Det är Volvo och Polestar-vecka, iallafall om man kollar dagens ämnen. Vi vet när Volvo visar upp nya ES90 i Stockholm, Volvo och Polestar får ny hårdvara och nu blir Android Automotive ännu bättre mer än fler appar. Som ett kort avbrott har Tesla presenterat nya versioner av nya Juniper med priser på dessa. Esse har varit på ställen han inte visste fanns och kört Volkswagen Golf R medan Gullin höll till i Jokkmokk med Polestar där han fick åka rallybil. Dessutom tog han ett snack med Polestars nya VD som inte verkar ha några problem med dålig mjukvara i bilar.
Är väl inte särskilt förvånad över Lohscheller svar ang släppa ofärdiga bilar. Man skulle aldrig få en aktiv VD för något bilbolag någonsin att säga att de inte släppt en färdig bil. Främst för att bevaka aktievärdet givetvis, tänk om man skulle erkänna att man släpper ofärdiga elbilar som folk bara betatestar, iofs Tesla aktievärde är ju en jätteballong där bilarna betatestas av bilägarna… men även Tesla har ju aldrig påstått att de släppt ofärdiga bilar bara att funktioner “kommer nästa år”
Tack för ytterligare en trevlig podd.
Att leverantörerna själva skulle utnyttja OTA för att släppa ofärdiga produkter är ju ingen överraskning. Så har ju mjukvaruutvecklare jobbat sedan M$ lät kunderna själva agera beta-testare.
Det mest tråkiga är att med så dyra produkter som bilar är, så tycker jag det borde det ställas hårdare krav på kvalitet vid försäljning av bilarna!
Det borde åtminstone tydliggöras att kunderna skall vara medvetna om att de är beta-testare för all mjukvara som uppdateras via OTA.
I den bästa av världar så skulle jag tycka att all mjukvara som inte passerat en riktig utvecklingsprocess av leverantörerna, enbart skulle få säljas som OTA tilläggstjänster!
Jag misstänker att det är rejält stressigt inom elbilsbranschen och konkurrensen är stenhård. Därmed blir det begränsad QA/Testning på mjukvaran. Modellerna måste ut och kunderna måste börja betala för den rejäla R&D -kostnaden som uppstår när man tar fram en ny bil. Dock håller jag med om att det är rätt anmärkningsvärt när man som konsument upptäcker fel och brister efter bara 1-2 veckors tid med bilen. Det borde fångats upp även med begränsad QA/Testning.
Ja det rimmar lite illa när man säljer premiumbilar med mängder av fel i mjukvaran. Så länge kvalitet inte räknas, eller avräknas i varumärkena så kommer ju det fortsatt vara fördelaktigt för leverantörerna att sälja många ofärdiga mjukvarufunktioner, istället för färre mjukvarufunktioner med bättre kvalitet! Det är ju den krassa verkligheten!
Alltså jag blev triggad av nonchalansen hos Polestars VD eller vad det va. Tryckte Gullin ställde frågan ganska rakt och enkelt och fick ett riktigt korkat svar.
Klart det är coolt att kunna lägga till fler funktioner i framtiden men det är sjukt ocoolt att lägga till basfunktioner som finns i budget kinaskit i efterhand för att man är kass…
Ni pratar biltestare…
2001-2003 jobbade jag som konsult med att bygga anställa och träna Bredbandsbolagets kundtjänst i Hackås utanför Östersund jag bodde veckovis i lite över 18 månader på Skandic Östersund där garaget har 2 våningar den nedersta kunde stängas helt när biltestare flyttade upp bilar till vintertest Förarna bodde ofta på en egen våning men kvällarna i restaurangen och baren när dom var där var helt otroligt röjjiga bäst var det när Italienarna kom dom kunde jag snacka med och efter lite vino rosso glappade käftarna Tyskarna var lite mer återhållsama men även en och annan kunde sänka några öl…
Såg på den tiden både det ena och andra under camouflage
Min Mormor sa alltid ” stadsbor är konstiga, dom vill skita inomhus och äta utomhus ” . Lite så känner jag mig . Intressant blev det när Esse tyckte det var kul med Golf R . Mjukvara är tråkigt , hårdvara är kul tycker jag . Antingen bilen går på El eller något annat .
Din mormor var en klok tänkande människa!
Varför bjuder biltillverkare upp journalister och biltestare upp till norra Sverige för att sladda runt med redan lanserade modeller på is? Kan förstå om tillverkarna själva vill testa hemliga och nya modeller på vinterväglag men evenemang som det som beskrevs i podden har jag svårt att förstå meningen med för mig som konsument. Uppskattade dock att ni fick prata med Polestars nya VD
Det är primärt äventyr för kunder, samarbetspartners och andra intresserade – men så passar de på att ha lite mediadagar också.
Det är dom väl värda efter allt biltestande och filmande / poddande . Man ska inte underskatta att ha lite kul i livet också. Jag tyckte det var skoj att höra om i alla fall . Sladda på lämplig plats är kul , pilla på skärmen är tråkigt , tycker en gammal gubbe som jag . Nödvändigt för laddnings funktioner . Men inget jag skulle betala så mycket extra för , när det gäller övriga funktioner. En skärm kan man sätta i vilken bil som helst , till en billig peng .
Många tillverkare har event för kunder under vinterhalvåret och bjuder ofta upp media för att få lite mediautrymme samt för att visa hur bra köregenskaper deras bilar har
Jo, fast i min värld är det här betydligt vanligare i B2B, nu är ju bilar B2C…dvs jag är kunden. Jag väntar fortfarande på någon inbjudan från Kia eller Zeekr . Hoppas hur som helst att ni hade kul.
Driving experience är inte gratis för kunder, det är en produkt man köper av biltillverkaren.
Ja vad är B2B respektive B2C egentligen i detta fallet. Jobbar men i ett företag som tar fram produkter för kunder och åker på event med en leverantör så blir det ju kan man säga en gråzon mellan B2B och B2C.
Biltestarna är ju en förlängd arm för oss slutkunder genom att recensera leverantörernas bilar, så vi slutkunder lättare kan sålla i bilfloran efter en bil som passar oss själva. Ett jobb som ser mera glamoröst för oss slutkunder än vad det egentligen är.
Ja man blir ganska trött efter ett par timmar på mässor , och flyga mycket likaså . Och då går jag ändå bara och glor . Jag ska på EV mässan i Stockholm ändå , men jag får gå själv . Gumman vägrar och hittar på annat . Men jag är lyckligt lottad för hon avskyr att gå i kläd affärer också.