Avsnitt 111: Så mycket klarar ellastbilen idag

Esse och Gullin möts igen! Då det dykt upp fler nyheter gällande Polestar 7 så måste det avhandlas, Skoda får nu dra mer än tidigare och Gullin har spanat in nya Tesla Model Y, elbilen som blivit den bäst säljande bilen i världen 2 år i rad har fått en uppdatering. Subaru snubblar och gör en Volkswagen, alltså läcker data. Esse har varit och kört stora elbilar nämligen ellastbilar och vi får höra hur det går för både Mercedes och Scania i elektrifieringen.

Intressant och lärorikt om Ellastbilar , fram till slutet . Jag tror bestämt att @Esse gillar att provocera lite , för den kommentaren att diesel är manligt , har jag som lastbilschaufför aldrig hört eller läst . Vilka forum hänger du på egentligen ?. Men jag får erkänna att jag aldrig läst en lastbils tidning , eller i ett sånt forum under mina 40 år i yrket heller. I detta forumet har jag inte läst någon Ellastbil fientlig kommentar. Jag kan lägga till som en annan arbetsmiljö mässig fördel . Det är väldigt vanligt att chaufförer tar sin 45 minuters rast under lastning / lossning . Och många som sedan stannar lite snabbt och köper en korv eller hamburgare, och en del äter medans dom kör :-1:. Då kan det ju bli en fördel att vi måste stå still den tiden ändå för att ladda . Hoppas bara att det kommer lastbilsladdning vid riktiga matställen som har husmanskost också . Några såna har jag inte sett hittills . Dessa förlåt ” sabla korvar och och pommes och annan skit . Det börja bli ett stort problem för folkhälsan, även tidigt i åldrarna. Men då på grund av skärmtid har jag förstått.

Lyssnade på Ali Javidan CEO Range Energy som utvecklar eldrivna släp till Amerikanska långtradare och det lät väldigt intressant
Kommer 48 minuter in i podden då början handlar om hans tid hos Tesla tidigt i utvecklingen som också var intressant första Model S som visades publikt för att kunna ta in pengar på deposits var en omklädd EV konverterad Mercedes E-klass

1 gillning

Volvo kommer nu 2025 med en Lastbil med upp till 60 mils räckvidd . I stället för som nu tre elmotorer på en växellåda. Så kommer dom med Elmotor i drivande axel . Och får på så sätt plats med fler batterier. Hoppas dom kan få till drivning på alla axlar då , så slipper vi fastna i backarna med stopp i trafiken . Frågan är väl bara hur mycket en sån kommer att kosta ? . Och om det blir ekonomi på det ? .

Håll till godo i kommentarfältet på några exempel nedan – min favorit är att “män som kör el har 18% mindre testosteron”

Jösses :joy: . Jag använder inte tjänster som Facebook mm . Då har jag inte missat något då . Jag lyssnar mest på poddar och ljudböcker. ESP energi strategi podden , kan jag rekommendera för dom som är intresserade av omställningen i stort . Lite nördigt för mig i bland , men lärorikt .

Det inte klokt vad man lär sig i Livets Hårda Skola! Man får spjutspetskompetens på allt från vaccin till klimatfrågor. :joy:

2 gillningar

Väldigt klokt :slight_smile: Jag hade nog inte gjort det heller om det inte hade varit för att jag skapade innehåll.

2 gillningar

Dom flesta av mina kollegor, som är tveksamma till Ellastbilar . Är det på grund av räckviddsångest . Det här råkade jag ut för igår , med Biogas lastbil . Chauffören som körde dagen innan tänkte nog inte på minskad räckvidd vid fullt lass . 12 mils räckvidd vid start , och 9 mil till närmaste tankställe åt det hållet jag skulle . Fick välja på att köra 7 mils omväg åt fel håll , eller chansa på 9 mil . 2 mil kvar när det visade 0 räckvidd . Men det gick bra , lite marginal på färdatorn .

1 gillning

Jag läste någonstans på internet att 95% av alla procentangivelser som man läser på internet är tagna ur luften. :thinking:

2 gillningar

Går bra för Subaru trots att de läcker data.
Mest sålda märket hittils i år :thinking:

Haha vafan hände där? Måste vara något med registreringen, de registrerade 4600 bilar hela 2024 :man_shrugging::sweat_smile:

2 gillningar