Inte så överraskande det var ju bara en tidsfråga!
Övergång till Android automotive kommer med största sannolikhet kräva ny hårdvara så sitter du med en Kia idag så slipper du nog det OS:et i bilen din nu. Det verkar som att de ändå snabbar på införandet av själva google maps i deras befintliga ccNc om jag fattar artikeln rätt, antagligen för att de vill ha ut google maps till befintliga bilar också för att sedan kunna avveckla sitt navigationssystem. Det borde de kunna göra med en OTA bara. Får söka efter mera info kring planerna imorgon.
Hur som helst blir spännande se lite tidplaner senare vad gäller android automotive genomförandet.
Både VW-group och Hyundai group börjar ju ligga efter nu med sina gamla plf. Man lanserar fortfarande elbilar med bra försäljning på sina MEB och E-GMP plattformar, men nu börjar det saknas mycket av det de nyare plattformarna levererar. Så frågan hur länge de kan leva med konstgjord andning med sina uppdateringar på dessa plattformar.
För VW-group är väl senaste budet lansering 2028 med sin SSP plattform och Hyundai group är väl senaste budet 2026, men tidplaner är sällan fakta, utan mera önskemål.
Det känns som att 2028 är i senaste laget, med tanke på hur snabbt marknaden förändras.
Särskilt för VW gruppens bilar känns det osäkert och är deras konstgjorda andning med MEB+ tillräckligt för att kunna sälja bilar fram till 2028 med förtjänst?
Nu släpps koncept på ett antal bilar från VW som visas upp på IAA mobility mässan där bilarna ser trevliga ut men där de största nyheterna tekniskt troligen är att man kommer införa fysiska reglage för volym och klimat (sagt med ironi), samtidigt som andra leverantörer kommer med en massa ny teknik med både lägre produktionskostnader och ut till kund.
Jag är orolig för hur VW group ska klara konkurrensen om plattformen dröjer till 2028 eller senare.
Hyundai group har visserligen lite bättre tidplan med sin kommande IMA plf, men inte heller de tål nog alltför stora förseningar. Det låter ju som att deras Infotaiment OS blir AAOS med Ioniq 3 som planeras komma mitten av 2026 om informationen stämmer, men har inte sett nåt om vilken plattform det då blir på.
Den kommer också visas på IAA mobility mässan i sin konceptform.
Sedan är det ju inte bättre heller med Volvo cars som missar lanseringen av sin EX60 till IAA mässan och hamnar igen i förseningsträsket med sina bilar, men de verkar ju överleva alla katastroferna, så jag kanske målar f-n på väggen?
Tillägg: Nu verkar iallafall både BMW och Mercedes-Benz blanda sig in i matchen med kineserna och förhoppningsvis minskar också produktionskostnader och priserna ut till kunder därmed framöver på alla modeller.
Vet ärligt inte om jag anser att GLC och IX3 skapar den där ”nästa generation” av elbilar som det skrivs överallt.
båda tillverkarna är premiummärken som inte skall ha några problem att skjuta från höften och ändå skapa bilar som känns premium
De ligger, trots fina PEAK siffror, ljusår bakom snabbladdande bilar som Zeeker, X-peng och nya Porsche Cayenne, ja de ligger ju knappt före just Hyundai/Kia alls när det gäller laddning trots att E-GMP nu börjar bli gammal, men stora batterier ger bra WLTP vilket lite bra smink på denna klass av bilar.
Nej jag hade förväntat mig mer av dessa plattformar, men tiden får nog utvisa hur det ligger till i verkligheten
MEB+ och hela den produktfamilen är en helt annan klass av bilar, samma så med Kias EV3-5 som även de absolut aldrig skall jämföras med IX3 och GLC.
Näh prestandamässigt måste man skilja på bilarna, men jag tänker närmast på plattformarna för att minska produktionskostnader. Mercedes och BMW är som du säger inte i samma kundsegment och sits, så det borde förstås kunnat innebära ett ännu större lyft, men de är iallafall på gång och det är alltid nåt.
Visst kan man göra som VW koncernen nu att sminka MEB plattformen lite och slå ihop vissa storlekar på bilar från VW, Skoda och cupra i samma fabriker. Skulle de förstås gjort för länge sedan, men jag tror inte det kapar några enorma kostnader och blir ju inget nödvändigt tekniklyft heller att slåss med de asiatiska småbilarna med.
Kontroversiellt kanske men vad är nästa generation elbilar?
Vad kan bli nästa generation? En kontaktor, ett batteri och en liten elmotor med reduktionsväxel är inte så mycket next gen… inte sålänge man får ut 60 mil ut 100kWh när Hyundai fick ut 25 mil på 28kWh för 6-7 år sedan. Finns det någon bil ännu som laddar snabbare i km/h än gamla ioniq?
Ett litet inhopp här . Sydkoreansk bil JA , Japansk bil JA . Aktieägande kan jag inte hålla koll på i alla bolag så Svenska Volvo JA , man får köpa en modell som är tillverkad här. Men En bil som är tillverkad i en Kommunistdiktatur NEJ NEJ . Det spelar ingen roll hur bra dom är , jag vill inte med mina pengar bidra för mycket till en ny Världsordning med Kina och Ryssland i spetsen . Illa nog att många måste köpa batterierna från dom . Stod på Systemet med en flaska gott vin från California USA i lördags , men ställde tillbaka den och tog en flaska från Italien i stället . Demokrati ja , men på väg åt fel håll . Konsumentmakt är bra .
Så lite Kina som möjligt . En Volvo som tillverkas i Göteborg eller Gent , med många delar från Svenska / Europeiska underleverantörer genererar inkomster och arbetstillfällen i Sverige. Elmotorer tillverkade i Floby och Skövde t.e.x . Och många fler exempel . Bättre än en bil som helt och fullt är Kinesisk, och tillverkad där . Min åsikt mina val , men klandrar ingen . Förstår om man av ekonomiska skäl väljer annorlunda.
Det är förstås sunt att supporta Europeiskt och svenskt, eftersom vi tillhör europa, men som sagt det är mycket som kommer från Kina (inte bara i bilar), så det kan lätt bli svårt att leva med de premisserna och har bekant som det gick så långt i bojkotterna att hans livssituation blev ohållbar.
Så ett varningens ord bara, men jag tycker du verkar ha ett ganska sunt förhållande till detta.
Fan nu har du fått 3st hjärta av mig på 10min…
Vi ska undvika gynna diktaturer!
Men totalstopp går inte, ännu. Hoppas i framtiden. Jag planerar att i framtiden bara köpa tyska premiumbilar (MB, BMW, Porsche) som tillverkats i EU, helst Tyskland. Köper bara begagnade bilar för att hålla kostnader nere.
Sponsa EU-företag då det går!
Kollar på solpanerer, skitsvårt att hitta dessa + elektronik från EU
Svarar mig själv
Samtidigt så kommer ID-polo, Skoda Epiq tampas med Kia EV2 och kanske nån till på dessa plattformar om årets småbil 2026, så fram till 2027 behöver nog inte leveranser på de gamla plattformarna skrämma iväg köpare kan nog de flesta spåkulor ändå förutse. 2027 däremot är nog betydligt blurrigare i spåkulorna om kunderna nöjer sig med vad MEB+ plattformen levererar?!