Avsnitt 103: Kampen mellan 800V-bilarna

Hur ofta behöver man egentligen ställa in en rutt under färd?

Tror aldrig det kommer fungera speciellt bra, inte ens Google får till det 100%.

Kul med allt prat om E-golf, håller med om att den är kanontrevlig :slightly_smiling_face:

Man hör ju alltid hur överlägset Apple är på alla sätt och vis men fungerar inte Siri i CarPlay är det ju riktigt illa Röststyrningen i Android är ju till 90% felfri ibland kan den ha lite problem med min inte 100%iga Italienska men det brukar lösa sig Jag håller som bäst på att träna upp Gemini men väntar på en ny lur…

Köpte en gång en iPhone men den blev kortvarig så jag har egentligen inget att jämföra med

Du skulle ha använt dig av Android Auto jag testade just och sa precis som du och den planerade en resväg direkt i Google Maps och påpekade att dom inte öppnar förrän 08.00 tisdag eftersom jag skulle vara framme vid 01-tiden

100% är nog svårt att få till det helt klart. Men kan man komma närmare 100 än 0 så… Bäst var nog Audi Q6 nu senast, lyckades väldigt enkelt med både slutmål och delmål (länken är med tidsstämpel)

Fast frågan var ju hur det fungerade i VW med deras röstassistent, inte Googles. Jag är team Apple all the wya men Siri är fullständig katastrof, där gör Google det så sjukt mycket bättre :slight_smile:

1 gillning

Men då frågar jag varför ska man använda second best om OEM eller Siri inte funkar varför inte göra det lätt för sig och använda det som är överlägset?

Jag förstår att du som YouTuber måste sätta dig in i och resensera bilarnas egna system nu kollar jag inte Youtubers resentioner men skulle det inte även behöva resenseras både Android Auto och CarPlay så att konsumenten kan göra sig en uppfattning om vad dom får när dom tittar på ny bil

Tyvärr går ju både Ford och GM (Tesla har aldrig haft det) ifrån att inkludera Android Auto och CarPlay i sina bilar och andra kommer säkert följa så nu står hoppet till att fler hoppar på Android Automotive tåget eller att VAG får Rivians software

Som vi sa på 70-talet If it don’t run Chrome it…

Vill inte minnas att jag hade problem med röststyrning av navigation i varken Enyaq (3.5) eller ID.7 (5.0), men samtidigt har jag testat väldigt lite. Båda hittade iaf hem till mig själv på svenska då jag testade :grinning:

Men stor skillnad på att förplanera rutter i VW och Skodas appar. I skodas kan man ställa in hur mycket batteri man planerar starta med, hur många % man vill komma till laddstopp med och hur många % kvar vid destinationen. Man får då rutten planeras i appen se uppskattad förbrukning mellan varje laddstopp och hur många % samt tid man ska ladda vid varje stopp. Typ som ABRP.

I VWs app får man bara se vart laddstoppet är, kan inte sätta önskade % och man får bara veta total laddtid för alla laddstopp. VW har en del att lära från koncern syskonet.

1 gillning

Försökte röstnavigera till hotellet i Holland. Gick sådär…

För mig händer det varje långtripp jag tar på sommaren där man inte vill ta sig fram snabbast från punkt A till punkt B. Ofta jag kommer på avstickare under färd så dessa punkt A till B, blir ett antal extra punkter mellan på nya vägar.

En njutning att kunna göra det utan att fippla med en skärm eller telefonen som dessutom är trafikfarligt att hålla på med under färd.

AI stödd röststyrning kan säkert hjälpa till med det i framtiden, men just nu verkar man bara sälja “kommer senare” tjänster som vanligt.
Man bör kunna uttycka sig i en mening typ navigera till malmö torso via kalmar slott.
Eller lägg till navigation till glassrestaurang smultronstället i söderköping före kalmar slott o.s.v

chatGPT grejar svenska nu, men problemet är bilens egenutvecklade andra system som måste integreras med röstassistenten. Kia skyller på att chatGPT bara pratar engelska, men de kommer troligen få precis lika problem att integrera engelska röstkommandon som svenska i sina bilars övriga stödfunktioner. Innebär att deras skryt om AI i bilen egentligen bara initialt kommer vara en sämre variant av chatGPT man har i mobilen redan.

