I veckans avsnitt så gör Gullin en pudel och Esse pratar om nybilsgaranti på nya bilar. Volvo EX30 Cross Country har släppts och Gullin försöker hålla tillbaka… en stund. Peugeot är påväg med AWD och Kia smygvisar nya EV4 och PV5. Gullin har kört Mercedes G580, en onödig bil som skapar vill ha-känsla och båda har spanat in det senaste från kinesiska Göteborg, Zeekr 7X.
Man måste väl ändå vara helt Volvo hjärntvättad om man köper en Volvo EX30 CC, istället för en Zeekr 7x AWD privilege för samma peng och från samme huvudägare.
Vore kul se Volvo EX30 CC försöka köra på samma terrängbana som de testar Zeekr 7x AWD på
Anledningen att det är så gott om benutrymme bak i Zeekr 7x är nog för att man ska kunna halvligga i baksätet med utsträckta ben (bak på höger sida). I konceptbilen var det för trångt för det såg man. Jag hade precis som ni velat ha det utrymmet för bagage istället för att en person bak ska kunna sträcka ut rejält!
Anser nog att de attraherar två helt olika kundkretsar.
För det är så fundamentalt olika bilar, 7X är ju större än Volvo XC60.
De som köper EX30 CC gör det för de vill ha just en sådan, även om jag inte som @Esse tror att den kommer stå för 20% av EX30 försäljningen så är det en allt kundkrets som är större än man tror för dessa udda varianter av Volvos
När det gäller utrymmena i många elbilar så förstår jag inte att bilar som Zeeker 7x, ID7 mfl har baksäten på rails.
Ioniq 5 har det och det räddar ett annars ganska uselt bagage till något användbart.
Problemet blir dock alltid utrymmet mellan som blir lite av en soptipp av prylar.
Men ett smart golv som går att lyfta och som hänger med baksätet skulle lätt skapa ett förvaringsutrymme som skulle själva en del mjuka väskor och detta utan att be utrymmet bak skulle bli dåligt.
(Eller ”A6 etron/ BMW i5” dåligt kanske är den politiskt inkorrekta termen)
Bra avsnitt och som alltid, tack för att ni gör denna intressanta podd.
Ja det är det jag menar med Volvo hjärntvättad. Den Volvo kundgruppen finns och betalar säkert vad det kostar, även om de inte köper bilen i första hand för terrängkörning. Att Zeekr 7X trots sin storlek och utseende ändå är bättre lämpad som CC än Volvo EX30 CC är bara intressant i sammanhanget.
Vissa tycker det är häftigt att ta bort allt som visar bilarnas styrkor, medan andra vill fejka styrkor som inte finns
Nej EX30 CC handlar lika lite om terrängkörning som övriga CC bilar eller Alltrack, Allroad mfl gör.
Det är estetik och signalvärde.
Anledningen de inte tittar på 7X om de nu är volvofierade är för att den är större än en Volvo 945.
Dvs ingen lite ”tuff” bil som visar omgivningen vilken du är.
Angående garanti, så håller jag absolut med er om att Sverige gärna hade fått ha längre “standard” garanti som tex Norge.
Men en sak jag inte uppfattade att ni nämnde är att det är viktigt att läsa det finstilta på vad som ingår i garantierna. Nu tar jag Kia som exempel som erbjudit 7års garanti i 15 år nu (och precis som ni var inne på med kinesbilar erbjöds för att göra bilarna mer “trygga”). De har 3 år/10.000mil på infotainment, 5år/15.000 mil på lack. Slitagedelar ingår givetvis inte. Så allt är inte 7år hos dem. Sedan har tyvärr Kia lite sämre batterigaranti än de flesta andra med 7år/15.000mil mot mer standard 8år/16.000mil. OBS Jag gnäller inte på Kia, deras garanti erbjudande är bättre än del flesta europeer ändå, tar bara upp det som exempel att läsa finstilta och inte tro att allt ingår i 7år.
Men en sak jag är nyfiken på tex hur har det gått för kunder som fått rasad växellåda eller motor efter 6år och 11 månader eller 14.800mil, har de fått ny rakt av så länge service är utförd korrekt? Efter så pass många mil kan det ju vara svårt att bevisa att felet är ursprungligt och inte beror på dåligt handhavande.
Ok, det där med design kontra egentlig funktion kommer jag nog aldrig att fatta.
Tillhör ju gruppen som väljer funktion före design om jag kan välja för det jag köper i alla lägen, men förstår förstås att andra gärna lägger pengar på annat.
Önskar bara att de kunde döpa det till nåt annat, även om de har en viss CC funktion. typ CC style eller CC line eller nåt.
Även EV9 har en Advntr Concept.
Och jag är bra sugen på det takracket då det är mer slimmat än Thules universala.
Skulle passa perfekt för mina tält som skall med hela sommaren.
Jepp bra funktioner kan även jag betala extra för. Hade jag en Kia EV3, så kanske extraljusen kunde varit nåt här ute på landet där vi inte har gatubelysning och bor ihop med en hel del vilda djur runt knuten
Har inte kundgruppen som ofattbart nog vill ha en Volvo EX30 CC redan köpt en Volvo EX30? För det kan väl ändå inte finnas en kundgrupp som dels gillar Volvo, behöver en småbil och som har suttit och väntat på en CC-version? Och om det ändå finns en sådan kundgrupp så skall de då kunna lägga 700tkr på bilen som då som max kan användas som en andrabil och därmed inte blir en företagsleasing. Alltså hur tänker Volvo och deras ledning?
De liksom alla andra aktieägare i Volvo cars hoppas väl att de ska ragga nya kunder som köper en sminkad EX30 dyrt
Det är ju något med EX30 som gör att alla logiska analyser runt den bilen slår fel.
Jag var en snabb fram och tillbaka till Barcelona i fredags och hej och hå vilken populär bil EX30 är ett tag känndes det som varannan bil var en EX30 och CC versionen lär nog få en hel del Hipstertyper och wannabe VanLifers att gå i spinn till sommaren kommer vi se den med taktält på varje strandnära parkering här på Österlen
Men som jag sa på annan plats är inte plast “skärmbreddare” grövre däck och takkorg lite 1999…