den en ID.Golf GTI Clubsport och har digital växellåda som Ionic 5N men utan eller med avstängbart fake motorljud Det skulle jag tänka mig att betala 800K för om den finns i Alpine White