Ja att använda tjänstebils marknaden som verktyg för att styra omställning , har ju visat sig vara lite dumt i vissa fall . Jag tänker då på laddhybriderna i första hand . Att ge bidrag och skattelättnader till en laddhybrid , utan krav på nyttjande , och sedan förändra utsläpps reglerna på grund av att bilarna inte används på rätt sätt , är ju lika korkat som att ge godis till barnen , och sedan förundras över att dom får hål i tänderna. En privat köpare betalar väl inte , kanske 100000 kr mer för en laddbar bil , om hen inte tänkt köra en hel del på el ? . Och en privat köpare kanske behåller bilen betydligt längre , så den stannar i Sverige.
VI har absolut både hjärnor och ögon. Och nästa gång ska jag berätta för vår chefredaktör att Tesla mäter lite väl positivt.
420 låter i sin tur lite, det är ju typ VW Golf-nivå. Vi brukar redovisa det som kallas VDA, i de fall den siffran är tillgänglig.
Jag ska försöka rätta min chefredaktör på den punkten nästa gång MY kommer på tal.
Jag måste säga att jag förstår att det inte är lätt att vara motorjournalist och att hålla ordning på 100 tals nya och gamla bilar och all fakta om dem och att det emellanåt blir “fel” och det kan vara lätt för mig som bisittare att märka då det blir fel och kritisera. Men ändå lite förvånad då jag hörde faktafelet i detta fall då jag trodde det var så välkänt att Tesla inte mäter enligt VDA att jag inte trodde det skulle dyka upp så här. Fortsätt med ett bra jobb.
Tack! Förstår hur du menar, som lyssnare hinner man fundera mer och bredare än de som pratar. Jag märker det själv när jag lyssnar på andra poddar.
Eller använder man ett måttband och kör den magiska formeln LxBxH och får en ganska bra uppskattning som absolut skulle funka som referens.
Anser inte att det behöver bli mer noga än så.
Fast du har ju massvis med vinklar och vrån som måste räknas med – särskilt i Teslan.