Avsnitt 05: Privatleasingsmockan

Vad händer när panoramataket rasar in? Vad borde hända när finansbolagen kraftigt höjer privatleasingavgiften? Det samt pedagogiska förklaring om olika elmotorer och en provkörning av BMW bjuder Peter Esse och Christoffer Gullin på i veckans avsnitt av sveriges nya elbilspodd.

Nu har Konsumentverket gått vidare och stämt DNB i Patent och marknadsdomstolen.

2 gillningar

Måste säga att dina videos av denna sorten alltid är sjukt intressanta och lärorika.

Grejen med privatleasing har väl också varit att man kunde få en helt ny bil för några tusen i månaden utan att behöva ha en handpenning, något som inte är en obetydlig summa ens för en “billig” elbil.

Jag har också köpt min f.ö, gick inte ens leasa med de milen jag körde då…

1 gillning

När jag för hundra år sedan leasade en V40, så framgick det tydligt att räntan följde stibor. Därför blir jag förvånad över att till och med detta verkar otydligt i DNB-exemplet.

Det slutade för övrigt med att vi köpte loss V40:n eftersom vi började pendla längre. Och det är jag glad för. Tyckte alltid det var ett stressmoment att de skulle bedöma vad som är ”normalt slitage” när man lämnar tillbaka bilen. Att äga bilen gör att man själv bestämmer, och det känns skönt.

Jag klev på en privatleasing för ett halvår sedan (13 månader totalt), och det kändes tydligt som att det priset man gick ut med, bara gällde första månaden.

Nu är det ju så kort period att det inte var så farligt. Hade det varit en leasingperiod på tre år hade jag nog inte varit lika glad.

Volvo var duktiga på det (vet inte hur leasing är nu, bara kört Care by Volvo, där är avgiften fast). Hade en XC40 där räntan stod på fakturan, ibland gick den upp och ibland gick den ner och det var tydligt och enkelt att förstå. DNB har jag också haft och dom berättar inte vad räntan är, frågade och fick till svar att det var inget man förmedlade till kund.

Jag kollade på några gamla fakturor och det är fakturor som är daterade i augusti där man tar betalt retroaktivt för juli t.ex. Det finns ingen information på fakturan om varför avgiften höjts eller varför man får betala retroaktivt, vet du inte om att det är kopplat till räntan för att du läst det i nyheterna eller den delen i avtalet så blir man förvirrad. DNB är riktigt usla på tydligheten.

Instämmer helt och hållet i detta. @Esse’s pedagogiska sätt att förklara diverse spörsmål ger jag 5 av 5 toasts. :star_struck:

Då kan man konstatera att det är bra att de granskas. :smile:

Kollade en gammal faktura - och mycket riktigt stod det klart och tydligt vad som gällde. På den tiden betalade jag 3 040 kronor för rubb och stubb (vinterdäck, försäkring och serviceavtal).

Vill för övrigt också bara säga det - vilken fantastisk bil V40:n var. En riktigt skön bil att åka i!

1 gillning

Den här fakturan är daterad 2022-10-05. Meddelandet längst ner låter en veta att den 1/10 höjdes avgiften, på dnbportal.se stod i princip samma text, ingen mer information alls. Man får betala retroaktivt för oktober eftersom man redan betalt den månaden innan.

Jag förstår vad som hänt på fakturan men inte med hjälp av enbart fakturan. Tror det är här många blivit förvirrade. Det ska bli intressant att se vad domen blir, tanken om att man kanske får tillbaka några kronor har väckts men vågar inte hoppas på något, för osäkert än! Men jag är nog inte ensam :stuck_out_tongue:

Den sista raden “Avgår inbetalt” var för att jag hade sagt upp en extraförsäkring men jag hade ändå betalt det högre beloppet månaden innan så det drogs av på kommande.

Höja pga av räntehöjningar är väl en sak men ocker? En köpt bil med billån borde ju rimligtvis gå upp typ lika mycket men där handlar det om 100-lappar. Max.