Tyvärr funkar ChatGPT i VW bara på engelska, oavsett om du har 4.0 eller 5.0. Jag använder inte röststyrningen jättemycket, men den är ganska bra, dock har den svårt med just POI. Jag delar mest från appen, framför allt gillar jag att man kan dela från Google Maps i telefonen direkt till VW appen.

Problemet är att bilens röststyrning och navigationssystem är de som är integrerade med bilens övriga stöd och säkerhetssystem.
Man tappar vitsen med röst och navigationssystem i bilen om de är så dåliga att man kör externa system som inte kommunicerar med bilens övriga system.
Man kan ju tyvärr inte kryssa bort dom systemen i redan dyra bilar.

Det kommer på svenska :slight_smile:

Då har du bättre kontakter än mig :slightly_smiling_face: jag har inte lyckats luska fram någon sån info

De sa att förhoppningen var så när vi frågade på ID.7 Tourer-körningen.

Skarp tidplan :wink: vi får se då om Cariad kan överaska

Mycket märkligt att ingen undrar ! . Kommer jag att kunna skylla på bilen ? Svar nej . Jag själv som är ansvarig ändå ? Svar ja . Hur kan bilar med såna riskbeteenden bli EU godkända ? . En del bilar försöker ju uppenbarligen svänga rakt in i bilen bredvid också . Borde inte såna här system testas mer innan dom får börja säljas ? . Bra när dom funkar . Men men ….En del har och kommer nog skylla på rådjur som inte fanns . Men det kommer ju inte att funka om man har blivit filmad .

Ställde fråga till Skoda ifrågan. Skoda stödjer chatGPT via sin tjänst Laura. Det är då som jag tror att det är utvecklingen av Lauras svenska kommandokoppling till övriga stödsystem i bilen som styr och att chatGPT bara går in och påtalar “enligt chatGPT …” så fort det är frågor som Laura inte förstår.
Skoda verkar ändå ligga före VW bilarna i svenska förståelsen om jag tolkat kommentarerna rätt i tråden. Lite märkligt då VW bilarna alltid brukar vara först med ny teknik i bilarna.
Trots detta så verkar det alltså som att de sackar efter i utvecklingen av sin egen mjukvara.

En annan fråga jag lyfte med Skoda när jag ändå hade de på tråden, var hur det ser ut i framtiden med V2X och campingmode i bilarna.

Svar från Skoda:

“Vi inväntar testresultat vilket kommer inverka på hur funktionen ska paketeras samt lanseras (vad är tillåtet, kompatibilitet osv.). Vad gäller V2L som endast stöds via AC-laddning så kommer det inte finnas tillgängligt förrän tidigast 2026. Exakt tidsram som gäller för när respektive bil stöds av dubbelriktad laddning generellt är svårt att säga just nu då vi inte har några klara besked från fabrik (dvs om det sker en over-the-air-update som gör kunden medveten om detta). Dock vet jag att Enyaq, beroende på mjukvaruuppdatering, ska stödja dubbelriktad laddning via DC (endast V2H/V2G). Dock så krävs det bland annat en särskild laddbox för att kunna aktivera driften med dubbelriktad laddning.
Det finns inget “camp mode” integrerat i våra elbilar, utan klimatanläggningen och lampor kommer dra energi via högvoltsbatteriet.”

Min kommentar är då att det antagligen sammanfaller det med uppgraderingen av MEB plf (MEB+) som väl är tänkt komma under 2026 på bilarna. I värsta fall kanske vi får vänta tills efter 2029 då de börjar bygga bilar på sin nya SSP plf.?!

Varken på MEB eller MEB+ har det någonstans indikerats att V2L kommer bli tillgängligt.
Volkswagen missade den pucken när de designade plattformen och kör istället en nödlösning med en separat 150w inverter i IDBuzz.

Och detta hänger ihop med att de valde DC som format för deras V2X lösningar.

Jepp det var helt klart en miss!

Här tror jag det skett något internt missförstånd.

Här också – AC drar ju alltid från högvoltsbatteriet, skulle inte klara sig många minuter annars och inte heller bli varmt.

Jag fick svar från säljaren som kollat upp det med utvecklinsavdelningen så det är ju ganska troligt det är en missuppfattning :slight_smile:

Bättre om man kan kolla direkt med källan.

BTW du nämnde i någon video (tror det var Audi A6) att Skoda Enyaq fungerar med V2L. Stämmer det med tanke på det nu vidarebefordrade svaret att bara viss mjukvaruuppdatering stöder dubbelriktad laddning och då bara för V2H/V2G?