Avsnitt 111: Så mycket klarar ellastbilen idag

Svar till @elmacken . Han kör en Volvo men laddar alltid till nära 100 % lät det som . MB ser ut att gå ner i laddeffekt uppåt 80 % den också om jag läser bilden rätt ? . Han laddar ofta på en laddstation som är ganska väl använd av många Ellastbilar , och påstår att effekten går ner när någon annan laddar samtidigt . Jag som inte har någon erfarenhet av Ellastbilar talade om för chauffören, att på åtminstone personbilar når man högre snitt effekt om man kör ner till 10 % och laddar till 80 % i stället . Men om det funkar så på en lastbil har jag ingen aning om. Det lät inte som han var så sugen på att köra ner till några få mils räckvidd heller , om det händer något på vägen som gör att han måste köra runt med omväg . Och det kan jag förstå , det är väldigt dyrt att bärga ett lastbils ekipage. Han har också rätt , och bör ta sin rast där det finns lagad mat att tillgå , en stor brist verkar det som i Västsverige med dom laddplatser jag sett i alla fall . Jag trodde och hoppades på att det vid Vårgårda Rasta skulle bli laddare för lastbilar, när det grävdes och fixades där förra året . Men det blev bara en extra rastplats . Korvar och Hamburgare att tillgå , som på Cirkle-K i Bollebygd - Ulricehamn och på Hisingen duger inte som huvudrätt dagligen. Hoppas att det blir bättre på den fronten med tiden .

Svarar på dina frågor från andra tråden.

De flesta lastbilar tar inte emot AC-laddning alls undantag äldre Volvo. Man kör bara DC i den världen.

Mercedes har lastbilar på 400V fortfarande.

e-Actros 600 är 800V och tar emot 400kW via CCS till 91% sen går det brant ner.

Scania 45R laddar fullt 500A (330-375kW) från botten till 99% stor toppbuffert på Scania.

På en lastbil Volvo/Scania/MB spelar det ingen roll när du pluggar in, laddkurvan är platt. Volvo fram till nu laddar i särklass långsammast pga begränsning på 330A (230kW ungefär.). De nya Volvo som kommer nu är bättre.

1 gillning

Tack för svar , det var intressant.

1 gillning

Kan det inte vara så att det går åt båda hållen lite grann ? . Dom är kanske inte kunniga på hur Ellastbilarna och laddning fungerar . Men är väldigt kunniga på transport upplägg , och vilka problem som brukar uppstå . Och hur mycket tid det finns för laddning utanför rast , för chauffören på dom transporter som dom utför . Det finns ju kollektivavtal på hur och var chauffören har rätt att ta sin rast . Efter larmrapporter från Norska forskare i ämnet microplast från däck , så hoppas jag nog mer på utbyggnad av järnvägsnätet förstås .

Ja det är ju alltid lite åt båda håll. Jag är övertygad att stor del tunga transporter kommer bli elektrifierade men inte alla. Dock är vägen lång dit jag gissar 2035-2040 innan man får en bred överenskommelse kring elektrifierade tunga transporter. Kan svänga snabbare om det blir ohållbart dyrt att åka på diesel. Inom den världen styr bara ekonomisk hållbarhet. Microplaster, partiklar och CO2 finns bara i policy och på snygga webbsidor.

Jo det har du nog rätt i , men det hänger ju på om transportköparna är beredda att betala rimliga frakter för en hållbar transport eller ej . Mycket ej från det hållet . Hörde på radion om höjda ban avgifter, där transportörer hotade med att lägga över mer gods på lastbilar för att det blev billigare . Hur det gick med det vet jag inte , men förfärligt tråkigt tyckte jag .

Räcker med att stå vid main gate på jobbet när internlogistiken kör förbi för att förstå hur mycket bättre ellastbilarna är.

De har två ”äldre” lastbilar från va 2022 som går på HVO respektive Biogas, och två ellastbilar.

Dels när man ska passera infarten och de kör iväg och det är ett brölande från förbränningsmotorerna och dels när man väntar på bussen vid main gate och de kör förbi på vägen till logistikcenter. Bullernivån är den största vinsten, lastbilar är mycket mer bränsleeffektiva än personbilar så där är det förmodligen inte så mycket att vinna längre.

Håller med när det gäller tätbebyggda områden , dom går väldigt tyst och fint . Men varför nöja sig med det näst bästa på långa transportsträckor, när det finns det bästa Tåg . Samma sak centralt i städer för personbilar . Byta bilarnas drivning till el det näst bästa . Ta bort dom helt det allra bästa .

Ganska stor del av vägnätet är ju godkänt för BK 4 också. Så då blir det väl kanske ännu svårare för ellastbilen att konkurrera med LNG eller HVO . Det åket jag kör har bruttovikter på 29 plus 36 ton , så jag kan väga 65 ton , men man kan ju köra med betydligt högre bruttovikter än så på BK4 . Jag ska fråga chauffören om jag träffar på honom igen , vilken bruttovikt ekipaget är godkänt för .

1 gillning

Du vet att det går att citera text bara genom att markera den och trycka citera va? :slight_smile:

Svar nej . Ingen aning om hur man markerar text i telefonen . Är det ok på mitt sätt också kanske ? . Jag fixade till det lite .

Ha , jag lyckades :slightly_smiling_face: . Tack .

1 gillning

Gutt!

Skönt, mer lättläst för oss andra. :+1: