Avsnitt 117: Volvo NOT.EVERY1

Vilken nyhetsvecka. Förutom att besvara frågor från lyssnare så har Gullin och Esse fullt upp med att diskutera veckans nyheter. Volvo ES90 har visats upp, Volkswagen kommer med en konceptbil, Sveriges billigaste elbil är inte längre en Citroën, EU funderar på flexiblare utsläppsregler och världsrekord har uppnåtts av tidigare gäster i podden. Dessutom har Esse nu kört Audi A6 på riktigt och ger sin recension av bilen. Nämndes det att Mercedes GLC är på gång som elbil? Vilken vecka… för att inte tala om veckan efter!

Så var priskriget om att vara billigast, igång. :grin:

1 gillning

Haha ett priskrig om den billigaste elbilen i Svegie känns väl helt okej :man_shrugging::sweat_smile:

3 gillningar

Max fråga om förbrukning GTX vs Pro.S är jag också nyfiken på, eller rättare sagt lite allmänt nyfiken på ID.7 olika modeller och förbrukning/räckvidd.

Om man jämför lite data på Tourer (källor: vikt carinfo, förbrukning/wltp VW för EU version ej edition)

Modell Medelförbrukning (kwh/100km) WLTP (km) Vikt (kg)
Pro 14,6 600 2195
Pro S 14,1 686 2239
GTX 16,7 581 2339

Det som gör saker komplext är att wltp förbrukningen är inkl laddförlust, tex ser vi att Pro drar 3,5% mer än Pro S i medelförbrukning. Denna skillnad kan delvis bero på laddförlusterna i 82kwh paketet kan vara större än de i 91kwh. Kollar man istället WLTP räckvidd jämfört med batteristorlek så “tar” man sig 7,79km/kwh i Pro mot 7.98km/kwh i Pro S eller 6,76 km/kwh i GTX. Så även detta indikerar längre räckvidd på Pro S per kwh än Pro (ca 2,4%)

Skillnad mellan Pro och Pro S bör väl bara vara batteriet (som iofs kan ha högre effekt förluster pga lite annan kemi då det är från olika tillverkare) och att Pro är 44kg lättare då kan man tycka att Pro borde ha lite lägre/samma förbrukning.

Sedan som ni var inne på i podden så en orsak till GTX kortare räckvidd är 20tum vs PRO/Pro S 19tum. Och sedan att AWD drar mer pga vikt och motorn fram går in emellanåt. Sedan varför det är så stor skillnad är svårare att svara på, men vi ser ju även skillnader hos andra tillverkare tex gamla MY hade 67km skillnad mellan RWD LR med 19tum och AWD LR med 20tum.

Passande nog var jag ute med en av firmabilarna som just är en ID.7 GTX i går och då jag lyssnat på er podd så bestämde jag mig för att koppla in OBD läsare och köra Carscanner för att se hur mycket fram motorn går in. Dock det enda värde carscanner kunde läsa ut var hur mycket vridmoment som motorerna rapporterade, inget i förbrukning eller effekt. Oavsett körläge eco/comfort/sport/traction så gick motorn fram in vid gaspådrag från stillastående eller tex vid omkörning. Alla lägena drev även bara på bakhjulen då man låg i jämn fart. Man kunde undvika att främre motorn gick in vid start genom krypkörning och även sansad hastighetsökning på landsväg.

Lite intressanta saker jag kunde se var att motorn bak rapporterade negativt vridmoment vid regenerering, motorn fram gjorde det inte. Som jag förstått de så ska väl även den främre regenerera men skillnaden mellan permanent magnet och asynkron motor gör väl att det inte rapporteras som negativt vrid.

Men räknar WLTP verkligen med laddförlusterna? Eller gör VW själva det kanske?

För WLTP då det gäller förbrukningen så är laddförlusten med, inte i räckvidden.

Hur fungerar WLTP och varför stämmer det aldrig med verkligheten? - Elbilsmagasinet.

1 gillning

Ville bara korrigera dig en aning @cgullin gällande GLC; den kommer vara först på nya rena elbilsplattformen från Mercedes kallad MB.EA.
CLA som presenteras 13/3 (imorgon när jag skriver) är på plattformen MMA som är modulär, det kommer alltså även hybridversioner av CLA. Verkar bli liknande specs, men inte samma ”plattform”. :slight_smile:

Du har så rätt, fel av mig :slight_smile:

Ditt datum är kanske något fel dock :wink:

Sant, 13/3 kl 19 är det som gäller. Tänkte rätt dag, men fel siffra. :+1: