Avsnitt 111: Så mycket klarar ellastbilen idag

Esse och Gullin möts igen! Då det dykt upp fler nyheter gällande Polestar 7 så måste det avhandlas, Skoda får nu dra mer än tidigare och Gullin har spanat in nya Tesla Model Y, elbilen som blivit den bäst säljande bilen i världen 2 år i rad har fått en uppdatering. Subaru snubblar och gör en Volkswagen, alltså läcker data. Esse har varit och kört stora elbilar nämligen ellastbilar och vi får höra hur det går för både Mercedes och Scania i elektrifieringen.

Intressant och lärorikt om Ellastbilar , fram till slutet . Jag tror bestämt att @Esse gillar att provocera lite , för den kommentaren att diesel är manligt , har jag som lastbilschaufför aldrig hört eller läst . Vilka forum hänger du på egentligen ?. Men jag får erkänna att jag aldrig läst en lastbils tidning , eller i ett sånt forum under mina 40 år i yrket heller. I detta forumet har jag inte läst någon Ellastbil fientlig kommentar. Jag kan lägga till som en annan arbetsmiljö mässig fördel . Det är väldigt vanligt att chaufförer tar sin 45 minuters rast under lastning / lossning . Och många som sedan stannar lite snabbt och köper en korv eller hamburgare, och en del äter medans dom kör :-1:. Då kan det ju bli en fördel att vi måste stå still den tiden ändå för att ladda . Hoppas bara att det kommer lastbilsladdning vid riktiga matställen som har husmanskost också . Några såna har jag inte sett hittills . Dessa förlåt ” sabla korvar och och pommes och annan skit . Det börja bli ett stort problem för folkhälsan, även tidigt i åldrarna. Men då på grund av skärmtid har jag förstått.

Lyssnade på Ali Javidan CEO Range Energy som utvecklar eldrivna släp till Amerikanska långtradare och det lät väldigt intressant
Kommer 48 minuter in i podden då början handlar om hans tid hos Tesla tidigt i utvecklingen som också var intressant första Model S som visades publikt för att kunna ta in pengar på deposits var en omklädd EV konverterad Mercedes E-klass

1 gillning

(inlägg raderat av författaren)

Håll till godo i kommentarfältet på några exempel nedan – min favorit är att “män som kör el har 18% mindre testosteron”

Jösses :joy: . Jag använder inte tjänster som Facebook mm . Då har jag inte missat något då . Jag lyssnar mest på poddar och ljudböcker. ESP energi strategi podden , kan jag rekommendera för dom som är intresserade av omställningen i stort . Lite nördigt för mig i bland , men lärorikt .

Det inte klokt vad man lär sig i Livets Hårda Skola! Man får spjutspetskompetens på allt från vaccin till klimatfrågor. :joy:

2 gillningar

Väldigt klokt :slight_smile: Jag hade nog inte gjort det heller om det inte hade varit för att jag skapade innehåll.

2 gillningar

(inlägg raderat av författaren)

1 gillning

Jag läste någonstans på internet att 95% av alla procentangivelser som man läser på internet är tagna ur luften. :thinking:

2 gillningar

Går bra för Subaru trots att de läcker data.
Mest sålda märket hittils i år :thinking:

Haha vafan hände där? Måste vara något med registreringen, de registrerade 4600 bilar hela 2024 :man_shrugging::sweat_smile:

2 gillningar

Håller just nu på och lyssnar ikapp på poddarna, så jag är lite sen på bollen. Jag känner inte helt igen resonemanget ni hade om el-lastbilar. Har själv aldrig kört lastbil, men jag följer en tysk som inriktat sig på att köra elektrisk lastbil i Tyskland, och det verkar fungera mer eller mindre problemfritt för honom. Och hans skursats är bl.a. att laddare med mer än 400 kW är helt onödiga. Reosenmanget han för känns vettigt, fler 400 kW som är bra underhållna och fungerar är vägen framåt.

Han är tysk och delar sina erfarenheter på Youtube, innan dess var han med och byggde upp ett företag med inrikting mot laddning av elbilar. När företaget blev tillräckligt stort och han kände att han lade hela sin arbetstid på administration ville han bidra till att elektrifiera transportsektorn och tog lastbilskort och kör nu elektriska lastbilar för att samla på sig erfaranhet. Jag tycker, trots att jag aldrig kört lastbil, att det ändå är intressant att höra erfarenheter och se hur bra det ändå går att köra längre sträckor med elektrisk lastbil.

Han har två Youtube-kanaler (hoppas det är OK att tipsa om andra såna här):
På tyska:
youtube.com/@elektrotrucker

På engelska:
www.youtube.com/@electrictrucker

1 gillning

Enligt Carup har Scania tagit fram en Ellastbil med räckvidds förlängare . Räckvidd uppemot 80 mil . Framtiden är elektrisk, men det bästa får inte vara det godas fiende medan omställningen pågår , säger Christian Levin , VD för Scania . Bra där säger jag .

Sånt här ser jag ofta på ställen man ska lasta på , och det är inga Gods Terminaler , för på såna ställen är jag aldrig. Men större industrier där jag kommer för att lasta en större godsmängd . Vansinnigt att framtiden ska vara att El ska passera ett jättebatteri i en fjärr lastbil , med enorma utsläpp vid tillverkning av dessa batterier , som sedan ska bytas efter 8 år enligt åkaren . Bättre att Elen går direkt till ett lok som kan dra 50 gånger mer vikt dessutom . Satsa på Järnvägen i stället för tusan , och använd dom spåren som finns vid industrier i stället . Men det är väl pengar som styr som vanligt . Billigare med just in time lösningar med lastbil , än att bygga lager för att kunna ta emot större mängd gods och lagerhålla ? . Men då är det inte det bästa för klimatet som styr anser jag , utan pengar som vanligt . Ellastbilar lokalt och tåg långväga borde vara framtiden . Tåg borde väl verkligen kunna vara autonoma dessutom , dom går ju för tusan på räls . Så slipper ni själv körande lastbilar om 20 ? år som blockerar trafiken på vintern . Eftersom dom inte som vi kommer att ladda för fullt inför branta backar trots att det är halt och bilen varnar för halka , för att ha en chans att komma upp . För så galna kommer inte dom att tillåtas vara . Men sitter man vid en dator så funkar väl allt i teorin .

trolgen fejkad data du fått tag på…källa?

Det där var Subaru själva som nyregistrerade E85-bilar innan malusskatten infördes 1 feb.

ok, det var värst, oväntat

Lastbilarnas batteripaket är modulära och kan bytas i delar till väsentligt mindre kostnad än att byta hela 625-packet.

Jag är V8-fantast men ellastabilar är fantastiska, vi har två såna och två dieselbilar för internlogistiken och miljön, inte bara utsläppen, är så mycket bättre runt dom. Dom bullrar inte, luktar inte och är enligt förarna mycket bättre att köra.

Vi har dock lilla packet i våra om jag inte minns fel, dom kör inte så långa sträckor i på dagarna, 30-40 mil var kanske max.

En lastbil lär gå fort att köra in miljöskulden, mycket fortare än på personbilar.

Borde bara få finnas el och V8.