Avsnitt 108: "Bilen är inte klar om den saknar..."

Ja att använda tjänstebils marknaden som verktyg för att styra omställning , har ju visat sig vara lite dumt i vissa fall . Jag tänker då på laddhybriderna i första hand . Att ge bidrag och skattelättnader till en laddhybrid , utan krav på nyttjande , och sedan förändra utsläpps reglerna på grund av att bilarna inte används på rätt sätt , är ju lika korkat som att ge godis till barnen , och sedan förundras över att dom får hål i tänderna. En privat köpare betalar väl inte , kanske 100000 kr mer för en laddbar bil , om hen inte tänkt köra en hel del på el ? . Och en privat köpare kanske behåller bilen betydligt längre , så den stannar i Sverige.

1 gillning

VI har absolut både hjärnor och ögon. Och nästa gång ska jag berätta för vår chefredaktör att Tesla mäter lite väl positivt.
420 låter i sin tur lite, det är ju typ VW Golf-nivå. Vi brukar redovisa det som kallas VDA, i de fall den siffran är tillgänglig.

Jag ska försöka rätta min chefredaktör på den punkten nästa gång MY kommer på tal.

2 gillningar

Jag måste säga att jag förstår att det inte är lätt att vara motorjournalist och att hålla ordning på 100 tals nya och gamla bilar och all fakta om dem och att det emellanåt blir “fel” och det kan vara lätt för mig som bisittare att märka då det blir fel och kritisera. Men ändå lite förvånad då jag hörde faktafelet i detta fall då jag trodde det var så välkänt att Tesla inte mäter enligt VDA att jag inte trodde det skulle dyka upp så här. Fortsätt med ett bra jobb.

Tack! Förstår hur du menar, som lyssnare hinner man fundera mer och bredare än de som pratar. Jag märker det själv när jag lyssnar på andra poddar. :slight_smile:

Eller använder man ett måttband och kör den magiska formeln LxBxH och får en ganska bra uppskattning som absolut skulle funka som referens.

Anser inte att det behöver bli mer noga än så.

Fast du har ju massvis med vinklar och vrån som måste räknas med – särskilt i Teslan.

Fast jag menade att komforten är så dålig i nuvarande att den inte kan kallas klar.

Men samtidigt märker alla som testkör den att den är dålig så man kunde välja att inte köpa bilen efter testkörning för bilen tillverkas och levereras enligt spec.

Men om tillverkaren tex Polestar påstår att bilen ska ha förvärmning som i PS4 då är ju bilen inte klar först de levererat förvärmning.

Off topic: Upplever andra som jag att folk slutat att testköra bilar innan köp alt kör den på tok för lite för att faktiskt kunna veta om en bil passar dem?

Jag menar inte att det är samma sak att en bil saknar en utlovad funktion som att en funktion är väldigt dålig (om vi nu menar att komfort är en funktion) men i relation till hur jag tror Juniper kommer hantera komforten så skulle jag säga att skillnaden är så stor att det blir tydligt att gamla Model Y var under lägstanivå.

Det är knappt att vi som har bilarna 7-14 dagar alltid hinner bilda oss en tillräckligt adekvat uppfattning så att provköra 30 minuter är ju nästan ingenting :slight_smile:

Tycker inte alls det är Off Topic

Jag tycker det verkar som det är väldigt vanligt att “provköra” på YouTube man kollar videos från mer eller mindre objektiva influencers och bildar sig en uppfattning om vad som sägs och kanske besöker en ÅF och får 20 minuter i bilen ibland med en säljare i passagerarstolen det finns inte en chans att bilda sig en informerad uppfattning om något som man sen lägger 500 till 800.000 kronor på kommer att funka i vardagen
Är man en seriös köpare bör man få ta hem bilen en dag så att man verkligen kan bilda sig en uppfattning om bilen funkar i vardagen och även provköra sådant som influencers gjort sig löjliga över för vad vet dom om vad DU/JAG förväntar mig Däremot kan det vara ett sätt att se vad som finns på marknaden

Ett par exempel som influencers älskar att hata i bilar som jag själv använt i dagligt bruk är knappar till elhissar på ID.3 inte en enda gång har jag upplevt att det inte funkar vad är problemet Hapticknappar versus “riktiga knappar” som efter en tids tillvänjning (till skillnad från en influencers 2-4 timmar med bilen) funkar otroligt bra jag kör just nu en 2025 Passat ICE som har samma layout på ratten men med “riktiga knappar” som haptic ratten och jag föredrar haptick eftersom jag vant mig vid dom

Ska man köpa en ny bil bör man ta tid på sig att först rannsaka sig själv vad behöver JAG vad vill JAG ha och vad hamnar i skärningen av dom två cirklarna Åka till ÅF bilda sig en uppfattning om säljare verkstad Service Provköra Provköra Provköra och Provköra
Tillåter dom inte att göra en ordentlig provkörning är det stor risk att det finns något att dölja…

Finns ingen YouTuber eller influencer som vet vad DU/JAG behöver

Jag vägrar köpa något jag inte provkört, provlastat och provsuttit.

Men det där vet ju ingen
Är det någon som har provkört den bilen?

VM i Killgissande

Vi kan med god sannolikhet anta det med tanke på uppgraderingen från gamla till nya Model 3 :slight_smile:

VM i surgubbe :kissing_heart:

1 gillning

Tack för denna artikel @Kristofer den bekräftar helt klart hur idiotiskt det är att bara förlita sig på kameror i bilarna.

Tesla som tror att man kan ha självkörande bilar med enbart kameror. Det är ju helt idiotiskt!
Att betala för LiDAR eller radar är helt klart värt pengarna!

1 gillning

Synd att han inte hade en bil med radar också som mellanting mellan helt visuellt och lidar.

Det mesta talar för att i de testerna hade en radar varit lika bra. Den ser ju genom regn och sånt med.

Carup i dag . Bilar med körhjälp krockade oftare .

1 gillning

Som vanligt när det kommer till Carup bör man läsa artikeln och inte bara rubriken. Man pratar ju inte bara om adaptiva farthållaren och styrassistenten utan även om system som nödbroms och backkamera. Man säger inte heller att systemen är aktiva vid krock utan bara att de finns på bilen vilket ju inte är så konstigt eftersom många system måste vara där enligt lag.

Jag tror en stor del av systemen hjälper, det som stjälper är dock dessa varningar som krävs. Hastighetsvarningen, trötthetsvarningen och distraktionsvarningen är alla varningar som låter och stör och i majoriteten av fallen inte fungerar som de ska. Sluta tvinga bilarna att låta och pipa!

Jo jag läste hela , och även texten överskattar systemens förmåga . Som det står i artikeln , inte att det är fel med systemen utan människors övertro på dessa . Min övertygelse är att förarstöd system som hjälper föraren och räddar mänskliga misstag , ju mer desto bättre ( hängslen och livrem ) . System som är avsedda att ersätta förarens engagemang ( enbart livrem ) . Ps ” håller med om pipandet även om jag inte upplevt det själv på min under utrustade Cupra .