Avsnitt 116: TEDxElbilsveckan

Gullin och Esse är tillbaka och har jämt göra med att besvara flera kommentarer som dykt upp på lite olika ställen. Är Model Y verkligen en mellansuv och varför nämner vi inte Hyundai Ioniq 5 mer? Audi har insett att de kanske gjort ett misstag, Citroën e-C4 har fått bättre priser på den nya faceliften och Gullin har varit ute och kört Porsche Taycan vilket har gett honom lite problem, är han för ung för Porsche? Han har också hunnit med att ratta nya Model Y Juniper och duon har även varit på Kia EV Day och fått se nya EV4, PV5 och EV2 koncept. Varför var inte EV5 där?

Bra med sansade åsikter, även Its only electric delar Gullins åsikter om att faceliftade MY har blivit bättre på en del punkter men inte så stora förbättringar som en del recensenter vill påstå, såg tom en recensent som använde uttrycket “lyrisk” för hur mycket bättre den skulle vara.

Delar fortfarande dock inte er åsikt om att MY är prisvärd. Skulle säga 50.000-100.000kr för dyra med tanke på hur snikutrustade bilarna är. I dagsläget kan man tex få EV6 och Ioniq5 billigare på kampanj än MY SR. Och MEB bilarna med 77kwh bara lite dyrare än MY SR eller tom billigare än MY LR.

Tack för intressant pod-avsnitt.

Jag håller med @cgullin att Citroën e-c3 nog har en kundgrupp.
Min granne som länge dissat elbilar är absolut en framtida kund av elbil, nu när det äntligen kommer enklare och billigare elbilar.
Han är av den äldre skaran som aldrig haft en dator och kan nyttja sin mobiltelefon hjälpligt. Han säger att han kan tänka sig köpa en billig elbil utan en massa skärmfunktioner och med riktiga knappar.

Hyundai Inster kan också bli en bil som lockar nya kundgrupper om priserna blir de rätta och där kommer de nog före den troligare dyrare Kia EV2 och framförallt den tänkta billigare Kia EV1 som det pratas lite löst om.

Sedan vill jag absolut höra mera om @Esse cliffhanger där han blev bärgad efter att ha kört fast :slight_smile:

Jo men visst! Säger det med bilder:

3 gillningar

@Esse säger , regional bil gott nog för många . Där kände jag igen mig . Säljaren frågade när jag beställde Cupran , om jag inte ville ha stora 77kwt batteriet , och att det skulle kosta 1000 kr mer i månaden. Jag svarade att det kändes onödigt, då jag har dom flesta nära och kära max 10 mil bort . Sist jag laddade offentlig var i September efter en Weekend i Göteborg med omnejd. Vi åker till släktingar i Stockholm 35 mil bort ca 3 gånger om året , och tar då Volvon eftersom vi ändå har den till Gumman . Hade vi inte haft den så hade vi tagit tåget , så hade jag sluppit köra också ( lite dyrare men bekvämare än att åka Volvo) . Man kan åka mycket tåg och taxi för 12000 kr om året som det stora batteriet hade kostat . Och man kan även hyra bil några gånger vid behov för dom pengarna. Men hade jag valt att köpa bilen så hade jag köpt den med stora batteriet , med tanke på restvärde och livslängd . Så allt beror väl på hur vi lever våra liv . Det har blivit lite mer att tänka på nu för tiden , jämfört med valet bensin eller diesel.

4 gillningar

Håller med, allt beror på hur vi lever våra liv. Personligen nu när jag bor i villa på landet och inte åker på så mycket långresor, så skulle jag klara mig med ett litet batteri då det mest är bara korta resor. Sedan behöver jag antingen bra lastutrymme eller bra dragvikt och det begränsar förstås mina nuvarande behov lite. Hade jag bott i stad så hade jag lätt klarat mig med en liten småbil utan dragkrok också som enda bil och bara hyrt en större bil de få gånger då jag behövt det. Köper man en elbil för alla eventualiteter och tycker det är för dyrt med elbil, så kanske man bör fundera precis som du gör.

1 gillning

Olika behov i olika delar av världen också. Men dom väsnas mycket dom här rackarna, så det hade varit trevligt om dom gick på el i större utsträckning .

2 gillningar

Där har vi sannerligen en lågt hängande frukt.

1 gillning

Perfekt transportmedel på trånga stadsgator :slight_smile: