Avsnitt 112: Opel eller BMW?

En kavalkad av nyheter mest fokus på Tyskland – samt lite Göteborg. BMW uppdaterar med lättrullade däck och bister min. Volvo satsar på teknik som får en av oss att gäspa men också bli lite glad. Kommer det någon ny Tesla någongång (kanske till och med från Berlin-fabriken?) Dessutom har Esse charmat till sig den faktiska försäljningsstatikstiken och med det bekräftar det alla redan visste – Gullin hade rätt.

Tack för ett bra avsnitt och intressant att ni fortsätter gräva och redovisa försäljningssiffror. Personligen hade jag varit intresserad av att förstå hur fördelningen ser ut mellan företag och privat. Jag misstänker att företagsleasing står för en relativt stor andel med tanke på att priserna fortsatt är höga på elbilar. Men kul om man kan få det bekräftat i siffror. Dessutom tror jag att vissa märken (så som Tesla) står sig starkt bland privatkunderna och vad innebär det för framtiden med tanke på Musk?

Och om det är så att det är företagsbilar som i praktiken driver nyförsäljningen, kan man då se vilka bolag som står för den då jag tycker mig se att fler och fler företag lägger ned att erbjuda förmånsbil och tjänstebil och jobbet runt det och erbjuder alla körersättning istället. Är detta kanske en begynnande kris för bilbranschen som då blir tvungna att vända sig direkt till konsument?

Tankar ang registrering och försäljningssiffror. @Esse
och @cgullin Ett fel i ert tankesätt i podden. Mobility Sweden (och carinfo) anger förregistrerade bilar. Se bara Subarus januari siffror som beror på förregistrerade etanolbilar för att slippa malus. Förregistrerade bilar behöver inte ens kommit till Sverige ännu utan tror det räcker med VIN från fabriken för att kunna förregistrera bilen.

Så detta medför en större differens mellan registrerade bilar (hos Mobility) vs “sålda” bilar (hos vroom) för alla tillverkare som registrerar bilarna i ett steg i produktionen medans själva leveransen sker 1-6 månader senare fast bilen hela tiden varit såld. Jag har jättesvårt att se att någon bilförsäljare tar in ett överflöd av tusentals bilar till lilla Sverige, det skulle betyda konkurs fort (förutom Subaru som nu gör den chansningen). Just id.7 stora skillnad mellan mobility och Vroom tror jag beror på att bilen faktiskt sålt men att leveranser inte skett ännu (förutom de 250 lagerbilarna som nämndes). Vroom borde kallas sina sålda bilar för levererade bilar.

Tesla som jobbar tvärtom får givetvis mindre differens som jobbar på sättet att överproducera bilarna oavsett kundbehov och antagligen i sent skede beslutar sig vart den klara bilen ska skickas utifrån olika länders aktuella lagernivå.

Hej!

Jag är inte riktigt med på var felet i vårt tankesätt ligger i relation till det du skriver? :slight_smile:

Ibland är det svårt att uttrycka sig rätt med text :grinning:

Det jag försökte att uttrycka är att ni fick det som att låta att flertalet bilförsäljare har gigantiska lager i Sverige av registrerade och osålda bilar. Sanningen är ju att de antagligen i de flesta fallen bara är att bilarna inte ens kommit till Sverige ännu (eller lämnat fabrik) och kunnat levereras. Antagligen i de flesta fallen med stor skillnad mellan mobility och Vroom betyder bra försäljning eller möjligtvis kampanj där åf förbeställt bilar men inte tusentals (återigen Subaru är ett undantag). Låg differens betyder tvärtom låg försäljning eller snabba leveranser som Tesla.

Aha! Ja någonstans måste ju bilarna hamna tillslut :slight_smile: