Det är ett nytt år och det betyder att det finns siffror om vilken bil som sålde bäst under 2024, svaret kommer antagligen inte chocka någon. Volkswagen har trampat rejält i klaveret och Esse reder ut vad som hänt. Allt fler bilar kommer ofärdiga men vad är egentligen en klar bil? Duon är inte överens. Det pratas såklart också om vad man ser mest fram emot under 2025.
God fortsättning på nya poddåret!
Jag måste kommentera att Tesla aldrig kan bli klar i min värld, så länge de bara förlitar säkerheten med sina kameror. Spökbromsning ska aldrig tillåtas finnas på bilar. Tesla levererar nu nya uppdaterade bilar fortfarande med kvarstående fel med spökbromsning.
Många Teslabilar och säkert andra också borde ha körförbud idag med sina bristfälliga lösningar. Sedan är det fortfarande hål i huvudet att lägga allt i en central skärm som är en säkerhetsfara av många anledningar. Även idioti att plocka bort lättåtkomliga fysiska öppningsbara dörrhandtag m.m. Märkligt att inte sånt testas i några godkännandeinstanser!
Tack för ett bra avsnitt! Jag har faktiskt inte haft några spökbroms sen i somras. Om det beror på uppdatering eller tur låter jag va osagt.
Såg artikeln i GP idag om 300m kö till en Teslaladdare mellan Sälen och sydsverige: Kö för att ladda bilen inför snöoväder i Sverige | Göteborgs-Posten
Förstår att många som endast kör i stan och sedan till Sälen 1-2 gånger per år överväger en hybrid efter en sån artikel. Den har säkert direkt påverkan på elbilsförsäljningen i Gbg.
Hade vart intressant med en video där ni kör Gbg-Sälen helgen innan v7 och Sthlm-Sälen vecka 9 (?) för att se hur det går. Säkert av intresse för många
Just sportlovet så är jag uppbokad på min Sthlm-Åre som jag gjort de senaste 3 åren. Men jag har haft Göteborg i tanken och får se om jag kan få till en sådan resa. Jag bollar lite mellan att åka Göteborg-Sälen vs att bara stå i Malung och se vad som händer
Såhär 24h senare är 38 av Malungs 40 ladduttag lediga.
Hade media varit minst intresserade varför detta uppstod och inte bara ville ha klick igår så hade de utan problem kunnat fråga lite i kön varför de valde att ladda just i Malung.
Tror ett otroligt stort problem ligger i antalet Ac laddare vid skidorterna.
Hela sälfjället har bara ca 150 platser för AC laddning och ett förbud att ladda vid stugorna.
Att det dessutom kan kosta 5-9:-/kWh gör att många lämnar fjällen med typ räckvidd för att snabbladda i Malung.
Och då hamnar de där samtidigt pga tidsslottarna för att byta stuga.
Hade alla bilar lämnat fjällen med fulla batterier så hade problemet varit minimalt.
Då hade heller inte resenärer mot fjällen valt ganska usla stoppet i Malung som ett alternativ för att toppa upp batteriet innan de kommer till en stuga utan laddning.
Det finns ju några snabbladdare i/på Sälen. Varför tar man inte en sväng dit mitt i veckan och ”tankar” fullt?
Kan inte tänka mig mig att det är mycket aktivitet där innan frukost, innan kvällsbastun eller vid ett lite längre lunchbreak.
Jag lägger hellre en timme mitt i skidveckan med att åka och ladda och lyssna på en bra podd än stå en timme i kö i tex. Malung. Ser inte ut att vara speciellt dyra priser heller.
Även om det bara funnits 6-9kr/kWh så skulle en laddning och slippa timmes kö på hemvägen vara värt det.
Jag har inte börjat med elbil ännu så jag tänker säkert lite knasigt men så skulle jag gjort om inte tillgång till AC-laddning finns. Mer valfrihet på hemresan då.
UPPDATERING
Startar jag med 90% från Lindvallen behöver jag i teorin inte ladda på väg hem heller.
Har svårt att se att det är så i praktiken men valet av laddställe blir ju väldigt mer flexibelt.
Jag spekulerar men vet inte…
KIAs 12 volt problem kan det bero på att man “snålat” och monterat alldeles för klena och lägre kvalitet på 12 volts batterier VW med ID.3 hade gjort precis det vad jag hört satt det ett 40Ah batteri som byttes mot ett 55Ah (har ingen källa på det men känner en som läst bulletinen) som löste alla 12 volts problem Visst det ska inte dra runt en startmotor men det är många funktioner som drar ström från det och måste klara många djupa urladdningar Min Harley Davidson har ett 30Ah batteri i Ducati 20Ah Golfen och ID.BUZZ har båda 60Ah och Bentleyn 108Ah
Fan nu har jag också börjat killgissa…
Fast om du inte vet att det kommer vara en timmes kö…? Vi läser ju jämt på sociala medier att “jag har aldrig kö” osv. Många är nya med elbil, Tesla navigerar bara till sig själv osv. Jag tror absolut det hade kunnat gå att undvika men alla som kör elbil är inte lika pålästa som du och jag
Hörde att vägen mellan Mora och Sälen är fullständigt katastrof. Man har tydligen ett vägbygge där just nu och dragit upp asfalten etc, det är starkt rekommenderat att inte åka den vägen. En hel del punkteringar som sker. Pratade med en som bor i området För det var min tanke också, varför inte bara åka över Mora om man ska till Stockholm? Men så enkelt var det kanske inte
Så kan det så klart vara. Jag har åkt till Sälen i stort sett varje sport eller påsklov och sett köerna vid laddstationerna så även innan jag ens tänkt på att åka el så fanns tanken där. Kan iof ha med mitt allmänna teknikintresset att göra arr jag tänkt på det tidigare…
Men självklart tycker jag som tidigare talare att laddnätet ska byggas ut vid stugor och anläggningarna.
Jajamensan. Som värst var det 11 (!) rödljus på den sträckan landsväg; vet inte om de fått bort några nu men hoppas det.
Sedan var det ju också orange:a vädervarningar idag (helgdag) och imorgon, så fler åkte nog hem tidigare än kanske planerat.
Men ja, det behövs fler laddplatser på fjället där. Tesla planerar en SC i Kläppen men är bara på projekteringsstadiet. Svårt att motivera jätteladdstationer i Malung för säsongstrafik varken med eller utan rastplatser/toaletter/matställen etc.
Trist och löjlig mediarapportering om det här. Det var inte alls “exceptionellt” och sen att Tesla har mage att skylla på sympatiåtgärder när egentligen ingen av de färdiga men icke ikopplade SC är relevanta för Sälenresor. Men media kör på sitt vanliga “vi rapporterar bara och faktakollar inget” devis såklart.
Jag undrar om det skulle lösa mitt 12V-problem. Varje vinter när jag besöker föräldrarna i Lappland, så får jag diffusa felmeddelanden som jag bara ignorerar.
Har haft min ID 4 sedan november 2022, så jag har fått för mig att 12V-problematiken skulle ha varit fixat.
Det är ju bara att kolla med närmsta VW Serviceverkstad så kan dom slå din bil och se om det finns en service bulletin på 12 volts batterier även på din ID.4 finns det ska dom byta det utan kostnad till dig
Våga fråga…
Jo, jag borde i alla fall klaga. Tycker det är lite oacceptabelt att det kommer felmeddelanden vid helt vanlig drift.
@cgullin & @Esse dax att polera spåkulan
Min polerade spåkula säger att begagnatmarknaden 2025 kommer bestå av billiga Kinesiska bilar som i princip har skänkts bort på privatleasing och Teslor som är heta potatisar som fler och fler inte vill befatta sig hur billiga dom än blir Europeiska EV kommer att i stor utsträckning gå på export så dom kan vi räkna bort som “billigabegagnade” elbilar
Volvo EX90 även om jag gillar den kommer bli ett garageuppfartssmycke för folk som vill framstå som “välbeställda” även om den är halvfärdig
Fun fact: Renault 5 EV kommer att i Frankrike i enklaste versionen levereras på 18" plåtfälgar
Podd på tisdagar då blir valet Elbilsveckan eller Flashback Forever Svårt…
Har för mig att jag hört att Audi (tror jag det var) för några år sedan ställde upp tillfälliga/mobila laddare i Sveg över de få högsäsongsveckor vi har.
Sådana lösningar kan ju vara bra för som du säger, svårt att motivera stora anläggningar som kommer stå mer eller mindre oanvända 40 veckor om året.
Den kanske inte det görbart rent praktiskt med matningar osv. men som glad amatör så låter det som en bra lösning.
Jag tror vi kommer ha många ID.4or och Enyaqs kvar i landet. I familjestorlek är det något år kvar innan kineserna börjar komma, det är väl främst BYD och MG som hunnit få ut bilar som ska tillbaka nu och där tror jag man är försiktig. Jag tror du kommer få rätt gällande Tesla och i slutet av 2025 när Juniper kommit så kommer gamla Model Y vara riktigt svårsåld.
EX90 är en bil som jag verkligen känner 0 för, den är bra på mycket men för sen till marknaden. Enda anledningen att det pratas så mycket om den är för att det är en Volvo.
Hmmmm vete fan
Lokala VAG handlare skickar beggade 3 år gamla privatleasing bilar till först och främst Danmark där dom skriker efter beggade VAG produkter men även Baltikum lågmil välskötta hamnar på Begagnatgolvet står dom över 90 dagar åker dom också…
Mycket enklare att exportera till lägre pris då är bilen borta för alltid Inga begagnatkunder som klagar på småsaker och kräver garanti för att köpa den
Ett exempel min privatleasade 2021 1st Edition ID.3 fullutrustad utom glastak 4000mil nya Continental däck (bytta på garanti) välskött stog till salu för 269.900 i 60 dagar några däcksparkare och en seriös köpare som ville ha 1års garanti och vinterhjul för att köpa den ÅF valde att sälja den till handlare i Danmark för 230.000
Export = bil bort cash in snabbt…
Troligen tur att du råkar köra på ställen där kamerorna inte tolkar nån överhängande trädgren eller annat vid eller över körbanan som en fara.
Såg häromdagen en nyligen uppdaterad Tesla model 3 performance i test som spökbromsade under filmning, så nog händer det att Teslabilarna ser spöken fortfarande och lär nog göra det tills Tesla inser att kameror tillsammans med mjukvara inte räcker! Förhoppningsvis sker det innan nån allvarlig olycka inträffar där Tesla bilen spökbromsat!
Det hade varit intressant att se hur det såg ut på dom andra snabbladdarna i Malung, finns ju ett antal andra också. Har för mig att i någon av cgullins sportlovs videor. Så har det varit kö till Tesla, men ledigt på andra snabbladdare i närheten.
Sen att flytta poden till tisdag, förstör ju mitt podschema Då lyssnar jag ju på Viaplay-F1 podd och Flashback forever. Hur ska jag klara mig på måndagar.
Sen tycker jag ni kompletterar varandra väldigt bra, där jag upplever det som Gullin kommer med ett mer rent bilintresserad och Esse med ett mer teknikintresse.
Keep up the good work!!
Svårt skylla på ÅF, de säljer såklart till de som betalar. Men det är en riktigt tråkig utveckling, vi behöver fler elbilar i landet och det är allt för många som rattar runt i fossilbilar.