Det är sista avsnittet för året och naturligtvis ska det koras vilken elbil som är bäst. Esse och Gullin får hjälp i juryn av Kristofer Rask från Allt om elbil och Alrik Söderlind från Alriks bilar med att välja vilken bil som förtjänar titlarna årets småbil, årets guilty pleasure, årets överraskning, årets besvikelse och årets elbil. Under en timme så går diskussionerna fram och tillbaka och det stora priset blir något av ett antiklimax när det är dags att bestämma sig.
Jag är pågång att köpa ny elbil. Vill testa något annat än Tesla. Äger idag en Model 3, men den börjar bli trång i baksätet.
Som hängiven elbilsägare sedan många år (Tesla model S och model 3) har jag nu börjat bredda fokus från Musk-bilarna till andra elbilar. När jag köpte Model S (2017) fanns inga andra bra alternativ. Efter 22000 mil bytte jag till Model 3 LR för den långa räckvidden.
Men nu, tre söner växer och inom några år har jag tre tonåringar som ska sitta där bak. Men jag saknar biltester som testar alla tre baksäten samtidigt. Jag fattar att det inte är så lätt att göra, men tycker ändå det är konstigt att de flesta bilmärken ej skickar med måtten för baksätet (t.ex. ”sätesbredd” och ”axelbredd”).
Jag har egentligen inte behov av fler än fem säten i bilen, men gärna fem ”bra” sittplatser då vi ganska ofta åker på längre bilresor (4-5timmar) med hela familjen (=2 vuxna o 3 barn).
De bilar jag kollat mest på är:
Hyundai Ioniq 5
Skoda Enyaq
Kia Ev 6 och Ev 9
Cupra Tavascan
Volkswagen id 5
Tar gärna emot tips vilka bilar som har bäst andrarad för tre söner som inte alltid är sams
Vi bilägare mäter kupébredd bak, dock vet jag inte om det är i axelhöjd eller nere vid sittdynan men man får väl anta att alla bilar mäts på samma sätt.
Att testa med 3 personer samtidigt blir nog knepigt när man bara är en person Men att mäta cm borde inte vara så svårt, det gör jag ju redan med bagage idag. Ska komma ihåg det till nästa biltest
Jamen tack, själva sitt-testet ni gör i baksätet är ju bra - men ger inte så tydlig fingervisning om hur tre personer (/barn) i bredd skulle kunna få plats.
Hej, tycker du även borde kolla på Polestar 4. Vi har gått från Tesla 3 till Y och nu Polestar 4. Har inga måttuppgifter baksäte men klart största vi har haft i någon bil (och det är alldeles för många…)
För övrigt är Polestar:en i en helt annan liga när det gäller komfort jämfört med Tesla. Tesla bra på mycket men Polestar som helhet mycket bättre enligt mig (och så slipper man förknippas med Mr Musk)
Stämmer det verkligen @cgullin att man kan köra V2L med standardversionen av Kia EV3 med att bara köpa adaptern.
Om det är så är det ju toppen, men jag trodde det krävdes minst plus versionen?
wow, då är helt klart Kia EV3 i grundutförande en grym bil.
Du har ju sågott som all teknik redan i den och till ett betydligt lägre pris än att tvingas upp till plus versionen.
Sedan slipper man skjutbordet och får lagring istället på köpet.
Kia EV3 standard för 390k är helt klart min favorit till årets bil!
Kia EV3 helt klart mitt val men är det verkligen en småbil! I min värld är den i Golf-klass fast byggd på höjden, ett familjeval om man har 1-2 barn, även tonåringar (sitter bra bakom mig själv, 1,8 m lång). Hyfsat bagage och pris. Småbilar är i min värld Renault 5, Mini, Peugot 208, Opel Corsa etc och under det VW e-Up som ren stadsbil (alltså den hår utmärkt på landsväg i 120 men saknar bagage för en familj på 4)! VW ID7 verkar också som en klar favorit men den är för dyr tycker jag (och får inte rum i garaget).
Håller med @Rob EV3 är Golf-klass och inte en småbil däremot håller jag med @cgullin om Mini Cooper som årets småbil
En kamrat från Karlskrona undrade om han kunde låna gästhuset i mellandagarna “för ni har ju laddare och jag får ingen hemma förrän på nyåret och jag vill köra min nya elbil” blev lite förvånad då han är en Anglofil med några Jaguarer och klassiska Hundkojor i garagen men jobbar på ett företag med en flotta ID.3 för anställda att använda och har snackat positivt om dom
Han dyker upp i en klassiskt John Cooper röd JCW Mini Cooper där taket folierats vitt med en stor Union Jack en otroligt söt bil men sanslöst opraktisk för annat än en ungkarl Vi gav oss ut på småvägarna och herrejävlar vilken rolig bil att köra liten nätt med lagom pulver och bland det bästa i väghållning på länge i en EV MEN varför denna fåniga runda skärm mitt på instrumentbrädan visst en blinknig till OG Mini men det är väl det enda man kan klaga på en riktig höjdare i min bok
När han berättade vad han betalat sa jag “Du kunde fått mycket mer bil för dom pengarna” svaret var “Varför”
@Esse Snälla du säger att du helt plötsligt blivit bilintresserad kan du inte då lära dig att det inte finns något Stellentis dom heter Stellantis stellantis.com
Jag vet petigt men rätt bör vara rätt i en elbilspodd utan sladd
Appropå Stellantis så verkar en del Peugeot och Opel ha problem som kan vara allvarliga.
Anders Berner förklarar en del (tyvärr på danska). Modellerna är nog ingen av de mest populäraste elbilarna i Sverige, men nån stackare kanske kör omkring med någon av dessa. Kanske nåt att följa upp från Svensk sida också om det kan undvika nån olycka @Esse ?.
Ägare av de bilarna bör nog också kontakta sin ÅF för att om möjligt få detta kontrollerat.
Utpekade Stellantis bilar i videon är Peugeot e-3008 och Opel grandland. Sedan kan möjligen också Peugeot e-5008 ha samma problem.