Avsnitt 108: "Bilen är inte klar om den saknar..."

Ska vi vara helt uppriktiga så borde vi skylla på dom som drivit Svenska kronan i botten och gjort det billigt att handla här Mina Danska vänner säger alltid “vill du betala i Danska Dollar eller Svenska Zloty” det säger en del

Dom riktigt dyra beggade Audi Mercedes BMW och Porsche ICE och EV köps av handlare i Ungern och det misstänks att dom går vidare till Ryssland Det finns uppköpare som har koll på vad som kommer in på gårdarna och köper dom helt utan prut dom följer i princip biltransporter längs Svenska vägar

Han som filmat sa i någon intervju till Falu-kuriren att det såg likadant ut på övriga stationer men jag gissar att det var längst kö till just Tesla. Men ja, det du nämner har ju hänt… :slight_smile:

Lite så jag också brukar se det :slight_smile:

Jag har nästan bara fått spökbroms vid passage under broar på motorväg. Trodde det berodde på att den fick in hastigheten på vägen ovanför… Kör alltid med ena foten på gasen redo ifall den blir tvärnit…

Håller helt med Gullin att en bil är klar då allt som ska ingå enligt specifikation fungerar som det ska.

Sedan sådant som bättre åkkomfort som Esse nämnde är ju förfining aka facelift inte att bilen inte är klar i nuvarande version.

Angående att få betala för saker man inte får, tycker synd om alla som betalade för FSD i Europa (från 2017?), skulle de satt in pengarna i bara en vanlig indexfond så hade de haft mer än 200-300.000 kr i fickan nu… Jag är lite förvånad att det inte varit mer rabalder runt detta och stämningar mot Tesla men jag antar Teslas avtal är vattentätt för Tesla.

Det kanske inte är så många som har köpt FSD,
och om jag inte har helt fel så får man ta med sig FSD om man köper en ny Tesla fram till årsskiftet 2024.
De som har sålt har nog fått lite mera för de som har uppgradera AP eller FSD:
jag kollade igenom Carla och Riddermark.
Tyckte mig se att det var en liten prisskillnaden, mellan AP ( som ingår ) , uppgraderad AP och FSD.

Kanske i synnerhet Tesla zombie-kunder som genom sitt (passiva) val av bil visar att det inte har så bra koll överhuvudtaget. Det var ju inte direkt så att det var bilar från någon annan tillverkare som stod i kön som man har sett. :rofl: :joy:

Bara det faktum att man bestämmer sig för att lämna Sälen en söndag efter långhelg med mål att ladda vid första bästa ställe, när ju så dumt att man baxnar. Dessutom har bilarna troligen stått still i en hel vecka när ägaren har varit i backen eller på after-ski.

Det är inte synd om dessa för att de fick så i kö, det är synd om dom för att de är så korkade.

1 gillning

Laddade på ReCharge vid Ploq vid Hagsta längs E4:an. Fick en bil i kö, han stod vänd med strålkastarna mot mig. Hade han bara kollat bakåt, så hade han sett ytterligare ett antal ReCharge-laddare vid Rasta…

Så körde ner rutan och blinkade på honom samtidigt som jag pekade bort mot de övriga laddarna. Dock trodde han att jag störde mig på strålkastarna, så han stängde bilen och vinkade förlåtande. Dock förstod hans medpassagerare och de körde till de övriga laddarna.

Lärdom: man ska alltid kolla i ChargeFinder, ibland finns laddare runt hörnet.

1 gillning

Då ska jag sluta tycka synd om dem tolkar jag ditt svar som, iofs väljer man att betala en massa för något som inte finns och som aldrig sagts när det ska komma (förutom nästa år varje år då…) så har man ju gjort sitt eget val och får stå för det och behöver ingen ömkan.

Men läropengen i dagens bilindustri är att betala för det du får inte för vad som kanske kommer, där har vi ju MEB före årsmodell 2024 och handlare som påstod förvärmning kommer som nämndes i podden.

När det sedan kommer och funkar som en kasse skit så är troligen svaret från Tesla “det är beta” och sedan tar de inte mer ansvar för den saken. :joy:

Helt rätt tänkt Zander!! ” sluta å tycka synd om dem” de har säkert förmånsbil på något företag som tar ut det på sina produkter som vi köper glatt. Men du! jag tar med mig det där om index fonder … tar å loggar in på Avanza i kväll :chart_with_upwards_trend: :money_mouth_face:.

Är det inte så att genom att “köpa” FSD så är man med och investerar i utvecklingen av FSD. Dvs. man köper inte en färdig produkt/funktion och man räknar kanske inte med att få en färdig produkt/funktion.
Lite som crowdfunding. Så har iaf jag tolkat det som.

Nu behöver nog inte Tesla finansiera utveckling så men tidigare hade väl inte Tesla så gott om pengar.
Eller har jag missuppfattat det helt kanske? Det vore inte första gången. :slight_smile:

Lyssande för övrigft på avsnittet igår kväll och håller med alla andra att det podden är mycket bra, rolig och informativ.

Så kan man se det. Precis som när Gunnar, 82, blir uppringd av en telefonbedragare och får kontot länsat så finansierar man “den trevlige unge mannen” och ser till att fler går samma öde till mötes. Sprider glädjen lite.

Haha, exakt samma sak. :grinning:
Det är väl inte Tesla (eller någon på uppdrag av Tesla) som ringer upp och säljer på FSD utan användarna som själva aktivt köper via appen?
Tror inte heller någon ovetande Teslaägare råkar köpa något så dyrt. Och har man råd att köpa något med den prislappen utan att ens veta vad det är så är man nog inte drabbad rent ekonomiskt heller.
Men visst, Gunnar 82 verkar ha gjort det så… :joy:
Teslas ambition är väl också att få igång FSD. Bedragaren som lurade stackars Gunnar 82 hade inga ambitioner att faktiskt hjälpa Gunnar med något.

Jag måste tyvärr säga att jag inte gillade slutsatsen om datainsamlingen i podden där ni kom fram till att det måste sparas säkert och krypterat o.s.v.

Det var helt fel “take-away” här. Man ska snarare ifrågasätta insamlingen av viss data helt och hållet. Det finns ingen legitim anledning till varför man samlar in lat/lon överhuvudtaget. “Jamen man vill ju kunna se var bilen är parkerad på Google Maps i appen…” TRAMS! Du vet för fan var du har parkerat bilen. “Jamen jag vill kunna se var min fru parkerade bilen” TRAMS! Använd dina kommunikationsorgan. “Det är anonymiserat” TRAMS! Det är hur lätt som helst att korsreferera 2 till helt orelaterade datapunkter så har du deanonymiserat datan helt och hållet. “Jamen vid en olycka då” TRAMS! Det finns andra sätt att temporärt dela med sig av det som inte kräver att man sparar det för evigt i molnet.

Det finns en grej som heter Datensparsamkeit (ironiskt nog en term på tyska: “datasparsamhet”) där grundstenen är en attityd att personlig data inte är en tillgång lika mycket som det är något man kan åka dit för (ordboksöversättningarna på “liability” klingar inte lika bra). På tok för mycket slentrianinsamling av data från produktägare och utvecklare “för att det är bra att ha” och “vi kanske behöver det senare” och “det blir så jobbigt [suck och stön] om det visar sig att vi saknar data för kommande features för redan existerande kunder” o.s.v. Jag vet precis hur det går till då jag på dagtid cosplay:ar någon från det senarenämnda skrået.

Koordinaterna vid en olycka sänds inte heller med GPS utan trianguleras via 2G-3G master och placeras vid närmsta rimliga väg men bra säkerhet. Ni vet, det som kommer sluta funka när nätet släcks och som inte finns systemstöd för i 4-5G.

Köper inte heller att data ska samlas in. Tesla påstår sig ha extremt mycket data på bilen som brann i USA, dom har förvisso inte lika stränga regler där men vad sparas om bilarna här?

Tycker inte det kom något direkt svar om vad VW använder datan till. Man sparar ju inte något man inte ska använda, lagring är dyrt.

Angående köerna till laddarna kan det ju vara värre…

De stackarna kan ju inte ens nödlanda från ett shucko…

Det var bättre förr inom datavärlden. På den tiden det kostade multum att lagra data. Då fick utvecklarna order att se till att man sparade undan bara det nödvändigaste för att kunna koppla kund till en tjänst och kunna ta betalt. Mindre bra var förstås att utvecklarna på den tiden (host, IBM) fick betalt/kodrad de skapade, vilket gjorde att de såg till att koden gärna svällde och det kostade företaget kraftfullare processorer för att exekvera all kod, men det höll ju utvecklarna tyst om förstås. Cheferna då som nu fattade ju ändå inget om det tekniska, utan försökte bara hålla kostnaden under inkomsten så att de själva fick behålla jobbet :grinning:

Själv är jag inne på @cgullin spår.
Att en bil är stötig och plastig betyder inte att den inte är klar, det är designval som gjorts och jag tycker faktiskt Esse är orättvis mot sin Tesla ibland.

Däremot ADA-system som inte fungerar och utlovade finesser som inte finns är något som får en bil att inte vara färdig enligt mig. Jag hoppas att det snart går ett sånt fall till domstol, mest för att se vad som händer.

Däremot funktioner som finns redan och fungerar men lite klumpigt, som förbättras, anser inte jag är ofärdig på samma sätt som att en funktion bilen inte är insåld med men som ändå finns, kan man gnälla om inte den fungerar 100%?

Stämmer. Kommer dyka upp många MG4 med start i sommar. Kör en själv. 2999kr för 24 månader var väl mellan juni-september 2023. Även BYD atto 3 var rätt billig då.

Det här kanske inte gäller alla bilar som har adaptiv farthållare, men att en bil med den funktionen inte har värme i radarenheten som standard tycker jag är under all kritik. Det tar inte lång tid när det är snöslask innan den slutar funka på min Q4. Konstigt att detta inte upptäcks under alla vintertester som görs på olika bilmodeller.

1 gillning

Jag håller med. Visst kan det finnas kunder som vill ha (eller rent av behöver) sådant i t ex varutransportfordon, taxi, utryckningsfordon m fl, men tjänsten ska i så fall erbjudas som ett tillägg för dem som önskar den. Alltså så kallad “opt-in” med en tydlig beskrivning av vad som samlas in och lagras samt i vilket syfte. Information om insamlingen ska INTE vara gömd i en lång och svårläst text bland dussintals villkor som måste godkännas med en bock i en ruta. Och så ska man naturligtvis kunna stänga av datainsamlingen när man inte behöver den.