Avsnitt 111: Så mycket klarar ellastbilen idag

Esse och Gullin möts igen! Då det dykt upp fler nyheter gällande Polestar 7 så måste det avhandlas, Skoda får nu dra mer än tidigare och Gullin har spanat in nya Tesla Model Y, elbilen som blivit den bäst säljande bilen i världen 2 år i rad har fått en uppdatering. Subaru snubblar och gör en Volkswagen, alltså läcker data. Esse har varit och kört stora elbilar nämligen ellastbilar och vi får höra hur det går för både Mercedes och Scania i elektrifieringen.

Lyssnade på Ali Javidan CEO Range Energy som utvecklar eldrivna släp till Amerikanska långtradare och det lät väldigt intressant
Kommer 48 minuter in i podden då början handlar om hans tid hos Tesla tidigt i utvecklingen som också var intressant första Model S som visades publikt för att kunna ta in pengar på deposits var en omklädd EV konverterad Mercedes E-klass

1 gillning

Håll till godo i kommentarfältet på några exempel nedan – min favorit är att “män som kör el har 18% mindre testosteron”

Jösses :joy: . Jag använder inte tjänster som Facebook mm . Då har jag inte missat något då . Jag lyssnar mest på poddar och ljudböcker. ESP energi strategi podden , kan jag rekommendera för dom som är intresserade av omställningen i stort . Lite nördigt för mig i bland , men lärorikt .

Det inte klokt vad man lär sig i Livets Hårda Skola! Man får spjutspetskompetens på allt från vaccin till klimatfrågor. :joy:

2 gillningar

Väldigt klokt :slight_smile: Jag hade nog inte gjort det heller om det inte hade varit för att jag skapade innehåll.

2 gillningar

Jag läste någonstans på internet att 95% av alla procentangivelser som man läser på internet är tagna ur luften. :thinking:

2 gillningar

Går bra för Subaru trots att de läcker data.
Mest sålda märket hittils i år :thinking:

Haha vafan hände där? Måste vara något med registreringen, de registrerade 4600 bilar hela 2024 :man_shrugging::sweat_smile:

2 gillningar

Håller just nu på och lyssnar ikapp på poddarna, så jag är lite sen på bollen. Jag känner inte helt igen resonemanget ni hade om el-lastbilar. Har själv aldrig kört lastbil, men jag följer en tysk som inriktat sig på att köra elektrisk lastbil i Tyskland, och det verkar fungera mer eller mindre problemfritt för honom. Och hans skursats är bl.a. att laddare med mer än 400 kW är helt onödiga. Reosenmanget han för känns vettigt, fler 400 kW som är bra underhållna och fungerar är vägen framåt.

Han är tysk och delar sina erfarenheter på Youtube, innan dess var han med och byggde upp ett företag med inrikting mot laddning av elbilar. När företaget blev tillräckligt stort och han kände att han lade hela sin arbetstid på administration ville han bidra till att elektrifiera transportsektorn och tog lastbilskort och kör nu elektriska lastbilar för att samla på sig erfaranhet. Jag tycker, trots att jag aldrig kört lastbil, att det ändå är intressant att höra erfarenheter och se hur bra det ändå går att köra längre sträckor med elektrisk lastbil.

Han har två Youtube-kanaler (hoppas det är OK att tipsa om andra såna här):
På tyska:
youtube.com/@elektrotrucker

På engelska:
www.youtube.com/@electrictrucker

1 gillning

Enligt Carup har Scania tagit fram en Ellastbil med räckvidds förlängare . Räckvidd uppemot 80 mil . Framtiden är elektrisk, men det bästa får inte vara det godas fiende medan omställningen pågår , säger Christian Levin , VD för Scania . Bra där säger jag .

trolgen fejkad data du fått tag på…källa?

Det där var Subaru själva som nyregistrerade E85-bilar innan malusskatten infördes 1 feb.

ok, det var värst, oväntat

Lastbilarnas batteripaket är modulära och kan bytas i delar till väsentligt mindre kostnad än att byta hela 625-packet.

Jag är V8-fantast men ellastabilar är fantastiska, vi har två såna och två dieselbilar för internlogistiken och miljön, inte bara utsläppen, är så mycket bättre runt dom. Dom bullrar inte, luktar inte och är enligt förarna mycket bättre att köra.

Vi har dock lilla packet i våra om jag inte minns fel, dom kör inte så långa sträckor i på dagarna, 30-40 mil var kanske max.

En lastbil lär gå fort att köra in miljöskulden, mycket fortare än på personbilar.

Borde bara få finnas el och V8.

1 gillning

Där håller jag med dig. Ellastbil till tåget om inte tåget stannar på rätt ställe.

Järnvägen här är ju som den är dock men det är ett annat ämne :smile:

Svarar på dina frågor från andra tråden.

De flesta lastbilar tar inte emot AC-laddning alls undantag äldre Volvo. Man kör bara DC i den världen.

Mercedes har lastbilar på 400V fortfarande.

e-Actros 600 är 800V och tar emot 400kW via CCS till 91% sen går det brant ner.

Scania 45R laddar fullt 500A (330-375kW) från botten till 99% stor toppbuffert på Scania.

På en lastbil Volvo/Scania/MB spelar det ingen roll när du pluggar in, laddkurvan är platt. Volvo fram till nu laddar i särklass långsammast pga begränsning på 330A (230kW ungefär.). De nya Volvo som kommer nu är bättre.

1 gillning

Tack för svar , det var intressant.

1 gillning

Ja det är ju alltid lite åt båda håll. Jag är övertygad att stor del tunga transporter kommer bli elektrifierade men inte alla. Dock är vägen lång dit jag gissar 2035-2040 innan man får en bred överenskommelse kring elektrifierade tunga transporter. Kan svänga snabbare om det blir ohållbart dyrt att åka på diesel. Inom den världen styr bara ekonomisk hållbarhet. Microplaster, partiklar och CO2 finns bara i policy och på snygga webbsidor.