Jo det har du nog rätt i , men det hänger ju på om transportköparna är beredda att betala rimliga frakter för en hållbar transport eller ej . Mycket ej från det hållet . Hörde på radion om höjda ban avgifter, där transportörer hotade med att lägga över mer gods på lastbilar för att det blev billigare . Hur det gick med det vet jag inte , men förfärligt tråkigt tyckte jag .
Räcker med att stå vid main gate på jobbet när internlogistiken kör förbi för att förstå hur mycket bättre ellastbilarna är.
De har två ”äldre” lastbilar från va 2022 som går på HVO respektive Biogas, och två ellastbilar.
Dels när man ska passera infarten och de kör iväg och det är ett brölande från förbränningsmotorerna och dels när man väntar på bussen vid main gate och de kör förbi på vägen till logistikcenter. Bullernivån är den största vinsten, lastbilar är mycket mer bränsleeffektiva än personbilar så där är det förmodligen inte så mycket att vinna längre.
Håller med när det gäller tätbebyggda områden , dom går väldigt tyst och fint . Men varför nöja sig med det näst bästa på långa transportsträckor, när det finns det bästa Tåg . Samma sak centralt i städer för personbilar . Byta bilarnas drivning till el det näst bästa . Ta bort dom helt det allra bästa .
Du vet att det går att citera text bara genom att markera den och trycka citera va? ![]()
Svar nej . Ingen aning om hur man markerar text i telefonen . Är det ok på mitt sätt också kanske ? . Jag fixade till det lite .
Ha , jag lyckades
. Tack .
Gutt!
Skönt, mer lättläst för oss andra. ![]()
Det går fort med utvecklingen. Nu kommer man 70 mil med en Volvo lastbil. Inte behövs det några räckviddsförlängare längre ![]()
70 mil med chips i lasten , men kanske 50 med full vikt är bra nog . Åkeriet jag jobbar på har beställt två såna som ska levereras efter sommaren . Dom kommer att gå längre sträckor än vad jag kör nu . För att ladda en sån på en timma för att funka med rast / laddning krävs laddare som klarar 700 KW , och som inte halverar effekten för att det kommer en till och laddar . Så dom laddarna behöver väl komma till också då . Annars mer arbetstid högre transportkostnader = dyrare varor i butiken . Otroligt dyra jämfört med en Diesel eller biogas bil , så om det är ekonomi på det är nog mer osäkert . Kräver nog att transport köparna är beredda att betala extra för det . Men det vill vi väl alla vara med att betala för . Med högre transportkostnader kommer dyrare varor i butiken . Samma om man öskar högre bränslepriser för att jämförelsen med diesel / biogas ska bli bättre . Så jag tackar alla konsumenter som gärna betalar så att jag får en bättre arbetsmiljö , och får glädjen att köra en härlig Ellastbil utan utsläpp . I natt tjänar jag en hacka extra också på att jag kör på el och får övertid som hamnar hos konsumenterna , så jag tackar alla konsumenter för det också
.
Vad gör gamla gubben när han laddar lastbilen ? . Jo han vilar dom gamla ögonen
.
Aj aj mina gamla trötta ögon , det bländar .
Aaaa va skönt med night panel som släcker media skärmen . Och bara visar det viktiga .Med en enkel liten rulle som man kan känna sig fram till , och trycka på när man vill släcka eller minska ljuset utan att ta blicken från vägen . Volvo Lastvagnar vet hur det blir bäst . Önskar att VW koncernen kunde ha varit lika kloka .
Jag tycker det är en självklarhet att själv kunna justera ljusstyrkan. Det handlar ju om säkerhet att inte bli bländad när man kör.
Såg detta. Glädjande!
Ni som har koll på lastbilar o bussar med eldrivning.
Vilka är bäst idag?
Vilka märken säljer mest?
Kan ett åkeri räkna hem investeringen?
Ellastbilen Mercedes-Benz eActros klarar nu upp till 64 ton på el. Att tågvikten höjs för denna elektriska lastbil är bland annat en följd av en ökad efterfrågan på elektrifiering och hållbara transporter.
I februari höjdes tågvikten från 44 ton till 55 ton i flera europeiska länder, inklusive Sverige, vilket banar väg för effektivare tungtransporter. Tågvikten bygger till stor del på fordonets konstruktion och teknik.
Grymt!
Verkar som man fortfarande får köra Svenskt om man vill ha stora släp ![]()
Får man köra så tungt på svenska vägar?
74 ton max utan special tillstånd. Men inte på alla vägar . Olika vikter på olika vägar .
Det blir lite knep och knåp ibland , och skoj när knepen lyckas . Effekt 170 KW när det stod en lastbil bredvid, fortsatt 170 KW efter att han åkt , väntade några minuter men sedan tröt tålamodet . Ut igen och avsluta laddning , för att starta igen med direkt 225 KW effekt . Den andra bilen ska 17 mil till Göteborg nu , så han valde nog att sikta på kompletterande laddstopp på vägen dit istället när jag kom och snodde effekt från honom . Han hade bara 80 % när jag kom och spanade på hans display, för att veta hur länge han skulle stå där . 80 % kommer han inte till Göteborg på lastad med den Lastbilen.
Diesel lastbil idag med 164 mil räckvidd nästan full tank . Ellastbil kräver enorma batteripack för att komma i närheten . Tåg oändlig räckvidd . Höger körfält på hög trafikerade vägar med tillgång till ström / laddning , hade kanske inte varit så dumt ändå ? . Borde inte det vara bättre än hybridlösningar ? . Och tillverkning av enorma batteripack kommer ju inte utan lokal miljöpåverkan, och koldioxidutsläpp heller .





